Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hva vil du snakke om Lakus? ;)

Martha Jones virker og litt elskbar. Blir begge to partnerne til the doctor? Nasa burde undersøke den månereisen, og kanskje ta noen ideer derrifra.
Ja, men til forskjellige tider.

nå fikk jeg lyst til å kjøpe røde converse.
Det er helt forståelig og jeg sier; Go for it!

Du burde forresten se Torchwood også, særlig siden det er en crossover mot slutten av sesongen. :)

Det ble kansje litt mye sånt snakk fra meg i dag, men siden dette er et tema jeg sikkert kunne ha snakket om til verdens ende skal jeg prøve å roe det litt ned.

Endret av Ehtram
Lenke til kommentar
Så hva vil du snakke om Lakus? ;)

Når du sa det fikk jeg litt panic og dro dette opp av random-hatten min.

Skjul
Hadde ikke sett episoden før, den gikk i dag klokken 21:00.

Poenget var at de skulle teste om et fly kunne ta av fra et samlebånd om samlebåndet og flyet hadde nøyaktig lik hastighet i hver sin retning. Jeg tolket det dithen at flyet skulle stå i ro relativt til omgivelsene (sjekk mythbusters animasjoner), og dermed ville jo ikke flyet få noen form for oppdrift da det ikke ville få noen lufthastighet over vingene. Myten var såvidt jeg fikk med meg også dette (så ikke hele episoden); at flyet ikke ville kunne ta av. Mythbusters bustet imidlertid denne da testene i liten og stor skala viste at flyet tok av når samlebåndet og flyet hadde samme hastighet... NEI!?

I begge testene er det jo tydelig at flyene har en hastighet i forhold til omgivelsene, og dermed får luft over vingene slik at det kan ta av. Om de mente at flyets lufthastighet (ikke bakkehastighet) skulle være lik hastigheten til samlebåndet blir det jo ett fett om det er et motgående samlebånd; eneste forskjell blir jo da at hjulene på flyet ruller dobbelt så raskt ved takeoff.

Noen må ha misforstått myten (kanskje jeg, men da er Mythbusters' animasjoner misvisende) eller trukket gale konklusjoner.

EDIT: ...og ja, jeg vet at for at om flyet skal stå i ro trengs det minimalt med motorkraft for flyets del, i beste tilfelle kunne egentlig motoren vært av ^^ Myten er jo på trynet i utgangspunktet når jeg tenker meg om, men det er jo forsåvidt ganske mange av mytene de gutta der (og Kari da) tester.

Men noe sier meg at det er for mye ^_^

Kort sagt: Kan et fly som står på en tredemølle som matcher flyets hastighet ta av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...