Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jo, nynorsk-faget vi har på ungdomsskolen er unødvendig. Så lenge folk som skriver bokmål forstår de som skriver nynorsk og motsatt, går det greit. Ja, man kan støte på ord og uttrykk som man ikke forstår fullt ut, men nå lever vi i et land og i en tidsalder der slikt er ganske enkelt å finne svar på. Det er da ikke slikt at man forbereder seg på alle typer utfordringer man kan få i voksenlivet gjennom opplæringen i grunnskolen. At jeg skal bruke én time i uka på å lære meg om det heter guten eller gutan, hopper eller hoppar, butikker eller butikkar er da helt unødvendig.

Jeg tror ikke det var dette Eplefe mente, for om du noen gang kunne vurdert å jobbe i offentlig sektor i Norge, og mottar et brev på nynorsk, blir du også nødt til å svare på dette brevet på nynorsk. Om du mener denne regelen er helt unødvendig får du ta opp med regjeringen.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Og jo, nynorsk-faget vi har på ungdomsskolen er unødvendig. Så lenge folk som skriver bokmål forstår de som skriver nynorsk og motsatt, går det greit. Ja, man kan støte på ord og uttrykk som man ikke forstår fullt ut, men nå lever vi i et land og i en tidsalder der slikt er ganske enkelt å finne svar på. Det er da ikke slikt at man forbereder seg på alle typer utfordringer man kan få i voksenlivet gjennom opplæringen i grunnskolen. At jeg skal bruke én time i uka på å lære meg om det heter guten eller gutan, hopper eller hoppar, butikker eller butikkar er da helt unødvendig.

Så lenge nynorsk er ei offisiell målform i Noreg har du ikkje så mykje val. Og "gutan"? Kanskje om du er frå langt nord i landet og skriver rein dialekt.

Eg hugsar òg ein som lurte på om "storleik" var ein form for "stollek"... tongue.gif

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det var dette Eplefe mente, for om du noen gang kunne vurdert å jobbe i offentlig sektor i Norge, og mottar et brev på nynorsk, blir du også nødt til å svare på dette brevet på nynorsk. Om du mener denne regelen er helt unødvendig får du ta opp med regjeringen.

This is correct. I tillegg skal offentlige skriv sendes ut på nynorsk om det er du (som representant for offentlig sektor) som sender det ut.
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at den regelen finnes, og jeg synes det er tull. Jeg vet at jeg muligens får bruk for nynorsk, men jeg burde ikke vært nødt til det.

Lenke til kommentar

Mor Teresa var ikke så snill allikevel:

Og Ghandi var rasist : D

Edit: Penn and Teller er geniale, selvom jeg er uenig med de noen ganger.

Dei er ikkje noko betre enn dei som dei slaktar. Alle prøver å overbevise folk om sine meiningar, og Penn and Teller prøver å overbevise folk om at deiras meiningar er korrekte.

Det er ingen forskjell på å sjå eit program laga av desse eller katolikkar, dei vil alltid oppnå det same, og vil alltid ignorere det som kan felle teorien deiras.

Så pass på å ikkje tru at dei har meir rett enn andre ;)

Hva syntes folket her om Obamas tale?

Har ikkje fått sett den enda, dessverre.

Lenke til kommentar

Gahh, kom hjem fra 6 timer tentamen klokken tre og nå må jeg begynne med lekser. Har enda mindre lyst enn vanlig!

Jeg må øve på en powerpoint (må kunne alt utenat) og jeg må øve på en prøve. Vi har hatt EN skoletime som varte 30 minutter med kapittelet, null lekser i det og læreren kom og sa i fra i siste time i dag. Hva faen er det for noe..?

I tillegg har jeg spansktentamen på mandag, og siden jeg er borte i helgen må jeg gjøre alt i dag. På oppgavearket er det heldigvis ganske konkrete spørsmål, så det virker for en gangs skyld ikke så vanskelig.

Ellers så faila jeg på nynorsk tentamen. Før jeg begynte å skrive skrev jeg opp stikkord til hva hele historien skulle handle om. Resultatet ble 2,3k ord og ingen avslutning.

Meh!

Meen, on the bright side fikk jeg 6'er på naturfag, og jeg var nest best i klassen på del 1 av mattetentamen. Får bare se hvordan det går på del 2..

Ikke nok med det, men når jeg kommer hjem forteller mamma meg om et valg hun har tatt (privat) som jeg ikke er så fornøyd med.

For en drittdag.

[/rant]

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...