Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

]La oss si at du skaper en robot hvis primeroppgave er å bevare menneskeliv. En dag ser den roboten en mann prøve å drepe en annen. Den eneste måten roboten rekker å stoppe mannen på er å drepe ham. Hva gjør roboten?

Vel, hvis roboten er laget for å kunne forstå liv og drap, vil det si at roboten behandler situasjoner ut i fra logikk.

Skulle roboten virkelig ha fulgt direktivet sitt, ville den ha gjort mennesker til slaver under en ny robot-rase da mennesker virkelig ikke vet hva det vil si å leve i harmoni.

Men i den aktuelle situasjonen vil nok roboten ikke gjøre noe, den har ikke blitt fortalt at en person er mer verdt enn en annen, så så lenge roboten SELV ikke dreper mennesket, har den bevart et menneskeliv ved å ikke gripe inn i situasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bare meg, eller har denne PC'en litt treg prosessor?

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...oductTabcontent

Jepp, den er også generelt ganske dårlig. Ikke noe dedikert grafikkminne. Den er for dyr i forhold til det du får. Ville ikke kjøpt den hvis jeg var deg.

Så da kræsjer programvaren og den klikker helt! Tar livet av seg selv :)

Virker som eneste logiske alternativ, men det er jo ikke noe roboten kan velge å gjøre.

@Snurre: Hehe noe sier meg at du har sett Animatrix. Men den ikke skiller mennesker gjør dem jo like mye verdt, og da har den jo gått direkte mot sitt eget direktiv hvis den lar et menneske dø.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

"Men i den aktuelle situasjonen vil nok roboten ikke gjøre noe, den har ikke blitt fortalt at en person er mer verdt enn en annen, så så lenge roboten SELV ikke dreper mennesket, har den bevart et menneskeliv ved å ikke gripe inn i situasjonen."

Enig:-)

@ RoR: du spurte ikke om roboten skulle velge men hva den gjorde...

Lenke til kommentar
@Snurre: Hehe noe sier meg at du har sett Animatrix

For lenge lenge LEEEEnge siden, så lenge at jeg ikke husker noe fra de(n).

Så hvis det er noe som skjer i en av episodene er det faktisk helt tilfeldig :)

Da ville jeg heller trodd at jeg hadde sett "I Robot" i nyere tid, men jeg liker ikke å la filmer tenke for meg ;)

Men den ikke skiller mennesker gjør dem jo like mye verdt, og da har den jo gått direkte mot sitt eget direktiv hvis den lar et menneske dø.

Jeg regner fortsatt med at den ville ha gjort det samme jeg skrev, roboten vil jo logiskt nok være mer skyldig om den er med og tar et liv, enn om den lar menneskers liv gå sin gang.

Kanskje roboten som er laget av 1-tall og 0-tall tror på deternisme?

Liv må gå sin gang?

Skjebnen?

Et annet tilfelle hadde vel vært at den først drepte mannen, for så seg selv for å ha "feilet", men som sagt, uti fra mangelfull informasjon vil den ikke ha "drap" i minnet som en ond handling, da en slurvete professor glemte å installere Windows 50k :D

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Ja mener å huske at det skjer noe lignende i en av episodene.

Men i robottilfellet så vil det at den bestemmer seg for å ikke implisere seg selv, føre til at den endrer sitt direktiv, og vi har da skapt ekte AI, som da vil fortsette ved nettopp å gjøre alle mennesker til slaver.

Edit: Hehe, 50k faktisk :lol:

E2: Tror ikke det er noen sikker måte å finne ut hva den smaker Nøtte, med mindre du er villi til å sende meg et stykke av tunga di som jeg kan smake på. :p

Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig sett I Robot. Men vil ikke si at jeg interesserer meg for det mer enn andre ting. Kom bare til å tenke på det dilemmaet her en dag. Vet ikke hvorfor. :) DEterminisme og fri vilje generellt derimot. Nå det er et interessant tema.

Edit: Vil ikke si at den er så ufornuftig faktisk. Den legger frem noen ganske interessante spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...