Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir så fort varmt til tider.

 

Og det ville ikke en religiontråd blitt?

Er unødvendig uansett. Å forsøke å forklare hvorfor religion er fullstendig unødvendig til en religiøs person, er som å forsøke å lære matte til en 2 åring.

Tror du hardt nok på noe, vil ikke all verdens folkevett få deg til å endre mening.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

For å komme tilbake til der folk slutta å diskutere. RoR har uansett rett i det han sier, du kan aldri vite om et fly kommer til å krasje i huset ditt 100% sikkert, selv om du tror 100% på det.

 

Edit: mente omvendt, at du tror det ikke kommer til å gjøre det :p

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Og det ville ikke en religiontråd blitt?

Er unødvendig uansett. Å forsøke å forklare hvorfor religion er fullstendig unødvendig til en religiøs person, er som å forsøke å lære matte til en 2 åring.

 

Jo, men med en slik tråd kan de som ikke intr seg for det la være å se det. Her blir det til at man leser det.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar
For å la den dø og ta diskusjonen tilbake hit? Det er jo faktisk et tema som engasjerer de fleste, så hvorfor ikke ha det her?

 

Fordi det nok ikke er alle som har lyst til å høre på hverandres mas om hva som er rett og hva som er galt? Beklager å være party-pooper her men jeg syns dere burde holder religionsdebatten gående i en egen tråd.

Lenke til kommentar

Å bruke argumentet om at ingenting kan bevises helt (som forsåvidt er noenlunde korrekt) for å rettferdiggjøre en Gud er jo bakvendt. Bare fordi ingenting kan bevises 100%, betyr ikke det at man skal bruke det som en unnskyldning for å rettferdiggjøre muligheten for eksistensen av en Gud, i mangel av beviser på at han ikke finnes. Det blir som å si at man ikke kan bevise at det finnes usynlige grønne troll som bor i ørene dine, og at de dermed kan eksistere. Prinsippet må anvendes andre veien. Etterhvert som man systematisk samler opp data/observasjoner som støtter teorien vil den bli mer og mer sannsynlig. Dersom man finner data/observasjoner som motviser en aktuell hypotese eller teori må den forandres/forbedres eller forkastes.

 

Så vidt jeg vet finnes det ingen håndfaste beviser for at Gud eksisterer. Ergo er det heller ingen grunn til å anta at han gjør det. Om hvitosten i kjelleren ikke forsvinner er det heller ingen grunn til å tro at man har rotter der. ;)

Lenke til kommentar
Det er jo alltid lurt å vite deffinisjonen av temaet før du diskuterer vidre. ;)

 

Joda, men når debatteknikken går ut på å omdefinere begreper, blir det hele litt meningsløst.

 

1: "Bevisbyrden ligger på dere."

2: "*presenterer Noahs Ark i Tyrkia og likkledet fra Torino, med medfølgende svake argumentasjon ad nauseum*"

1: "*presenterer veldokumenterte bevis mot begge to*"

2: "Det der er ikke bevis, for jeg nekter å innrette meg etter vitenskapelige metoder - jeg tror ikke på dem!"

1: "Hva er bevis, da?"

2: "*presenterer Noahs Ark i Tyrkia og likkledet fra Torino, med medfølgende svake argumentasjon ad nauseum*"

1: "*presenterer veldokumenterte bevis mot begge to*"

2: "Det der er ikke bevis, for jeg nekter å innrette meg etter vitenskapelige metoder - jeg tror ikke på dem!"

 

Osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...