Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal høre på "Oldschool" musikk blir det som regel noe av Stevie Ray Vaughan, The Who, Tom Waits, Jimi Hendrix, The Beatles, The Kinks, Bob Dylan eller noe i den gaten. God gammel rock og blues er klart noe av det beste som har kommet av musikk. Det er ikke til å legge under en stein at Won't Get Fooled again (The Who) med gode gamle analoge synthezisere tar livet av en hvilken som helst moderne tekno-låt. Eller at Jimi Hendrix sine episke, men gjennomtenkte soloer slår alt som er av dagens gitarrunking (les: Mye av Dream Theater-materialet faller inn her).

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal høre på "Oldschool" musikk blir det som regel noe av Stevie Ray Vaughan, The Who, Tom Waits, Jimi Hendrix, The Beatles, The Kinks, Bob Dylan eller noe i den gaten. God gammel rock og blues er klart noe av det beste som har kommet av musikk. Det er ikke til å legge under en stein at Won't Get Fooled again (The Who) med gode gamle analoge synthezisere tar livet av en hvilken som helst moderne tekno-låt. Eller at Jimi Hendrix sine episke, men gjennomtenkte soloer slår alt som er av dagens gitarrunking (les: Mye av Dream Theater-materialet faller inn her).

 

Er musikk en konkurranse?

Ta å hør litt på hva DT har å tilby av roligere låter, disse du nevner er jo forbildene dems, og det høres!

Lenke til kommentar

Neida, for all del. Folk må få høre på det de liker å høre på. Og hva som gjør musikk bra er høyst subjektivt. Men spør du meg (noe du selvsagt ikke gjør) har mange av dagens musikere og sampel-mixere missforstått noe viktig. Musikk handler om å komponere og sette sammen fine melodier og akkorder, ikke å gjenta en sample x-antall ganger med en litt tung bass-beat i bakgrunnen, eller å shredde x antall noter per minutt på el-gitaren. Jeg ville simpelthen poengetere at jeg liker eldre artisters fokus på å lage gode melodier med bra akommpagnement og en fin eller stilig vokal oppå.

 

Og hva er DT?

Lenke til kommentar

Jeg synes å sette en oppskrift på god musikk, uansett hva slags fokus man måtte ha, blir litt feil nettopp fordi (som du sier) det er subjektivt.

En x antall bass-beats kan bli en fin melodi det også hvis alt annet passer, samme med shredding, som regel handler det mest om smak og behag, men også om tilvenning og å måtte "finne" melodien.

 

 

Edit:

Men er enig med deg på at eldre musikk er "bedre" enn yngre musikk.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Neida, for all del. Folk må få høre på det de liker å høre på. Og hva som gjør musikk bra er høyst subjektivt. Men spør du meg (noe du selvsagt ikke gjør) har mange av dagens musikere og sampel-mixere missforstått noe viktig. Musikk handler om å komponere og sette sammen fine melodier og akkorder, ikke å gjenta en sample x-antall ganger med en litt tung bass-beat i bakgrunnen, eller å shredde x antall noter per minutt på el-gitaren. Jeg ville simpelthen poengetere at jeg liker eldre artisters fokus på å lage gode melodier med bra akommpagnement og en fin eller stilig vokal oppå.

 

Og hva er DT?

 

Det er Dream Theater. Jeg synes en skikkelig rask solo gjør seg som bare det jeg, i den riktige låta. Dette forutsetter at han som spiller den har noe å komme med, og det har John Petrucci i Dream Theater veldig ofte.

 

Eksempel på en rolig og melodiøs låt, fremført i nåtid av Dream Theater.

http://www.youtube.com/watch?v=zwKn8vqSYLI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...