Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Er ikke alltid det er negativt for karakteren, men det er jo totalt fucked. Tenk deg et pensum bestående av seks temaer, typisk matte for eksempel. Så tar vi de tre første kapitlene/temaene på høsten, og de tre siste på våren. Sånn som mange lærere tenker blir det da i realiteten bare halvparten av pensum som teller inn på helårsvurderingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må også ta med resten.

 

Derfor er det vanlig at læreren uttrykker hvorvidt karakteren er «sterk» eller «svak», for eksempel ved å gi karakterer som «5+» eller «3–». Standpunktkarakterer i fag skal ikke følges av slik veiledning eller begrunnelse, og derfor er disse karakterene bestandig hele.
Lenke til kommentar

Èn ting er standpunktkarakterer, for de kan ikke ha +/-. Men en lærer kan informere deg om at karakteren din er sterk eller svak underveis, i form av +, - og å sette den en plass i mellom to karakterer. Det hele kunne nok blitt erstattet av kommentarer og tilbakemeldinger, men det er nok lettere for dem når de har flere titalls elever å sette +/-.

Lenke til kommentar

På den videregående skolen jeg gikk på hadde vi bare helkarakter og + og -. Ikke /. Det kan være noe de har på din skole Eplefe, men ikke sikkert alle skoler har det. Vet ikke jeg, men vi hadde det ikke.

Nei, det er findeling av karakterer. Tror ikke den typen findeling kom før it's learning og SkoleArena ble standard, for det er de to systemene som har introdusert det i livet mitt i hvert fall.
Lenke til kommentar

Tror nesten ikke på at dere aldri har fått en prøve med pluss eller minus på seg.

Ehm whut? Leste du ikke hva jeg skrev. :huh:

 

På den videregående skolen jeg gikk på hadde vi bare helkarakter og + og -.

 

@Eplefe: Da må det være noe som kom etter at jeg ble ferdig med VGS. Vi hadde ikke It's Learning og SkoleArena (hva nå enn det er?).

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Om lærere bruker 5+ eller 5/6 for å uttrykke en sterk femmer - eller ikke indikerer det i det hele tatt - er helt og holdent opp til den enkelte lærer og skole, men det er likevel kun i standpunkt, eksamen og avsluttende sammenhenger man ikke har muligheten til å indikere om karakteren er sterk eller svak.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Om lærere bruker 5+ eller 5/6 for å uttrykke en sterk femmer - eller ikke indikerer det i det hele tatt - er helt og holdent opp til den enkelte lærer og skole, men det er likevel kun i standpunkt, eksamen og avsluttende sammenhenger man ikke har muligheten til å indikere om karakteren er sterk eller svak.

 

Men det skal nevnes at lærerene (i alle fall på ungdomsskoler) nå har fått beskjed fra utdanningsdepartementet om å ikke gi plusser og minuser lengre. Lærerne skal kun gi hele karakterer (det gjelder alt fra gloseprøver til eksamener). Poenget er at de istedenfor skal legge med en kommentar, men det virker som mine lærere liker å droppe akkurat det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...