Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Fikk pc delene i dag :D

Bygge på lørdag. Jeg er lat.

Hvilke deler har du fått?

EDIT: OMOMOMOG Technologic har kommet på iDaft appen :D

Skjerm: BENQ G2420HD 24" 5MS/FULL HD/ HDMI/ DVI

Strømforsyning: OCZ TECH ModXStream 600W PSU Modular Gaming PSU

Skjermkort (To stykker): PointOfView GeForce GTS250 512MB DDR3 DVI, VGA, HDMI

Harddisk: SEAGATE Barracuda LP 5900.12 1.5TB 3.5" 5900RPM 32MB SATA/300

Hovedkort: Et av disse, husker ikke hvilken: http://www.multicom.no/SearchResult.aspx?q=kw:asus+mainboard+s-1156+p55+atx+3xpci-e+audio7.1+gbl

Prossesor: INTEL Core i7-860 2.8GHz Quad Processor LGA1156 8MB Boxed CPU

Kabinett: ANTEC Three Hundred Ultimate Gamer Case, uten PSU

Dvd-brenner: Sony Optiarc AD-5240S 24X DVD±R/RW DL SATA, Black, Bulk

OS: Windows 7 og Linux something. Skal egentlig bare ha Linux for å kjøre XBMC.

Minnekortleser: APACER AE101 intern 3.5" minnekortleser med USB 2.0 hastighet, svart, bulk

RAM (2 stykker): G.SKILL 4GB DDR3 Kit (2x2GB) PC310600 1333MHz 9-9-9-24 CL9

Tastatur og mus: En billig logitech lasermus og et gaaaammelt keyboard, men skal kjøpe nytt ettervært.

Har jeg glemt noe? Det suger isåfall ettersom at jeg sitter med pakken her nå.

Jeg approver alt bortsett fra hardisken. 5600 RPM er for lite. Du burde helle ha kjøpt en med 1tb på 5600 RPM for å ha film / serier på og en på 100GB med 10000RPM for operativsystem og spill.

Jeg er i Tromsø i dag/morgen. Epic win. Måtte rømme huset fordi vi skal ha smalahove fest hjemme :(

Lenke til kommentar

Jeg approver alt bortsett fra hardisken. 5600 RPM er for lite. Du burde helle ha kjøpt en med 1tb på 5600 RPM for å ha film / serier på og en på 100GB med 10000RPM for operativsystem og spill.

5400 RPM, ikkje 5600. Prisforskjellen på 5400 og 7200 RPM er forholdsvis liten (men det er også ytelsen om disken kun blir brukt til lagring av video etc). Gå for 7200 RPM om disken også skal brukast til OS. Om det kun er til lagring er det ikkje så nøye.

Og kven svir av pengar på Raptor-disk no når SSD er blitt såpass bra og prisen ikkje lenger er "Oh my god it hurts!"?

80 GB Intel Gen 2 til ~1700 kr = Raptor kan gå og legge seg.

But now: Tid for eit par Samuel Adams og ein diger biff, Texas-style!

Lenke til kommentar

5400 RPM, ikkje 5600. Prisforskjellen på 5400 og 7200 RPM er forholdsvis liten (men det er også ytelsen om disken kun blir brukt til lagring av video etc). Gå for 7200 RPM om disken også skal brukast til OS. Om det kun er til lagring er det ikkje så nøye.

Og kven svir av pengar på Raptor-disk no når SSD er blitt såpass bra og prisen ikkje lenger er "Oh my god it hurts!"?

80 GB Intel Gen 2 til ~1700 kr = Raptor kan gå og legge seg.

But now: Tid for eit par Samuel Adams og ein diger biff, Texas-style!

Hvorfor betale 1700 kr for 80 GB når du kan betale 450 kr for 500 GB? Noen få sekunder med tidsparing er ikke verd ~1200 kr.

Lenke til kommentar

Hvorfor betale 1700 kr for 80 GB når du kan betale 450 kr for 500 GB? Noen få sekunder med tidsparing er ikke verd ~1200 kr.

Selvfølgelig kjøper du ikkje SSD for lagringskapasiteten, hastighet som har alt å seie. Prøv ein nyare SSD (ein utan dei mongo Micron-kontrollarane) så skjønar du kvifor. Å oppgradere til ein SSD for systemdisken er den raskaste og beste oppgraderinga du kan gjere, bar none.

Poenget mitt var uansett at å foreslå ein 10K RPM Raptor-disk (eller tilsvarande) er idiotisk når ein har SSD. Skal han ikkje ha ein egen systemdisk kjøper han selvfølgelig ein stor 7200 RPM disk og partisjonerar opp.

Og kvifor betale 450 kr for 500GB når ein får 1 TB til 600? ;) /kverulant

Edit:

Err, Laland, klarar ein vanleg disk 250 MB/s sustained read? 100+ MB/s sustained write? Tenkte ikkje det. Nye SSD-ar er raskare på ALT. Det einaste vanlege harddiskar er betre på er lagringskapasistet/pris, og det vil nok vare ein god del år. Alt anna derimot... :)

Sjekk til dømes siste Vertex-disken frå OCZ: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3702&p=10

(4 KB random write, som også stort sett har dei lavaste tala for alle typar diskar.)

Anand har forøvrig mykje god informasjon om SSD, absolutt verdt å lese.

Endret av Einride
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...