Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte vel egentlig selv at vi har det bedre nå, selv om vi må jobbe mye mer enn de gjorde på den tiden. Da slaktet de et dyr en gang i uka, og hadde fri resten.

 

Haha, jada. De bare satt rundt bålet og chilled out lxm. Ikke noen konstant sanking av livsnødvendigheter som ikke var animalske av opprinnelse, arbeid med verktøy og våpen, null mangelsykdommer eller forventet livsløp på 25-30 år.

 

For øvrig var sesongboplasser etablert fra sentral-Europa og sørover under senpaleolitikum såpass nært oppunder mesolitikum.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

De var sankere også ja, du har rett i det. Men de fleste forskere er enige om at mennesket jobbet mye mindre før jordbruksrevolusjonen for ca 12 000 år siden. Ved den industrielle revolusjon økte arbeidsmengden ytterligere med 12 timers arbeidsdager osv. Nå i nyere tid har arbeidsmengden gått noe ned, men er langt fra det lave nivået man var på for 20 000 år siden.

Endret av drugiS
Lenke til kommentar

Definisjonen din av arbeid er unøyaktig, dersom du kun regner jeger- og sankervirksomhet inn under den. Langvarig, statisk arbeid gjennom mesteparten av døgnet var virkeligheten for samtlige homininer, inkludert mennesket, helt fram til neolitikum. De slitasjeskadene man finner på bevarte skjeletter forteller om alt annet enn en avslappende livsstil.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at vi har det bedre nå, jeg prøver bare å finne noen argumenter for at man kunne ha det veldig bra hvis man levde for så lenge siden. Og nei, de hadde ikke TV. Men de kunne fortelle historier, synge sanger og utføre ritualer. Mangel på medisiner og lav levealder er selvfølgelig ikke positivt for livskvaliteten deres, men det er sikkert mulig å finne noe som var bedre da enn nå.

Endret av drugiS
Lenke til kommentar

Ja! De var dophuer alle sammen. Kjempeargument.

 

Jeg får vel bare skrive at alt er bedre i dag. Studerer ikke du arkeologi? Da er jo du mannen til å snakke om dette med. Men nå er det gym, noe jeg egentlig ikke synes så mye om at jeg må gjennom.

Endret av drugiS
Lenke til kommentar
snarthelgsnarthelgsnarthelgsnarthelgsnarthelg

 

Skal slutte nå. Matte, fransk og norsk(sagaen om en eller annen Ormstunge) er fem brutale timer på en torsdag. Har litt lyst til å spille svineinfluensa-kortet snart..

Gunnlaug ormstunge? Den leste vi forrige uke, var ikke for gale egentlig. Skulle egentlig fremdeles være på skolen nå, men fikk gå hjem tidligere for å ta bilder. Så gjør det litt senere. Har ikke vært hjemme denne uken, så det er deilig. Og så har Jekyll dvden endelig har kommet i posten, så da vet jeg hva jeg skal bedrive helgen med. ^_^

Lenke til kommentar
Apropos: Er det noen her inne som er kreative og flinke med photoshop som harlyst til å hjelpe meg med å lage en liten logo? :)
Jeg kan prøve? ^_^

Jobb snart! Føler meg egentlig litt teit som er for syk til skole men går på jobb. Jeg har bare ikke samvittighet til å la min gravide medarbeider vaske hele det gigantiske bygget på egenhånd med ryggsmerter og bekkenløsning og whatnot. Da holder jeg ut litt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...