Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nynorsk skrives av 11% av befolkningen. Så skal de resterende 89% lære dette fremmedspråket?

Skulle ønske jeg hadde en tidsmaskin... så kunne jeg skutt Ivar Aasen og sluppet dette nynorskhatet.

 

Jeg er ikke negativ, bare veldig lei av nok en gang bli slakta på en nynorsk eksamen :p

 

EDIT: Jeg er nok ikke den eneste ;p

 

Ja, det skal dykk. Nynorsk er ein viktig del av norsk kultur, og Noreg er eit såpass ungt land at vi ikkje kan starte å kutte den vekk enda. Nei, slutt å klag over nynorsk, og sett heller av nokre timar i veka til å øve.

 

Greit, kall meg en klager. Poenget er at hvis Norge hadde ett skrifmål, hadde det vært så mye enklere å fårstå hverandre. Du sier at nynorsken er en viktig del av norsk kultur. For å være helt ærlig høres du ut som den patriotiske nynorsklærern min.

Jo, helt sant at nynorsk er det gamle bondespråket. Ærlig talt, 11% snakker det, skal resten av de 89% bruke vår fritid på å lære noe vi aldri kommer til å bruke uansett?

 

Skjønner ikke poenget ditt desverre.

 

EDIT: Da synes jeg heller de 11% burde lære seg norsk. Altså de 49 500 menneskene som skriver det aktivt heller burde lære seg bokmål, altså riksmålet vårt.

 

EDIT: Nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Nynorsk er dødt. Punktum finale kamerat.

Endret av Kaleesha
Lenke til kommentar
Problemet jeg har med nynorsk er det svære 3 tallet det gir meg på karakterkortet, en karakter som teller like mye som alle andre fag, selv om vi bare har rundt en uke med nynorsk hvert år. Jeg har ingen interesse av å lære meg å skrive det 100% korrekt, da jeg forstår det helt fint og har lest bøker på nynorsk osv osv. Kaleesha har et poeng.

 

Sett av ein time kvar dag til å øve på nynorsk, så blir det raskt betre.

 

Nynorsk skrives av 11% av befolkningen. Så skal de resterende 89% lære dette fremmedspråket?

Skulle ønske jeg hadde en tidsmaskin... så kunne jeg skutt Ivar Aasen og sluppet dette nynorskhatet.

 

Jeg er ikke negativ, bare veldig lei av nok en gang bli slakta på en nynorsk eksamen :p

 

EDIT: Jeg er nok ikke den eneste ;p

 

Ja, det skal dykk. Nynorsk er ein viktig del av norsk kultur, og Noreg er eit såpass ungt land at vi ikkje kan starte å kutte den vekk enda. Nei, slutt å klag over nynorsk, og sett heller av nokre timar i veka til å øve.

 

Greit, kall meg en klager. Poenget er at hvis Norge hadde ett skrifmål, hadde det vært så mye enklere å fårstå hverandre. Du sier at nynorsken er en viktig del av norsk kultur. For å være helt ærlig høres du ut som den patriotiske nynorsklærern min.

Jo, helt sant at nynorsk er det gamle bondespråket. Ærlig talt, 11% snakker det, skal resten av de 89% bruke vår fritid på å lære noe vi aldri kommer til å bruke uansett?

 

Skjønner ikke poenget ditt desverre.

 

Ingen snakkar nynorsk, berre så du veit det.

 

Men benektar du at nynorsk er ein viktig del av norsk kultur? Gjer du det, så kan du like gjerne seie at dialektane ikkje er ein del av norsk kultur, for nynorsk er dialektane sitt skriftspråk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Nynorsk er jo mye mer norsk enn bokmål er, og noensinne kommer til å bli. Nynorsk er tross alt en skriftlig tolkning av de forskjellige dialektene rundt omkring i landet. Bokmål er såvidt jeg vet, mye eldre enn nynorsk.

Lenke til kommentar

Endelig ferdig med vårens tentamner, hadde matte tentamen i dag, og nå skjer det lite på skolen frem til sommeren. Blir nesten litt trist, da dagene plutselig blir litt tomme.

 

Uansett, at jeg er ferdig med alle tentamene feirer jeg nå med GH: WT og metallica som jeg kjøpte i dag (gamestop's tilbud), så nå skal det rockes! :)

Lenke til kommentar

Bokmål er en fornorskning av det danske skriftspråket vi hadde før. Det er forresten heller ingen som snakker bokmål, og de fleste dialekter er veldig lik nynorsk.

 

Så hvis Norge skulle hatt ett Skriftspråk, så ville det være mer nærliggende å tro att det ville vært nynorsk. ;)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Vel det har sæ nå slik at jæ prekær ille østlandsk da. Ymse folk her som ikke like nordlending språk (eller jeg er fra østfold i alle fall).

 

Kan nok få en firer (kan hende jeg får det på karakterkortet) eller 5 hvis jeg leser litt på regler osv, men så er jo selvfølgelig norsklæreren så utrolig nazi med å pirke på alle ord som jeg ikke klarer å finne noe for på nynorsk. Og selv om det er helt feil å skrive "en jente" på bokmål, men jeg tror neppe lærern eller andre reagerer på det. Nynorsk er på den andre siden strengt som tysk grammatikk (synes jeg :D ).

 

Jeg hater og å skrive nynorsk fordi ordforrådet mitt synker så grådig da, og jeg får inntrykk av nynorskordboka at det finnes få ord på nynorsk i forhold til bokmål.

 

Og så hjelper det ikke at jeg absolutt ikke ser vitsen med å lære meg dette, og heller ikke at vi aldri lærer nok om det i timen, og får istedenfor heldagsprøver og andre prøver slengt i fleisen nå og da. Og at vi ikke har noen norskbok som kan lære oss nynorsk.

 

 

//rant :p

 

edit: blir egentlig ikke såå irritert som jeg gir utrykk for over.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Problemet jeg har med nynorsk er det svære 3 tallet det gir meg på karakterkortet, en karakter som teller like mye som alle andre fag, selv om vi bare har rundt en uke med nynorsk hvert år. Jeg har ingen interesse av å lære meg å skrive det 100% korrekt, da jeg forstår det helt fint og har lest bøker på nynorsk osv osv. Kaleesha har et poeng.

 

Sett av ein time kvar dag til å øve på nynorsk, så blir det raskt betre.

 

Nynorsk skrives av 11% av befolkningen. Så skal de resterende 89% lære dette fremmedspråket?

Skulle ønske jeg hadde en tidsmaskin... så kunne jeg skutt Ivar Aasen og sluppet dette nynorskhatet.

 

Jeg er ikke negativ, bare veldig lei av nok en gang bli slakta på en nynorsk eksamen :p

 

EDIT: Jeg er nok ikke den eneste ;p

 

Ja, det skal dykk. Nynorsk er ein viktig del av norsk kultur, og Noreg er eit såpass ungt land at vi ikkje kan starte å kutte den vekk enda. Nei, slutt å klag over nynorsk, og sett heller av nokre timar i veka til å øve.

 

Greit, kall meg en klager. Poenget er at hvis Norge hadde ett skrifmål, hadde det vært så mye enklere å fårstå hverandre. Du sier at nynorsken er en viktig del av norsk kultur. For å være helt ærlig høres du ut som den patriotiske nynorsklærern min.

Jo, helt sant at nynorsk er det gamle bondespråket. Ærlig talt, 11% snakker det, skal resten av de 89% bruke vår fritid på å lære noe vi aldri kommer til å bruke uansett?

 

Skjønner ikke poenget ditt desverre.

 

Ingen snakkar nynorsk, berre så du veit det.

 

Men benektar du at nynorsk er ein viktig del av norsk kultur? Gjer du det, så kan du like gjerne seie at dialektane ikkje er ein del av norsk kultur, for nynorsk er dialektane sitt skriftspråk.

 

Ja, nynorsk er forskjellige dialekter bondeknølane snakka på 1500 tallet kamerat. Er det virkelig en stor del av deg? Greit, du er oppvokst i et hjem hvor nynorsk og dialekt tydelig er en del av hverdagen. For deg og de andre 11%. Så du mener helt ærlig at jeg og de resterende fire millionene med norske mennesker skal snakke nynorsk fordi 50 000 gjør det?

 

Uansett er jeg like mye normann som deg uavhengig om jeg snakker nynorsk eller bokmål. Og denne kulturen, denne kulturen er rett og slett slik de snakket på landet fordi de ikke hadde skoler til å lære dem. At noen syntes det er fint er helt greit. Men ikke la meg bruke min fritid på noe så dødt og uaktuelt som nynorsk.

 

Lag en poll og se hvor mange som digger å ha lange eksamener med nynorsk. Så skal vi se resultatet.

Hvis nynorsken da vinner skal jeg spise opp flosshatten din.

Endret av Kaleesha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...