Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@elpefe

 

Min egen sauefjøs that is. Ja, de klippes selvfølgelig i løpet av livet, men saueskinn er da veldig normalt, både fra lam og eldre dyr.

I nord-norge, med relativt kaldt klima, er sauene ute av fjøset rundt 3 måneder. De tilbringer altså 9 måneder inne i et fjøs. Er ikke mye å skryte av det. Og når de fraktes til slakteri presses det forresten tjukt med sauer inn i en trailer, som ofte ender opp med flere skadde/døde dyr.

 

Uansett er sikkert min terskel når det kommer til dyr mye høyere enn mange andre sin, på grunn av alt jeg har sett og opplevd som "normalt" ;)

 

 

Merkelige greier. Her hos min bestefar er sauene ute i syv-åtte måneder.

Lenke til kommentar
Ok. De fleste av dere nerder her på gamer er vel imot HipHop. Hvorfor er dere det?

 

Er vel like individuelt her som alle andre plasser. Personlig, så liker jeg hverken Hip-Hop, R' n B', Techno eller Trance :p

 

Genetics: Som sagt, klimaet er kaldt her :) Snøen ligger jo ofte til godt uti mai-måned, og når september er godt igang begynner det å bli rimelig kaldt. Pluss at det da begynner å bli tid for å sende dem på slakteri, så de må hentes ned fra fjellet uansett.

Endret av djing0
Lenke til kommentar
Og man selger de heller ikke for å slakte dem, man slakter dem selv. Inntektssvinnet ville vært gigantisk om han sendte dem bort. Mer trolig at han har en som kan flå dem innom en eller to ganger i året for å ta de som har ålreit pels.
Hvordan da? Bur for bur? Jeg har sett meg om, og han har ikke noe "slakterom".
Slakterom? Det skjer nok på tunet, gitt. Også spyler de etterpå. Eller muligens inni et fjøs om de har et med betonggulv. Du må ikke tro at det er snakk om sterile rom med bedøvelse og human utblødning.
Hvordan og hvorfor?
Jeg ville sett på det som tortur om jeg ble plassert i et rom med tyve andre mennesker uten mulighet til å gå ut og lufte meg eller noe slikt, samtidig som jeg gjerne slåss med noen av de andre menneskene med (u)jevne mellomrom, selv om jeg fikk ha en laptop der med spill på (jfr. plastrøret). Og fordi de vil spare plass og dyrene skal dø uansett, så levestandarden deres er ikke så viktig.
De har mer enn nok plass spør du meg.
Har de en innhengning? Går dere tur med dem en gang i blant? Det er ikke mindre dyremishandling selv om du har hunden din i et stort bur og ikke lar den bevege seg ut.
Samme hvordan du vrir og vender på det er dette dyr som lever hele livet sitt i bur for så å drepes under lokalbedøvelse. Jeg skjønner at du er in denial, det hadde jeg og vært om jeg hadde tatt en jobb på en pelsfarm uten å vite hva det var.

Joda, kan godt være at folk gjør det slik, men jeg skal spørre farbroren min neste gang jeg er der. Og jeg er "in denial" siden jeg ikke tror hva som helst om familien min uten en god grunn.

Pelsfarming er ikke ulovlig! Ufint, men ulovlig. De fleste som driver med det ser på det som fullstendig normalt og bagatellmessig. Så din farbror ville nok mest sannsynlig bare fnyst hånlig av innleggene mine og sagt at "dyrene har det nå bra nok som de har det".
Merkelige greier. Her hos min bestefar er sauene ute i syv-åtte måneder.
Det er det jeg òg er vant med, og da snakker vi så langt nord som bodø.
Lenke til kommentar
HipHop ~ Rap, R'n'B er den dominerende musikksjangeren i verden. Så det gjør dere litt sære ja. Spesielt om dere er helt imot det pga at det blir litt for "kult" for dere.

 

ShampooMacTavish: Eminem er i en klasse for seg. ;-)

 

Kult? Jeg fatter ikke greia med bling og mer eller mindre nakne damer som vrir seg til lyder jeg ikke setter pris på.

 

Men jeg liker den noe lett angripelige musikken norsk black metal så sammehva jeg sier vil det brukes i mot meg.

Lenke til kommentar
Og man selger de heller ikke for å slakte dem, man slakter dem selv. Inntektssvinnet ville vært gigantisk om han sendte dem bort. Mer trolig at han har en som kan flå dem innom en eller to ganger i året for å ta de som har ålreit pels.
Hvordan da? Bur for bur? Jeg har sett meg om, og han har ikke noe "slakterom".
Slakterom? Det skjer nok på tunet, gitt. Også spyler de etterpå. Eller muligens inni et fjøs om de har et med betonggulv. Du må ikke tro at det er snakk om sterile rom med bedøvelse og human utblødning.

 

Høres sannsynlig ut.

 

Hvordan og hvorfor?
Jeg ville sett på det som tortur om jeg ble plassert i et rom med tyve andre mennesker uten mulighet til å gå ut og lufte meg eller noe slikt, samtidig som jeg gjerne slåss med noen av de andre menneskene med (u)jevne mellomrom, selv om jeg fikk ha en laptop der med spill på (jfr. plastrøret). Og fordi de vil spare plass og dyrene skal dø uansett, så levestandarden deres er ikke så viktig.
De har mer enn nok plass spør du meg.
Har de en innhengning? Går dere tur med dem en gang i blant? Det er ikke mindre dyremishandling selv om du har hunden din i et stort bur og ikke lar den bevege seg ut.

 

Wikipedia sier:

 

Arten er uønsket i landet og står derfor på norsk svarteliste.

 

Derfor kan jeg ikke si at jeg bryr meg. Minken har det godt nok. Selfølgelig, vi kunne ha stelt med dem og brukt de som kjæledyr, men som sagt står den på norsk svarteliste, i tillegg til at de biter, klorer og hyler såpass at de ikke egner seg som kjæledyr.

 

 

Samme hvordan du vrir og vender på det er dette dyr som lever hele livet sitt i bur for så å drepes under lokalbedøvelse. Jeg skjønner at du er in denial, det hadde jeg og vært om jeg hadde tatt en jobb på en pelsfarm uten å vite hva det var.

Joda, kan godt være at folk gjør det slik, men jeg skal spørre farbroren min neste gang jeg er der. Og jeg er "in denial" siden jeg ikke tror hva som helst om familien min uten en god grunn.

Pelsfarming er ikke ulovlig! Ufint, men ulovlig. De fleste som driver med det ser på det som fullstendig normalt og bagatellmessig. Så din farbror ville nok mest sannsynlig bare fnyst hånlig av innleggene mine og sagt at "dyrene har det nå bra nok som de har det".

 

Jeg må si meg mer enig med ham enn med deg. Men som sagt:

 

Skjul
Selfølgelig, vi kunne ha stelt med dem og brukt de som kjæledyr, men som sagt står den på norsk svarteliste, i tillegg til at de biter, klorer og hyler såpass at de ikke egner seg som kjæledyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...