Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

at aspergers er overdiagnostisert er ikke spøk en gang. Det er i tillegg ikke alle leger som tar tilstrekkelige tester, det er ingen nedre grense for autistiske trekk i sykdommen, eller nedre grense for talent innen eget emne, eller noen grense for nøyaktig hvor sosialt tilbakestående de er.

Leger gidder heller ikke prøve å skille diagnosene fra hverandre, å se autistiske trekk som mulige tvangstanker, evner som det å faktisk bare være flink, og manglende sosial kompetanse kan komme fra miljø eller angsttyper.

Edit: Det er blitt for lett å diagnostisere noen med Aspergers.

Jeg fikk heldigvis min diagnose av Pål Zeiner, og siden han er mest kompentent her i Norge på sånne ting, regner jeg med at det var en riktig avgjørelse. Han hadde en god forklaring på hvorfor jeg nettopp hadde Asperger og andre som hadde noe som lignet på Asperger ikke hadde det, men jeg har glemt det hele av hva han sa.

Det er lett å si i dag at en har Asperger fordi det er mange der ute som har noe som ligner, men det er en vesentlig forskjell på de som påstår de har de og de som faktisk har det. Hadde alle kommet til en ekspert som Pål hadde det vært færre med den diagnosen, rett og slett fordi andre psykologer og overleger her i Norge ikke har nok kompentanse til å stille en sånn diagnose.

Lenke til kommentar

andre en meg som heller ikke skjønner dette med I WAS FROZEN TODAY etter å ha googlet? Jeg ser deler av pointet, men hadde satt pris på full forklaring.

Og ja, jeg er hjemme i dag med vondt i hodet og er skikkelig slapp. Sykt hvor mange som er borte fra skolen, i går var rundt 10 stk. borte i hver klasse og to på trinnet mitt som har fått påvist baconsnue...

Lenke til kommentar

Jeg fikk heldigvis min diagnose av Pål Zeiner, og siden han er mest kompentent her i Norge på sånne ting, regner jeg med at det var en riktig avgjørelse. Han hadde en god forklaring på hvorfor jeg nettopp hadde Asperger og andre som hadde noe som lignet på Asperger ikke hadde det, men jeg har glemt det hele av hva han sa.

Det er lett å si i dag at en har Asperger fordi det er mange der ute som har noe som ligner, men det er en vesentlig forskjell på de som påstår de har de og de som faktisk har det. Hadde alle kommet til en ekspert som Pål hadde det vært færre med den diagnosen, rett og slett fordi andre psykologer og overleger her i Norge ikke har nok kompentanse til å stille en sånn diagnose.

Selvsagt har de kompetansen, det er jobben deres. Pål Zeiner har vært med å sette standarden for hvordan andre leger setter diagnoser. Selvsagt hadde det vært færre med diagnosen hvis alt fikk gå gjennom hans standard, men andre leger får ikke hans standarder, de får beskjed om tegn på diagnosen, og om å følge dem.
Lenke til kommentar

Aspergers ja, kjenner en som fikk diagnosen på det, så viste det seg å være svak autisme i stedet, etterfulgt av depresjon uten synlige grunner.

Edit: Sitter hjemme jeg nå, Hoster og harker, og hele kroppen værker. Pleier å gjøre seg med en dag hvor man bare slapper av da så er man helt fin dagen etterpå.

Endret av Vaenas
Lenke til kommentar

Du kan komme til meg da:) Jeg har masse piller og knaske :) Stortsett mot hode og hosting. (har vel noen mot diare og om du skulle trenge det.)

Pillefest hos deg? :D Det finnes ikke piller mot hverdagen, selv ikke i 2009.

(men det finnes piller mot møkkete vann, som DumDum Boys sier i låta si at det IKKE gjør. Kanskje en grunn til at de kaller seg dumme dumme gutter?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...