Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Emo er "emotional hardcore" og har blitt generalissert til sutremennesker som sier de skal kutte seg.

Noko som er heilt feilt, og fullstendig idiotisk. Det er litt som å seie at alle homsar er feminine.

Det å seie at det finnes folk som er emo er tåpeleg nok. Emo er ein musikksjanger.

Vi har jo hørt det argumentet fra før tusenvis av ganger, men i de siste årene har ordet "emo "i det norske språket blitt omdefinert. Kanskje det ikke er korrekt "norsk" (er jo ikke norsk i utgangspunktet) men den betydningen de aller fleste bruker emo er om en som synes veldig synd på seg og går i merkelige, mørke klær og har en spesiell musikksmak. (Kanskje de i tillegg kutter seg.)

Ja, det har utvikla seg sånn, men det ER ikkje sånn. Emo ER ein musikksjangar, uansett kva folk seier, kva folk meiner, og korleis språket vårt har utvikla seg. Heilt fram til du åpner ordboka og ser at under emo står det: "Triste folk som kuttar seg", så vil emo vere ein musikksjangar og ikkje triste folk som kuttar seg. Og måtte dagen noko sånt står i våre ordbøker aldri komme!

Emo er fortsatt en musikksjanger, men har også utviklet seg til en stil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er eg litt ueinig, Exia. For det finnes ingen klar definasjon over kva stilen emo er, nokre meiner at den ikkje finnes, andre meiner dei som høyrer på emo bruker den stilen, andre meiner at svarte klede er emo, mens andre meiner at for å vere emo så må du gå i mørke klede, vere depressiv og kutte deg sjølv. Fram til det finnes ein klar definasjon på kva stilen emo er, så vil eg hevde at emo berre er eit fordomsord og musikksjanger, og ikkje ein stil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711
Bare jeg som får mye feilmeldinger når jeg prøver å sende PM's?

Jeg får hvertfall ikke noe feilmelding.

Vent noen sekunder. Spamprogrammet som jobber

Der er eg litt ueinig, Exia. For det finnes ingen klar definasjon over kva stilen emo er, nokre meiner at den ikkje finnes, andre meiner dei som høyrer på emo bruker den stilen, andre meiner at svarte klede er emo, mens andre meiner at for å vere emo så må du gå i mørke klede, vere depressiv og kutte deg sjølv. Fram til det finnes ein klar definasjon på kva stilen emo er, så vil eg hevde at emo berre er eit fordomsord og musikksjanger, og ikkje ein stil.

Alle vet at de ser en skikkelig emo når de ser en. Det har også blitt sånn at emo er en stil, og ikke bare en musikksjanger.

Lenke til kommentar
Det å seie at det finnes folk som er emo er tåpeleg nok. Emo er ein musikksjanger.

Det å seie at nerdar er som Exia seier er også tåpeleg, sidan det å vere nerd berre er å ha ufattelege kunnskapar om eit tema.

Punk er og en musikksjanger. Og en klesstil.
Det er nettopp det folk ikkje gjer, fordi det finnes ingen heilt klar definasjon på kva ein emo er. I motsetning til t.d. homofile, så har nesten alle forskjellige oppfatningar av kva som må til før du kan seie at "der har vi ein emo".
Ja, for homofili har så jævlig mye med stil å gjøre. ^_^
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711
Det er nettopp det folk ikkje gjer, fordi det finnes ingen heilt klar definasjon på kva ein emo er. I motsetning til t.d. homofile, så har nesten alle forskjellige oppfatningar av kva som må til før du kan seie at "der har vi ein emo".

emo-vs-goth.jpg

Vil du trekke tilbake det du sa? ^_^

Lenke til kommentar

Det å seie at nerdar er som Exia seier er også tåpeleg, sidan det å vere nerd berre er å ha ufattelege kunnskapar om eit tema.

Punk er og en musikksjanger. Og en klesstil.
Ja, for homofili har så jævlig mye med stil å gjøre. ^_^

Ja, for punk finnes det ein klar betegnelse på kva er.

Det var det første eksempelet eg kom på, og eg syns det var fullstendig unødvendig å nemne det, når alle heilt klart skjønte kva eg meinte.

Emo stil er: Trange ting, bukser, skjorter, ofte striper, mye svart, make up.

Men viss folk er einige i at dette er betegnelsen for emo, kvifor nemner så mange emoer i forhald til kutting? For det er jo åpenbart at emoar ikkje kuttar seg, sidan det ikkje nemnast i fellesbetegnelsen rett over.

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia:

Som sosiologisk fenomen regnes emo i dag som en subkultur, og personene i disse miljøene, ofte i tenårene, blir gjerne identifisert i utkanten av samfunnet, noe de ofte også vil være enig i selv.[trenger referanse] Som fenomen representerer emo en kritikk eller avstandstaken fra visse av samfunnets normer, som karrierejag og konformitet, noe som får uttrykk i en alternativ kultur.[trenger referanse] Denne kulturen assosieres ofte med ungdom som bedriver selvskading og andre som har andre psykologiske problemer, selv om dette er egenskaper som ikke på langt nær gjelder alle som befinner seg i kulturer med felles karaktertrekk.

EDIT: Altså forbindes det som regel med en spesiell type klesstil, men det er ikke sånn at alle emoer kutter seg. Alle som kutter seg er emo, men alle emoer kutter seg ikke. :)

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Finnes det en klar betegnelse for punk? Det ante jeg virkelig ikke. Det kan være så mangt. Ødelagte bukser, hanekam, skotskrutet stoff, flanellsskjorter etc.

Og emo er en fin blanding av hipster/indie, goth og punk. Dessuten er hele gjengen fitter og fortjener store deler av tiden for å bli mobbet for kuttingen sin, enten de driver med den eller ikke. Q_Q, emo kid.

Lenke til kommentar

Har alltid syntes at emoer er så teite.

For det første; de kutter seg i et FORSØK av et selvmord. Altså, vis man virkelig ville drepe seg selv så er det veldig lett gjort. De er bare oppmerksomhets syke hele gjegen.

For det andre; Hvorfor whiner de og klager på en verden de knapt vet noe om?

noen her som har sett episoden av south oark hvor stan blir type goth emo? :D

Helt fantastik episode!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...