Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe skjønner, men den er fremdeles ulogisk. Norsklæreren min var grusomt streng når det gjaldt slike ting, har smittet litt over på meg også. ;)

Jaja, enten så kan du være A4 i henhold til norske grammatikkregler eller finne det underholdende. Jeg vet jeg til tider er ganske kjip slikt sett selv, men valgte å gjøre et unntak. ^_^

Med andre ord: Kom på LANet!

Som min morfar sier; Yes I am.

@Laland: Highfive!

*fistpalm*

Lenke til kommentar

Hvem vet hva som skjer på det internforumet. :ph34r:

EDIT: Bare sånn btw, folkens; Jeg holder på med et språkprosjekt, oppgavene er etymologi, altså språkets forandring, ords opprinnelse osv.

Noen som har noen gode konkrete eksempler på ord som vi kan spore litt bakover i tiden?

Det finnes det ganske mange eksempler på. Er det fritt eller har du flere begrensninger enn dem du har listet opp?

Hvis ikke har du jo ord som video, det er jo egentlig det latinske ordet for å se. Eller så har du uttrykket "i lige måde" som mange i Norge fremdeles bruker, det er en etterlevning fra tiden da Danmark styrte over Norge.

Oppgaven er rimelig fri, jeg prøver bare å rote opp gode, gamle ord og uttrykk som man bruker mer eller mindre i dagligtalen, for så å grave litt bakover i tid og finne det egentlige språket og betydningen ordet eller uttrykket kommer fra. Video var et veldig fint eksempel, takk for det! :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig Mokko! Skrev en lignende oppgave om Engelse ord med rot i Latin forige semester. Det var bare det ordet jeg kom på i farten, du finner sikker mange slike når du tenker etter. :)

Jaja, enten så kan du være A4 i henhold til norske grammatikkregler eller finne det underholdende. Jeg vet jeg til tider er ganske kjip slikt sett selv, men valgte å gjøre et unntak. ^_^

Eller for å være skikkelig rebellsk så kan man gjøre begge deler. ;)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...