kaffebryggare Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) God natt, skal lege meg nå da det er skole (FAEN!) i morgen. Øyvind (iharal4): Det var TØFT å kjøre ned Mount Rainier! Endret 14. juni 2009 av Benny Lenke til kommentar
Laland Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) drugiS: Hvis noen bruker religion til å forhåndsdømme personer (ja, det går begge veier) så er det rasisme på godt og vondt. Sånn sett er det veldig lett for de to å gå hånd i hånd, især med eksempelet du nevner der. Endret 14. juni 2009 av Laland Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) drugiS: Kan du da gi en deffinisjon på hva en "rase" er og hvorfor den da faller under rasismeparagrafen? Mens religion ikke gjør det. Endret 14. juni 2009 av Rider of Reason Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Det er diskriminering med bakgrunn i religion, ikke rasisme. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Ok så er diskriminering kanskje et bedre ord, men det er fremdeles to ord om samme sak. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Protip, forresten: Rasisme handler om rase og forskjellsbehandling eller fordommer på grunn av det - og kun det, uansett hvor mye Knut Storberget vil utvide begrepet til også å omfatte religion. Så du sier at å forhåndsdømme personer du verken kjenner, har møtt eller vet eksisterer bassert på deres trosretning ikke er forskjellsbehandling? Selvsagt er det forskjellsbehandling, men det er ikke rasisme. Dette er Norge anno 2009 i et nøtteskall - alle er så opptatt med å hyle rasisme til alle kanter, at de har glemt ordets faktiske betydning. Diskriminering på bakgrunn av religion er ikke rasisme. At Knut Storberget ville inkorporere et eget muslimvern i lovverket vårt gjennom å likestille religionskritikk med rasisme forandrer ikke det, men det er selvsagt egnet til å forvirre. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Rasisme er en undergren av diskriminering, så å kalle det rasisme blir mer feil enn å kalle det diskriminering. /pirkemodus Lenke til kommentar
Essem Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) drugiS: Kan du da gi en deffinisjon på hva en "rase" er og hvorfor den da faller under rasismeparagrafen? Mens religion ikke gjør det. Det er uklart hva en "rase" er, fordi inndelingen varierer fra person til person og fører bare til ideologiske vrangforestillinger. Som oftest blir inndelingen basert på ytre kropps- og ansiktstrekk. Et lite bedre ord enn rase er kanskje "etniske grupper", som ikke gir de samme negative assosiasjonene. Uansett er ikke religioner basert på utseende, det var poenget mitt, og derfor jeg skilte mellom begrepene. Endret 14. juni 2009 av drugiS Lenke til kommentar
Toroto92 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Science without religion is lame, religion without science is blind. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Uansett er ikke religioner basert på utseende, det var poenget mitt, og derfor jeg skilte mellom begrepene. Der har vi rosinen i pølsa og grunnen til hvorfor det ikke er rasisme, damer og herrer. Kudos til drugiS for å legge det ut enkelt. Lenke til kommentar
Error Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg hadde egentlig tenkt til å legge meg nå siden jeg skal ha muntlig tentamensforberedelser i morgen, men jeg får ikke sove.. Har egentlig ikke lyst til å fyre opp noen spill, har lest bok en god stund så det er uaktuelt og jeg er heller ikke så kin på forumlurking.. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Laland Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Utseende er èn ting. Demografisk gruppe er en annen. Hvordan forklarer dere det? Alle av en hudfarge er en del av en demografisk gruppe, det samme gjelder religion. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg hadde egentlig tenkt til å legge meg nå siden jeg skal ha muntlig tentamensforberedelser i morgen. Wut, du også? :o Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Du har selvfølgelig rett i den pirkingen Lakus. ^_^ Men rasisme kan egentlig bety akkurat det samme. Det kommer helt ann på oppfatningen din av ordet "rase", som i seg selv er et veldig lite konkret ord. @Genetics: Veldig bra sitat av Einstein det der. Endret 14. juni 2009 av Rider of Reason Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hva diskuterer vi egentlig? Diskuterer vi betydningen av ordene diskriminering og rasisme, for de ordene har vært fastspikret i noen XX antall år dessverre. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Vi diskuterer vel hvorvidt det er rasisme eller ikke å forhåndsdømme religiøse. Det er ihvertfall det jeg gjør. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Det kommer helt ann på oppfatningen din av ordet "rase", som i seg selv er et veldig lite konkret ord. Rase har iallefall ingenting med religion å gjøre. Eksempel: Selv om jeg og min søster har to forskjellige livssyn, hun er kristen og jeg er muslim (for the lulz), er vi ikke to forskjellige raser. Om min søster derimot hadde vært mørkhudet kunne man sagt at hun var av en annen rase, men jeg synes det også blir feil, da vi alle er mennesker. Utrykket rasisme burde egentlig ikke eksistere IMO, da det bringer med seg utrolig mye forvirring og negativitet. Endret 14. juni 2009 av Lakus Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 What Laland said! ^_^ Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Vi diskuterer vel hvorvidt det er rasisme eller ikke å forhåndsdømme religiøse. Det er ihvertfall det jeg gjør. Det kalles å diskriminere Edit: Oh, man det ble tre litt raskere innlegg enn jeg hadde sett for meg. Endret 14. juni 2009 av Lakus Lenke til kommentar
Essem Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Utseende er èn ting. Demografisk gruppe er en annen. Hvordan forklarer dere det? Alle av en hudfarge er en del av en demografisk gruppe, det samme gjelder religion. Alle under 10 år også, det har ingenting med gammeldags raselære å gjøre uansett, og det er der jeg regner med at begrepet "rasisme" stammer fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå