Mokko Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Jonas, kan du si dette til Mokko fra meg? Hilsen HCG Edit: Var visst dette jeg skulle si God kveld folkens, meg har dere vel savnet. Sitter nå på en gammel PC, med mobilt bredbånd, i en liten bygd på Sunnmøre. Hva har skjedd i de tusen hjem siden sist? Det vil du ikke vite. <_< Og han kunne ikke skrive det selv fordi...? Joda, jeg vil så absolutt vite det, HCG. Eller vent, ikke hvis det inneholder gummileker og små barnerumper. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Skal legge meg uten hodepine så gidder ikke lese alt det der nå, men jeg vil tro det var en lenger diskusjon om dit og rom et annet sted i tråden og. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Jonas, kan du si dette til Mokko fra meg? Hilsen HCG Edit: Var visst dette jeg skulle si God kveld folkens, meg har dere vel savnet. Sitter nå på en gammel PC, med mobilt bredbånd, i en liten bygd på Sunnmøre. Hva har skjedd i de tusen hjem siden sist? Det vil du ikke vite. <_< Og han kunne ikke skrive det selv fordi...? Joda, jeg vil så absolutt vite det, HCG. Eller vent, ikke hvis det inneholder gummileker og små barnerumper. ''He's gone and he's never going back.'' Endret 15. juli 2009 av Bruker-127711 Lenke til kommentar
psyched Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Wow det virker som du har studert det temaet ganske mye. Men som jeg ser det har du forstått det helt riktig. Ved å oppnå en enorm gravitasjon kan du innen et lite område oppnå det som for dem utenfor området vil virke som fulstendig tidsstans, selv om dette egentlig ikke er tilfellet. Tiden går bare MYE saktere inne i feltet en utenfor. Det er dette som skjer i nærheten av et sort hull. Selvfølgelig er dette bare teoretisk. Men alt dette baserer seg på at tid er avhengig av rom og matterie. For du kan også se på tid som noe utenfor. i likhet med den dimensjonene 4-8. Det gjør igjen at den spesielle relativitetsteorien i likhet med andre teorier som dreier seg om tid-rom ikke lenger fungerer. Innbakt i alt dette finner du også teorien om at det er mulig å forutse fremtiden. Hvis du klarer med 100% nøyaktighet å finne ethert atoms plasering samt dens tilsvarende fart vil du kunne forutse alt som vil skje fremover. Vet det ble mye rot, jeg husker ikke alt jeg tenkt å skrive og da går det sånn. Btw hvor gammel er du egentlig fargoth? Det virker som du sitter inne med mye kunnskap. Dine kunnskaper er ikke så verst heller ROR o.O Jeg tror du har rett anngående det med og vite et vert atoms plassering samt fart og retning. Men nå kom jeg på wormhole teorien slik jeg husker den. Det er slik at om et objekt får en stor nok masse vil det rive et hull i tid og rom kontinuitet hvor materie vil "renne" ned og det vil opne seg en opning et annet sted hvor matrien vil komme ut. Dette er jo noe som er brukt i mang en si fi film. Endret 15. juli 2009 av backstabber Lenke til kommentar
Laland Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 For å skape (illusjonen av) tregere tid, er det ikke bare å skru temperaturen ned til nær absolutt null? Molekylene beveger seg mindre og saktere, og i teorien burde det gjøre at alle handlinger bruker lenger tid på å gjennomføres. Hvilke celler og egenskaper som bevares ved den temperaturen er en annen sak. Men med absolutt null er det nå teoretisk mulig å fryse ned levende gjenstander. De vil (ved konstant frysing og tining) opprettholde nøyaktig samme verdier og egenskaper hvis de fryses ned og times. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Det stemmer på sett og vis det Laland, men problemet med å fryse ned noe på den måten for å bervare det er at du må oppnå nesten nullpunktet på et øyeblikk. Hvis ikke vil f.eks et menneskes organer ødelegges og personen ville da være død før han rekker å bli nedfryst. I tillegg har man ennå ikke bevitnet at det vil funke som i teorien. Det har man derimot til en viss grad gjort ved tilfeller av enorm gravitasjon, som et sort hull. Der er det fullt mulig å observere att et legeme som nærmer seg det sorte hullet går saktere og saktere, helt il det ser ut som det har stoppet helt opp. Lenke til kommentar
psyched Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Tror vi holder oss til illusjonen av. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Illusjonisten er en dritbra film. Siden vi er inne på illusjoner.. Lenke til kommentar
psyched Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Der er det fullt mulig å observere att et legeme som nærmer seg det sorte hullet går saktere og saktere, helt il det ser ut som det har stoppet helt opp. Really? Det har jeg aldrig hørt. Det sorte hullet i midten av vår galakse har mang 1000 stjerner som går i bane rundt det. Når det kommer nert det sorte hullet får de større fart og de blir slynget ut igjen. EDIT: Men nå snakker vi om stjerner som kommer inn fra en vinkel og ikke rett på. Endret 15. juli 2009 av backstabber Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Hmmm... Pussige greier. Hvordan er egentlig det mulig? En stjerne som kommer for nær et sort hull vil bli sugd rett inn i det. Hvordan kan farten (i.e gravitasjonskraften) gi stjernen nok fart til å unnslippe gravitasjonsfeltet? Og som jeg har forstått det er det feltet som et eple der kjernen er selve hullet, fruktkjøttet er selve feltet som det teoretisk sett er umulig å unnslippe fra, og skallet er en liten sone hvor men kjenner gravitasjonen men det fremdeles er mulig å unnslippe. Og det jeg snakker om er at du står langt unna og ser (f.eks gjennom et romteleskop) et legeme som er i umiddelbar nærhet bli sugd inn. Til slutt bare for å pirke litt så er det vel ikke bevist at det er et sort hull som ligger i senter av galaksen, bare at det er noe med en enorm gravitasjon, derfor bare antar man at det er et stort sort hull. Edit: Så ikke at du redigerte, men vet ikke om vinkelen har så mye å si hvis stjærnen allerede er innenfor "point of no return"-sonen. Endret 15. juli 2009 av Rider of Reason Lenke til kommentar
psyched Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Så du den unverset dicovery dokumentaren hvor noen vitenskap folk fulgte noen stjerners bevegelse og dermed beviste at det var et sort hull der? fant ikke quote men her er ctrl c fra wikipedia: The galactic center harbors a compact object of very large mass as determined by the motion of material around the center.[22] The intense radio source named Sagittarius A*, thought to mark the center of the Milky Way, is newly confirmed to be a supermassive black hole. For a photo see Chandra X-ray Observatory; Jan. 6, 2003 Most galaxies are believed to have a supermassive black hole at their center.[23] Edit: Så ikke at du redigerte, men vet ikke om vinkelen har så mye å si hvis stjærnen allerede er innenfor "point of no return"-sonen. De kom heller ikke rett på så jeg tror ikke de var innenfor "point of no return". Men de skulle likevel i teorien ha "bremset ned". Endret 15. juli 2009 av backstabber Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Nei skulle du ha sett. Det hadde jeg faktisk ikke fått med meg (at det var bekreftet altså). Når det kommer til at stjernene ville bremset ned så er det på en måte riktig. I det minste vil det se slik ut for oss. Men egentlig vil stjernen bli sugd inn mot sentrum i en tilnærmet spiralbevegelse. Edit: Hvis den var innenfor sonen selvfølgelig. Endret 15. juli 2009 av Rider of Reason Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (...) For du kan også se på tid som noe utenfor. i likhet med den dimensjonene 4-8. Det gjør igjen at den spesielle relativitetsteorien i likhet med andre teorier som dreier seg om tid-rom ikke lenger fungerer.Kunne du utdypet dette litt mer? I hvilken kontekst er det man skal se på disse dimensjonene? Strengteori? M-teori? Innbakt i alt dette finner du også teorien om at det er mulig å forutse fremtiden. Hvis du klarer med 100% nøyaktighet å finne ethert atoms plasering samt dens tilsvarende fart vil du kunne forutse alt som vil skje fremover. Ah, Laplaces demon. "We may regard the present state of the universe as the effect of its past and the cause of its future. An intellect which at a certain moment would know all forces that set nature in motion, and all positions of all items of which nature is composed, if this intellect were also vast enough to submit these data to analysis, it would embrace in a single formula the movements of the greatest bodies of the universe and those of the tiniest atom; for such an intellect nothing would be uncertain and the future just like the past would be present before its eyes." Med fare for å skli ut i diskusjonen om fri vilje og determinisme er det jo ingen tvil om at dagens kvantemekanikk skaper betydelige problemer for Laplaces demon med blant annet kvantefluktuasjoner og kvantemekanisk uskarphet. Som en digresjon når vi først streifer innom kosmogoni anbefaler jeg alle å lese skapelsesberetningen om "Hiranyagarbha" (det gyldne foster), som i følge klassisk hinduisme ble født fra et gyldent egg og dannet grunnlaget for hele universet.. Btw hvor gammel er du egentlig fargoth? Det virker som du sitter inne med mye kunnskap. Jeg er 20. Strengt talt bukker jeg under så snart noen kommer drassende med matematiske formularer for hva enn det er som diskuteres, så mine kunnskaper begrenser seg til generell allmenn forståelse av de vanligste prinsippene. Men man lærer så lenge man lever, og det virker som både du og andre her har mye å komme med også. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Jeg har skaffet meg billetter til Harry Potter premieren på nærmeste kino, som ligger i Stryn. Den Akershus-greia, skal den være samme dag, eller noen dager før? Endret 15. juli 2009 av Mokko Lenke til kommentar
psyched Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Det er avhengi av stjernens fart. Det var noe av det samme som det gjorde under en av måne apollo 8 (?) når de brukte månens gravitasjons kraft til og slynge seg tilbake til jorden. Om du skulle ha et motargument til dette kan du se på dette bildet for nå legger jeg meg: Lenke til kommentar
psyched Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 still here! bilde som passer Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg var forresten tilskuer under (første?) NM i Basehopping her om dagen. Litt av en idrett, den står definitivt på min "dette skal jeg gjøre før jeg dør"-liste! Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) (...) For du kan også se på tid som noe utenfor. i likhet med den dimensjonene 4-8. Det gjør igjen at den spesielle relativitetsteorien i likhet med andre teorier som dreier seg om tid-rom ikke lenger fungerer.Kunne du utdypet dette litt mer? I hvilken kontekst er det man skal se på disse dimensjonene? Strengteori? M-teori? Hehe vet ikke helt hva jeg skal svare der. Det er for det meste noe av det jeg har grublet over i min egen lille teori satt sammen av både den ene og den andre teorien. Men det baserer seg i bunn og grunn på at hvis tid er uavhengig av bevegelse (altså en time er en time uavhengig av fart gravitasjon eller tempratur, og ikke forandrer seg etter ståsted) vil ikke teorier som relativitetsteorien gjelde for forståelsen av tid. Ei heller hvis du ser på lysfarten som hverken konstant eller den ultimate fart. Når det gjelder dimensjonene så nevnte jeg dem fordi det var da jeg så videoen om boken Imagening the Tenth dimension at jeg startet å gruble over hvor langt du kunne strekke tidsbegrepet. Videoen: @backstabber: Haha måtte le litt der. ^_^ Endret 15. juli 2009 av Rider of Reason Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Nei, nå tror jeg nesten jeg legger meg snart. Det er mulig det blir en stund til dere hører fra meg igjen, så dere får ha en fin natt og en fin morgendag og uke og alt sammen. Natta. EDIT: Innlegg nr 41700!... Endret 15. juli 2009 av Mokko Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) For å skape (illusjonen av) tregere tid, er det ikke bare å skru temperaturen ned til nær absolutt null? Molekylene beveger seg mindre og saktere, og i teorien burde det gjøre at alle handlinger bruker lenger tid på å gjennomføres. Hvilke celler og egenskaper som bevares ved den temperaturen er en annen sak. Men med absolutt null er det nå teoretisk mulig å fryse ned levende gjenstander. De vil (ved konstant frysing og tining) opprettholde nøyaktig samme verdier og egenskaper hvis de fryses ned og times.Som nevnt ovenfor ville det vert tilfelle rent teoretisk hvis man utelukkende forholdt seg til klassisk termodynamikk og ikke tok høyde for kvantefluktuasjoner og usikkerhetsprinsippet innen kvantemekanikken, men alle systemer som kommer nær eller teoretisk helt ned mot det absolutte nullpunkt må behandles på kvantemekanisk nivå der dette er reelle fenomener. Usikkerhetsprinsippet (Heisenbergs uskarphetsrelasjon) sier at man aldri kan vite både bevegelsesmengde og posisjon til en partikkel til samme tid og dette vil bryte en tese som sier at entropien i et system er 0 ved absolutt nullpunkt. (Entropien i systemet må være 0 ved det absolutte nullpunkt for at "nøyaktig samme verdier skal opprettholdes" ved nedfrysning og opptining. I tillegg er det slik at når eksempelvis et atom når sin grunntilstand vil det avgi elektromagnetisk strålning tilsvarende forskjellen i energitillstand mellom grunntilstanden og den eksiterte tilstanden. Faseoverganger, endring i allotropi og fenomenet restentropi vil også gjøre sitt til at resultatet etter en teoretisk opptining vil være ulikt det som ble frøst ned. For å fungere må "nedfrysningen" og "opptiningen" (endring i energitilstanden) skje momentant (fysisk umulig) og entropien i systemet må være 0 (også fysisk umulig om man ikke er en imaginært perfekt krystall..) Endret 15. juli 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå