L1234567890 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hvorfor er Rider's navn i kursiv? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Haha. Voices til iPhone var jævlig morsomt. Iallefall alene på en onsdag kveld. smartie52.zip Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Jeg blir bare så sykt lei av all tiden jeg kaster bort i forbindelse med skolen. Først har vi alle liksomfagene der man lærer en haug uinteressant sprøyt som man aldri vil få bruk for; Musikk, K&H, nynorsk og sannsynligvis også 2. fremmedspråk. Disse fagene stjeler totalt syv timer av uken min - ikke medregnet lekser og hjemmearbeid. Disse liksomfagene har en lei tendens til å gi oss store prosjektoppgaver og innleveringer som stjeler veldig mye fritid, nesten som om de prøver å late som om de er ordentlige fag. Men det er ikke bare i tullefagene vi kaster bort timer, det er veldig ofte at vi ikke gjør noe som helst nyttig i fag som norsk, RLE eller samfunnsfag også, for ikke å snakke om at jeg kunne vært foruten omtrent alle mattetimene på ungdomsskolen dette året, i og med at jeg går på forsert skoleløp VGS-matte-greier og dermed lærer oppgaver på 100 ganger ungdomsskole-nivå når jeg er der. Jeg risikerer å miste sekseren min i matte fordi jeg ikke gjorde en lekse der alt man skulle gjøre var 30/10. Selv mener jeg at jeg kunne vært foruten omtrent (minst) 1/3 av alle timene i uken, noe som hadde ført til at jeg hadde gjort det bedre i de ordentlige fagene, at snittet mitt hadde økt betraktelig fordi karakterer i liksomfag strykes, og at jeg ikke hadde vært tappet for krefter hver dag når jeg kommer hjem fra skolen. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hvorfor er Rider's navn i kursiv? Fordi han skrev noe når du så det. Lenke til kommentar
L1234567890 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Ok Viste ikke det. Lenke til kommentar
psyched Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Forresten, er det noen her som går i 10de som har hatt nynorsk-tentamen? Hadde vært fint å vite oppgavene på forhånd Vi har ingen oppgaver, brare skrive tekst. Lenke til kommentar
Error Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Jo, men du får jo noen forskjellige oppgaver å velge mellom. Typisk "Hovedtema er tid, velg A, B, C..." A = Skriv et portrett av blah blah B = Skriv en fagartikkel om blah blah Lenke til kommentar
psyched Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Åja Men jeg sliter med og finne gaver til familien Er det noen som har noen supertips? Lenke til kommentar
Error Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Protip: Be alle personene i din næreste familie (mamma, pappa + søsken) skrive en ønskeliste hver. Den trenger ikke å være lang, men noen få punkter. Få moren/faren din sin hjelp til å sette en "deadline" sånn at alle faktisk gjør det. Be alle henge opp ønskelista si på et fast sted (f.eks. kjøleskapet) og så finner du en passende ting der. Endret 9. desember 2009 av Error Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Har hatt nynorsktentamen jeg også, ja. Husker ikke helt oppgavene, men jeg fikk 4-.. En annen ting jeg irriterer meg mye over med skolen er at spesielt 5'ern, men kanskje også 4'ern, er så sinnsykt bred! Det er et helt hav av forskjell mellom en 5- og en 5+, men likevel er det "samme" karakter. Om du har gjort en skikkelig innsats og fått 5+ er det jo rimelig bortkastet, da du sannsynligvis kunne jobbet mye mindre og fått 5/5-. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Jeg blir bare så sykt lei av all tiden jeg kaster bort i forbindelse med skolen. Q_Q, lille venn. Noen av oss har VG3 (med alle leksene, prøvene og tentamener i valgfag du ikke hadde klart på nåværende nivå) + 50% jobb fem dager i uken. "Buhu, jeg kaster bort tid på allmennutdannelsen min Først har vi alle liksomfagene der man lærer en haug uinteressant sprøyt som man aldri vil få bruk for; Musikk, K&H, nynorsk og sannsynligvis også 2. fremmedspråk. Disse fagene stjeler totalt syv timer av uken min - ikke medregnet lekser og hjemmearbeid.Musikk er ikke unyttig for de som velger å utdanne seg som lydteknikere eller lignende, K&H er ikke unyttig for de som velger å utdanne seg innen estetikk (designere, interiørdesignere/dekoratører, kunstnere og kunsthistorikere, f.eks.). Nynorsk er absolutt ikke unødvendig, og at du sier det du sier viser at du ikke har planer om å hverken lese eller skrive offentlige brev, da hele Norges offentlige vesen har nynorsk som hovedmål. Kjipt å utdanne seg til fysiker eller statsøkonom og ikke få jobb fordi du suger i nynorsk. 2. fremmedspråk er faktisk frivillig, det finnes alltid alternativer. Det er kun på VGS 2. fremmedspråk er er obligatorisk.Disse liksomfagene har en lei tendens til å gi oss store prosjektoppgaver og innleveringer som stjeler veldig mye fritid, nesten som om de prøver å late som om de er ordentlige fag. Jeg synes det var ufattelig irriterende å få masse matteoppgaver, iom. at det ikke er relevant til hva jeg skal utdanne meg til, men jeg gjorde dem jo, og klarte minimumskarakteren jeg trenger for studiet jeg ønsker å komme inn på. Fagene du ser på som liksomfag er faktisk nyttige for andre.Men det er ikke bare i tullefagene vi kaster bort timer, det er veldig ofte at vi ikke gjør noe som helst nyttig i fag som norsk, RLE eller samfunnsfag også, for ikke å snakke om at jeg kunne vært foruten omtrent alle mattetimene på ungdomsskolen dette året, i og med at jeg går på forsert skoleløp VGS-matte-greier og dermed lærer oppgaver på 100 ganger ungdomsskole-nivå når jeg er der. Jeg risikerer å miste sekseren min i matte fordi jeg ikke gjorde en lekse der alt man skulle gjøre var 30/10.Vent, vent. Du synes et tredjespråk er unyttig, men RLE ser du på som relevant for utdannelsen din? Kødder du med meg? Hvilken nytte har du av å vite at 20% av verdens befolkning er muslimer, når du mener man kan droppe sidemål (for man dropper ikke "nynorsk" med mindre bokmål er hovedmålet ens)? Og at du klager på at du har mister sekseren din fordi du ikke gjorde en lekse blir jo litt teit. Lekser ER en del av karaktergrunnlaget, men det er ikke alenegrunnlaget, å droppe en lekse går stort sett greit, så du må ha droppet mer enn det om du holder på å miste sekseren.Selv mener jeg at jeg kunne vært foruten omtrent (minst) 1/3 av alle timene i uken, noe som hadde ført til at jeg hadde gjort det bedre i de ordentlige fagene, at snittet mitt hadde økt betraktelig fordi karakterer i liksomfag strykes, og at jeg ikke hadde vært tappet for krefter hver dag når jeg kommer hjem fra skolen. Jeg vedder på at veldig mange fjortenåringer mener de kunne vært foruten veldig mange fag i skolen, og noen mener de kunne vært foruten skole generelt, det er derfor det er veldig greit at det ikke er dere som bestemmer hvilke fag dere skal ha i grunnskolen. Forøvrig er det å lære om estetiske uttrykk i forskjellige kulturer relevant til både VGS-historie, og VGS-religionsfag, så kanskje (i hvert fall teorilæren i) K&H ikke er så unødvendig som du tror. Lykke til med trassalder #2 videre, det løser seg etter noen år. (: Edit: Jeg går og legger meg, jeg er trøtt etter tolv timer jobb og skole. Endret 9. desember 2009 av Eplefe Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Nå snakker ikke jeg om disse fagene generelt, jeg snakker om hvordan det skjer på min skole. Jeg mener ikke å si at hele musikk-faget/yrket er tull, jeg mener å si at slik det utføres på min skole, det vi lærer er tull. De siste fire ukene har vi i musikk gått rundt i ring mens vi har holdt hverandre i hendene, klappet litt, og dannet sluser i ringen som vi går gjennom. Altså unyttig tøys som vi kaster bort en hel time i uka på å drive på med. Jeg mener heller ikke å si at en utdanning innen K&H er tull, men at det vi driver med på ungdomsskolen i K&H, det er tull. Disse to fagene er absolutt for spesielt interesserte, og burde vært valgfag så vi som synes vi har bedre ting å gjøre enn å høre på musikk fra middelaldren mens vi går rundt i ring, eller å strikke et skjerf eller snekre sammen en verktøykasse, kan få slippe det. Den lille fliken av halv-nyttig info vi "lærer" i musikk eller K&H gjennom ett år kunne man lett ha lært på et kort kurs om man har tenkt å utdanne seg videre innenfor et av disse områdene, det samme gjelder ikke for f.eks. matte. Og jo, nynorsk-faget vi har på ungdomsskolen er unødvendig. Så lenge folk som skriver bokmål forstår de som skriver nynorsk og motsatt, går det greit. Ja, man kan støte på ord og uttrykk som man ikke forstår fullt ut, men nå lever vi i et land og i en tidsalder der slikt er ganske enkelt å finne svar på. Det er da ikke slikt at man forbereder seg på alle typer utfordringer man kan få i voksenlivet gjennom opplæringen i grunnskolen. At jeg skal bruke én time i uka på å lære meg om det heter guten eller gutan, hopper eller hoppar, butikker eller butikkar er da helt unødvendig. EDIT: Og ja, jeg kan faktisk være litt enig med deg når det kommer til RLE. Hopper til sengs hvert øyeblikk, orker ikke å skrive mer. Endret 9. desember 2009 av Mokko Lenke til kommentar
Ollorca Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hoh! Så lange tråder at jeg ikke gidder å lese de en gang xD GOD NATT! ^_^ Lenke til kommentar
Erik Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Mor Teresa var ikke så snill allikevel: Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Hjemme fra fotografering hos fjortis sose ballet i frogneseteren. Sliten etter å organisere ungdommene. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg gikk for å legge meg for tre timer siden. Så fant jeg Modern Warfare 2 på benken. God natt. Lenke til kommentar
Nesumar Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Baah gief MW2 daaaa... venter venter veeenteeeer... Hadde jo tenkt å kjøpe det selv, men får ikke pcen tilbake før neste uke (4 uken på rep), så venter heller til jula er der, og pakken ligger under treet Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Mor Teresa var ikke så snill allikevel: Og Ghandi var rasist : D Edit: Penn and Teller er geniale, selvom jeg er uenig med de noen ganger. Endret 10. desember 2009 av lolidude Lenke til kommentar
Nesumar Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Heisann Lolidude, står til? Og til dere alle andre som enn måtte være oppe Endret 10. desember 2009 av Nesumar Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Står dårlig til. Føler meg som en zombie, vil sove. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå