Vaenas Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Så noen vurderer å skifte hovedmål, andre er trøtt fordi et eller annet med IT crowd (Hva er det?) og den siste føler seg dårlig. Hmm... Velkommen til høst og vinter. Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 The IT crowd er god britisk nerdehumor. Have you tried turning it off and on again? ^_^ Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Gjelder ikke bare Bergen det. Ingen bryr seg om du sier "en jente" (ikke jeg heller). Nynorsk irriterer meg forsåvidt. Jeg synes det er surt å få en dårlig karakter for noe som vi nesten ikke har om på skolen, da jeg kan LESE nynorsk uten problemer. Mangelen på nynorskundervisning er eit problem, ja, men å si at ein ikkje likar nynorsk - eller ynskjer å anerkjenne det som skriftspråk fordi ein ikkje får tilstrekkeleg undervisning blir jo litt dumt? Dei fleste som vil ha nynorsk ut av skulen er dei som meiner at nynorsk ikkje burte eksistera i det heile. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 andre er trøtt fordi et eller annet med IT crowd (Hva er det?) Hvis du ikke har sett The IT Crowd anbefaler jeg deg å se det. Eneste problemet jeg ser med den serien er utslitte lattermuskler, og ødelagt døgnrytme siden jeg ikke klarer å legge meg. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Har ingenting i mot å lære om nynorsk, men å lære hele språket kan jeg klare meg uten. Da kunne vi ihvertfall sluppet et annet andrespråk(tysk, fransk, spansk). Franskprøve senere i dag og en norskoppgave som ikke er gjort skal leveres inn. Awesome? Lenke til kommentar
Licht Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Har ingenting i mot å lære om nynorsk, men å lære hele språket kan jeg klare meg uten. Da kunne vi ihvertfall sluppet et annet andrespråk(tysk, fransk, spansk). Du får det til å høres ut som om nynorsk er så radikalt forskjellig fra bokmål at det er som å lære seg et nytt språk. Det er det jo ikke. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Er det nå jeg skal starte hele "får aldri bruk for det" og "bortkastede skoletimer som kunne vært brukt på noe nyttig!" diskusjonen? Nynorsk har jeg ikke, og kommer aldri til å få nytte for utenfor skolen. Når man lærer et fag kun for å få gode karakterer i det, deretter for aldri å bruke/trenge det igjen, så er det noe som har gått galt en plass i systemet. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Det er en rekke folk som får bruk for nynorsk etter skolen, min mor for eksempel. De folkene får sikkert aldri bruk for naturfag eller matte, men de har det allikevel. Men hvor ofte hører vi de klage? Endret 26. oktober 2009 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Einride Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Er det nå jeg skal starte hele "får aldri bruk for det" og "bortkastede skoletimer som kunne vært brukt på noe nyttig!" diskusjonen? Nynorsk har jeg ikke, og kommer aldri til å få nytte for utenfor skolen. Når man lærer et fag kun for å få gode karakterer i det, deretter for aldri å bruke/trenge det igjen, så er det noe som har gått galt en plass i systemet. Eg gjekk forkurs til ingeniør og måtte ha utallige timar diktanalyse i norsk. Er det relevant for utdanninga mi? Ikkje ein plass (og eg hata det intenst). Kjem eg noko gong til å få bruk for det? Mest sannsynlig ikkje. 75% av dei som har noko over ungdomsskulematte får mest sannsynligvis ikkje bruk for det, men må ha det allikevel. For kjemi og fysikk er sikkert andelen som får bruk for det enda lavare. Alt opp til høgskule/universitet er vel i hovudsak det ein kan kalle allmennkunnskap, med unntak av yrkesfag, sjølv om dei også må ha ein del sånt. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Har ingenting i mot å lære om nynorsk, men å lære hele språket kan jeg klare meg uten. Da kunne vi ihvertfall sluppet et annet andrespråk(tysk, fransk, spansk). Så som en belønning for å lære noe om Norges språkhistorie, så skal man slippe å lære et fremmedspråk? Fatter ikke hvorfor folk ikke vil lære om ny-norsk, det er jo en gedigen del av Norges språkhistorie og hadde ting bare gått littegrann annerledes før så hadde vi jo hatt nynorsk som hovedmål nå. For meg er læren om nynorsk like viktig som enhver dikt-analyse eller undervisning om en eller annen forfatter. Kanskje folk ikke får bruk for nynorsk etter skolen, men jeg har heller ikke hatt bruk for geometri etter at jeg ble ferdig på VGS, da vil jeg heller ha muligheten til å forstå en landsmann litt bedre gitt. Men hadde det jo vært opp til elever generelt sett hadde vi jo ikke lært en dritt om Norge på skolen uansett. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Er ikke uenig med poengene her, men norskfaget er det kjedeligste jeg har på skolen etter min mening , uansett om det er ett av de mer nyttige faga eller ikke. Endret 26. oktober 2009 av Gormers Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hva er gærnt med en lærer når han gir en 1'er i forløpig karakter til jul, mens personen får 5'er på prøvene og samtidig jobber bra i timen og er kanskje den eneste som faktisk har gjort alt? Er ikke meg dette gjelder jeg fikk 4 selv. Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Så sakte tiden skulle gå nå da... Jeg liker ikke jobbe med lyd. Lenke til kommentar
Nøtte Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Nøtte har blitt veldig syk over natta. Jeh har vondt i hele kroppen hode armer og bein. Hoster og nesten sånn at jeg kaster opp! Det er ikke bra i det hele tatt. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Meget sannsynlig. Noen få har hatt det på skolen her nu. Endret 26. oktober 2009 av Gormers Lenke til kommentar
Licht Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 De holder visstnok på å gå tom for vaksiner her, allerede. ... Jeg vil gjerne ha vaksinen før jeg skal sulle rundt på lungeavdelingen i helgen. Lenke til kommentar
HerrGhost Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Gah, Tide burde seriøst fått seg nye passasjerer. Lenke til kommentar
Nøtte Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det tar minst en halvtime å kle på seg en jakke når man er syk... Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Hmm. http://heidialexandraolsen.blogg.no/ virker for genial/gjennomført til å være "ekte". edit: Hva skal du med en jakke da? Varme? Endret 26. oktober 2009 av Gormers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå