Gjest Bruker-127711 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Er det politikk det snakkes om her? /uinteressert. OMG! dat i so tru lolzoor. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Virker som Snorre skriver noe stort. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) omg pew pew lol epic win haha wats ap lix how you doin random atsjonas lakus? Endret 31. mai 2009 av Gormers Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Det er forsåvidt sant at kommuner har dårlig råd. Dette er dessverre en konsekvens av at makten i Norge er sentralisert til Oslo og tildels Østlandet. Det sitter en gjeng med politikere i Oslo som ikke har noe direkte forhold til situasjonen i resten av landet. De kaster penger etter byggeprosjekter i Oslo med glede om ansiktet, mens lutfattige kommuner rundt om i landet såvidt har råd til å drive skolene sine. Hvorfor i all verden bruker man milliarder på operabygg, ny sentralbanestasjon og fancy bibliotek når det ligger pasienter i sykehuskorridorer og eldre som ikke får god nok pleie på eldrehjem. Bergen Kommune har måttet legge ned flere skoler på grunn av tynnslitt økonomi. Nåværende regjering skryter over at de har økt bevilgningen til kommunene. På samme tid har økningen såvidt vært nok til å dekke økningen i utgiftene til kommuner. Staten har visst nok aldri brukt mer penger, men så har den til gjengjeld heller aldri hatt så mye penger å bruke. At forholdene i kommuner rundt om i landet fortsatt lider av pengeproblemer er dermed merkelig. Man skulle jo tro at disse ekstra pengene skulle sette fart i kommuneøkonomien. Løsningen er ikke nødvendigvis å kaste mer penger til kommunene, men å organisere den statlige makten i Norge bedre. Først og fremst har vi for mange små kommuner i Norge. Ved å slå sammen småkommuner vil man i stor grad kunne få bedre styring over distriktene i landet. Mange kommuner betyr mye byråkrati. Byråkrati er synonymt med trege prosesser og store kostnader. En reduksjon i antall kommuner vil på lang vei redusere omfanget på byråkratiet. Større kommuner vil også få mer å si! Og dette er viktig. Store kommuner vil kunne føre til en jevnere fordeling av makt i landet. Med større kommuner vil man lettere kunne få gjennomslag for at flere avgjørelser skal tas i kommunene, istedenfor sentralt i Oslo. Det er nettopp dette som er veien å gå. Kommunene må selv få mer makt og kontroll over sine lokalsamfunn. Det er ingen grunn til at byråkrater i Oslo skal bestemme hvordan Finnmark skal få bruke pengene sine. Det vet da vel finnmarkingene best! Først når makten er desentralisert og fordelt utover i de lokale kommunene kan man begynne å snakke om å øke bevilgninger. Kommunene vil da selv bedre kunne avgjøre hvordan de skal bruke midlene de har til rådighet. Dette er den riktige veien å gå. Sentralisert makt har aldri ført noe positivt med seg. Å tro at man kan kontrollere noe sentralt, fra ett sted, er i beste fall naivt. Om noen kommuner skulle bli økonomisk skadelidende som følge av en sammenslåing ville det ikke være vanskelig å øke de økonomiske bevilgningene til kommunen. Endret 31. mai 2009 av Snorre Skriveleif eliminert Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Det høres logisk ut det du sier, men det er ikke sikkert at f. eks selv om Finnmark kommune ville få mer makt, så ville dem ha prioritert riktig i sin egen kommune. Tenker da på kultur og slikt over helsevesen osv. Husker ikke hvilken kommune det var som hadde investert milliarder i et operahus elno om vinteren, og måtte slukke lys i lyktestolper for å spare penger. Nå har jeg ikke fulgt med så mye i politikk, så det kan sikkert være at det lønner seg med større kommuner. Endret 31. mai 2009 av Gormers Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Da drar jeg en "snartur" til Las Vegas. Wish me luck: Det blir vel natt og morgen hos dere før jeg er tilbake, så dere får ha en God Natt vidre. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Det er forsåvidt sant det du sier. Det er ikke sikkert at politikerne lokalt i kommunene vil være flinke til å prioritere de riktige tingene. Kanskje politikerne i en kommune er mer opptatt av å legge igjen en legacy enn å faktisk bedre kårene i kommunen. Det finnes nok av slike mennesker også. Men man vil jo uansett få en mer jevn fordeling av makten, selv om makten kanskje ikke brukes mer riktig. Lenke til kommentar
Nøtte Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg er for at vi tar hele stats budsjettet og setter det på rødt i rullette i las vegas og dobler hele greia! Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg er for at jeg får alt og at jeg sprer det likt utover verden. Så kan alle sammen kjempe til døden Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Jeg støtter det forslaget Nøtte. Bare be dem overføre statsbudsjettet til meg så skal jeg ordne resten. Endret 31. mai 2009 av Rider of Reason Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Snorre: er enig med at kommuner bør ha mer makt, så begge ting kan være bra og dårlig Partivalg i kommuner vil bli viktig hvsi kommuner får mer makt. Endret 31. mai 2009 av Gormers Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Is the man not entitled to the sweat of his brow også videre. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) edit: No, says the man in Oslo..., it belongs to Operahusa. Endret 31. mai 2009 av Gormers Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Haha. Sukk. Dataen min greier ikke en gang dra kabal i vanlig hastighet. Begynner vel å endelig bli på tide for en formatering. Lenke til kommentar
Nøtte Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Hahaha lagger i kabal! Hmm lurer på hvordan kabal i multiplayer ser ut som? Lenke til kommentar
Nøtte Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 ei windows kabal! Hvem er med på å kjøre lan party kun med de forhånds instalerte spillene på windows? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 "Jess! Jeg greide Minesweeper på hard! Hva med deg Torgeir?" "Holder på med kabal!" Lenke til kommentar
Nøtte Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) "noen som er med på en runde multiplay hjerter eller?" "nei jeg får så dårlig fps i hjerter" "Joiner etter at jeg har tatt siste bossen i edderkopp kabal" "Pokker den her kabalen går jo aldri opp" "det er jo fordi du spiller pinball det" Endret 31. mai 2009 av Nøtte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå