Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Thappaz: Synes egentlig ikke folk har så mye å klage på hvis de ikke poster i denne tråden selv. Jeg kan skjønne det litt hvis en samtale mellom noen personer dør pga det kommer mange poster om religion mellom hver post.

 

Greit, jeg gir meg. Står jo i førsteposten at "Denne tråden er en generell chattetråd der vi diskuterer livets små og store ting..."

Er vel vanlig at noen føler seg ekskludert i debatten da man kommer luntende etter P:

Lenke til kommentar

Hva som diskuteres i Siste Ordet 1 er opp til brukerne som deltar i tråden. Om noen vil diskutere religion, ja så gjøre de det. Om noen vil snakke om iskremen de kjøpte på Karl Johan, ja så gjør de det. Om noen vil snakke om bestemor som ligger på sykehjemmet, så er det også greit. Her bestemmes det respektive gående detbattema av de som diskuterer. Så ja. Jeg har ikke lyst til å skulle definere hva som er lov og ikke lov å diskutere her. Dette er en tråd for løs prat om livet, universet og alt mulig. Det ville selvfølgelig være mulig å opprette en egen tråd. Men det krever igjen at man setter opp en spesifikk problemstilling som kan diskuteres. Mye enklere å slenge ut noe greier her i SO.

Lenke til kommentar

Hehe anntar du studerer mye mattematikk Snorre. Det virker som du faller inn under den mattematisk-logikkstyrte personligheten. Am I right?

 

Tilbake på tema, så oppfatter jeg det slik at spørsmålet om "Gud" eksisterer eller ikke er en hypotese som verken kan, trenger, eller bør bevises. Men så kan du heller aldri egentlig bevise noe som helst. ;)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar
Vitenskapen endrer seg hele tiden. Forskere oppdager nye ting hele tiden. Blir like forvirret av å tenke på det som jeg blir av å tenke på filosofi, så jeg lar som regel vær.

Liker å 'tro' på det jeg ser, og det jeg 'vet'.

 

Men hva med det du føler da? Hva om du hadde følt noe du ikke hadde følt før, ala det at du en natt følte du ble løftet ut av senga og våkner av at du detter på rumpa ned på gulvet? Tenker spesifikt på hvordan stifteren av Vigrid følte det da han en natt "ble løftet ut av senga og ble snakket til med et guddommelig lys" P:

Lenke til kommentar

Der har du dessverre feil RoR. Har aldri vært den flinke matematikeren. Ikke er jeg veldig glad i matte heller. Skjønner egentlig ikke hvorfor. Hos meg er det nok den kunstneriske/artistiske hjernehalvdelen som regjerer. Skulle ønske matte kom mer naturlig for meg dog, for det er en del matte i programmerings- og datafag.

 

Edit: Men jeg legger meg nå jeg også. Ha en god natt folks.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Det er jo alltid lurt å vite deffinisjonen av temaet før du diskuterer vidre. ;)

 

Joda, men når debatteknikken går ut på å omdefinere begreper, blir det hele litt meningsløst.

 

1: "Bevisbyrden ligger på dere."

2: "*presenterer Noahs Ark i Tyrkia og likkledet fra Torino, med medfølgende svake argumentasjon ad nauseum*"

1: "*presenterer veldokumenterte bevis mot begge to*"

2: "Det der er ikke bevis, for jeg nekter å innrette meg etter vitenskapelige metoder - jeg tror ikke på dem!"

1: "Hva er bevis, da?"

2: "*presenterer Noahs Ark i Tyrkia og likkledet fra Torino, med medfølgende svake argumentasjon ad nauseum*"

1: "*presenterer veldokumenterte bevis mot begge to*"

2: "Det der er ikke bevis, for jeg nekter å innrette meg etter vitenskapelige metoder - jeg tror ikke på dem!"

 

Osv.

Ser ikke helt hva det der har med diskusjonen å gjøre. Man kan motbevise Noahs ark og si at det er umulig med de "fysiske og logiske" lover vi følger, men du kan ikke vite helt sikkert at et ukjent objekt vil sluke sola i løpet av natten. Diskusjonen over de siste sidene har vært nesten bare vært om det at RoR påpekte noe ikke kan sies sikkert, det har ikke vært slik at han har brukt dette som et udiskutabelt motargument mot noe.

 

Føler jeg kommer til å bli flamet for å ikke skjønne poenget her nå elno sånt, men jeg må uansett legge meg nå. Får bruke det som unnskyldning i morgen :p

 

Er forresten noen ting som kan bevises, så det er ikke slik at det ordet ikke har noen mening i det hele tatt. For eksempel imatematikk. Newtons lover er så og si bevist også, som andre lover iflg naturvitenskap osv.

 

edit: endret noe viktig på slutten her, natta!

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Tror du har skjønt poenget helt fint Gormers, jeg skjønner heller ikke hva det der hadde med diskusjonen å gjøre. Og du har helt rett, den naturvitenskapelige metoden (i alle fall en side av den) sier at ingenting kan bevises, bare motbevises.

 

Mange som går å legger seg nå, så jeg får ønske dere alle en fantastisk god natt, og må den være fylt til randen av vidunderlige drømmer som setter deg fri fra bevisthetens lenker, og lar deg fly inn i et rike hvor du kanskje en dag vil finne svaret du inners inne leter etter. Og kanskje er det du finner også svaret på alle verdens problemer. Ja det er i alle fall lov å drømme.

 

Og igjen God Natt til dere alle. Jeg kommer sikkert til å joine dere i drømmeriket snart, men ikke helt ennå. :)

Lenke til kommentar
men du kan ikke vite helt sikkert at et ukjent objekt vil sluke sola i løpet av natten.

 

Det er nettopp det vi kan. Hvis du ikke tror meg, kan vi jo teste det i praksis (selv om det tar litt tid): Dersom solen ikke slukes av et ukjent objekt i løpet av mitt livsløp, hadde jeg rett. Dersom den gjør det, hadde du rett.

Lenke til kommentar

Eller vi kan korte det ned litt og se på det slik.

Hypotese: Solen vil ikke bli slukt av et ukjent objekt.

Testtid: 31 dager.

Antall dager solen ikke ble slukt av et ukjent objekt: [fylles inn etter endt testperiode]

 

Hypotese: Solen vil bli slukt av et ukjent objekt.

Testtid: 31 dager.

Antall dager solen ble slukt av et ukjent objekt: [fylles inn etter endt testperiode]

 

 

RoR: Du mener disse er like trolige? ^_^

 

Edit: Kjæresten har lagt seg, mamma har lagt seg, besøket har lagt seg, jeg sitter igjen med gråten i halsen og angst fra helvete.

Jeg liker virkelig ikke meg.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...