Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke 10-tallet høres riktig ut. Trenger liksom to stavelser for at det funker, men likevel blir også 00-tallet litt rart. Men alt dette styret er sikkert en tilvenningssak.

Det står jo 2010, ikke 20 10. Selvfølgelig er det totusenogti.

Sier du "ettusennihunreogfemtifire" om 1954 også?

Lenke til kommentar

Et godt poeng med Tjueti høres nokså dumt ut i mine ører. Jeg syns at totusenogti høres bedre ut. nittenhundreogfemtifire er mer tungvindt og si enn nittenfemtifire.

Tjueti klinger ikke like godt i mine årer som totusenogti. Man vil jo også framheve dette med tjueti med at vi er i det tyvende århundre. Når vi kommer til 2020-2029? Hva sier vi da?

Året som er best og si må vel bli 5050 :)

Dette er i grunn noe hver enkelt må fine ut av selv hva de skal si.

Begge to er vel klassefisert som riktige og korrekte og bruke. Til slutt ender man opp med det hele som en smaks sak. samme som kvitost og hvitost og gulost. Dette er en endeløs diskusjon der vi kan kaste meninger, beskyldninger, språkprofessorer, meningsmålinger, politikere og så videre etter hverandre.

Endret av Nøtte
Lenke til kommentar

1954 er satt sammen av tall som gjør det urimelig å uttale det som ett helt tal fremfor å dele det opp. Det gjelder ikke for 2010.

Men argumentet ditt; "Det står jo 2010, ikke 20 10. Selvfølgelig er det totusenogti.", sier noe annet. Jeg tror vi kan være enige i at dette i bunn og grunn bare blir synsing og subjektive meninger om klang og form, med få fastsatte regler. Derfor holder det ikke å si at det står 2010, og ikke 20 10 - fordi man varierer mellom å si det ene og det andre ettersom tallene forandres og klangen blir annerledes.

Lenke til kommentar

Driver og pakker sakene mine her hjemme nå, ettersom i morgen er siste dag i Trønderland. På søndag flytter jeg til Oslo, skal bo der i en måned, før jeg flytter til Sarpsborg og skal jobbe som fengselsvakt. Trist å måtte forlate hjembyen, men tanken på at kjæresten flytter ned om 6mnd hjelper masse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...