Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noe som kan kalles buddhistisk kristen? Ja Eplefe jeg bruker og gjør alt det der, det siste faktisk ikke så ofte, bare 3-5 ganger om dagen.
Kan ikke du bare kalle deg DEIST og bli ferdig med saken?
Å spise kjøtt på fredager er såvidt jeg vet en katolsk skikk (inkludert det andre du sa), og er bestemt av paven. Det paven sier er lov for katolikkene. Jeg er protestant, og mener ikke at våre religiøse regler kan bestemmes fra tid til annen av et vanlig menneske.
Durr. Nei. Les bibelen din, unge mann.
Lenke til kommentar
Det som står i bibelen har blitt rettet og bestemt av katolikker for hundrevis av år siden. Og paven har endret på disse reglene fra tid til annen ;)
Si meg, er du kalvinist? Lutheraner? Do motherfraggin' tell. Jeg er nysgjerrig på dette. Du har ikke tilfeldigvis troen på morsomme konspirasjonsteorier og, vel?
Lenke til kommentar
Det som står i bibelen har blitt rettet og bestemt av katolikker for hundrevis av år siden. Og paven har endret på disse reglene fra tid til annen ;)
Si meg, er du kalvinist? Lutheraner? Do motherfraggin' tell. Jeg er nysgjerrig på dette. Du har ikke tilfeldigvis troen på morsomme konspirasjonsteorier og, vel?

Eplefe hvorfor være så negativ til religion? Det finnes alltid de som ikke tolker religionen på den måten som ekstremistene gjør. Meningen med religion er ikke å drepe folk. Hvis du ser på tempelridderens kriger nedover mot jerusalem så bryter det med religionen kristendommen, i kristendommen skal man handle etter kjærtlighet.

Lenke til kommentar
At bibelen har blitt endret på gjennom de siste århundrene er fakta. Like sikkert som at Julius Cæsar og Gro Harlem Brundtland har levd.
Gjennom de SISTE århundrene? Å wow.

Ja, bibelen er blitt endret, men det opphørte å være "lov" etter møtet i Nikea. Alle endringer der har vært modereringer av allerede oversatte ting. F.eks. har de fjernet litt blod og mord og sånn, for det er ikke så barnevennlig som de vil fremstille det. Jesus elsker alle barna osv. osv.

Lenke til kommentar
Eplefe hvorfor være så negativ til religion? Det finnes alltid de som ikke tolker religionen på den måten som ekstremistene gjør. Meningen med religion er ikke å drepe folk. Hvis du ser på tempelridderens kriger nedover mot jerusalem så bryter det med religionen kristendommen, i kristendommen skal man handle etter kjærtlighet.
Det der er grunnen til at jeg er negativ til religion. Man skal elske sin neste - sett at din neste ikke er homofil, ateist, islamist, buddhist, hinduist, jøde eller noen annen religion enn de som har godkjent jesus som sin frelser. Jeg har aldri påstått at alle tolker religion slik, jeg bruker det bare som eksempler for å vise hvor HÅPLØST umoderne ALL religion er, og grunner til at det er unødvendig å bruke religion som en ... tja. primitiv form for hierarkiskapning i dagens samfunn. Vi har demokrati som fungerer sånn noenlunde, og kontrollerte styringsformer. Vi vet hvilke dyr som bærer sykdommer, og hvordan kjøtt skal tilberedes for å unngå matforgiftning og rabies-smitte. Vi trenger ikke at de få som vet det i samfunnet skal påstå at de har fått beskjed fra gud om at disse dyrene er urene lengre.

Hvis jeg hadde hatt noen tro på at religion hadde startet som et OPPRIKTIG ønske om at alle skulle være glade og snille i hverandre, og ikke en maktmetode som har sklidd ut av proporsjoner og fått leve langt forbi forventet (og ØNSKET) levetid, så hadde jeg ikke vært så negativ til det. Men nå er jeg ikke det.

Greit, den har ikke blitt drastisk endret de aller siste århundrene, men den har blitt endret mange hundre år etter Jesu fødsel.

Og det at de gjorde den mer "barnevennlig" viser vel bare at de oppfordrer til å være mer barnevennlige?

Nei, det beviser bare at de heller formulerer seg som at du skal vende folk ryggen/stenge dem ute og la dem sulte i hjel fremfor å brenne dem. Ofringer er jo blitt avskaffet og. Kanskje på tide med en ny gjennomgang av den tøyseboken deres.
Lenke til kommentar

Det kan godt hende, men hvordan ting var har ingen ting å si, det som har noe å si er nåtid. Hvis meningen med religionen er nå at vi skal prøve å leve et så godt liv som mulig for deg og alle i nærheten hva er da gærnt med å tro da? Min tro er at noe skapte grunnelementene, er det innteligent eller ei vet jeg ikke, men jeg vet såppass at uansett hva man mener bør man prøve å få et så godt liv som mulig får deg og andre.

Lenke til kommentar

I bibelen står det en fortelling om at Jesus går bort til en dame, hvis religion ikke var kristendommen, og kurerer hennes syke barn. Og angående homofili, det er i dag minst like mange personer under 30 som er hedenske og homofober, enn kristne og homofober. Jeg tror faktisk at det er fler.

EDIT: Enig, Vaenas. Religion skapte utrolige grusomheter før i tiden, men hvilken skade er den for samfunnet i dag? Kristendommen har noen gamle skruller som er ekstreme når det kommer til diskriminering, men tallet på disse vil minske med årene. Jødedommen, Buddhismen og Hinduismen er så godt som harmløse, kanskje bortsett fra hinduismens kastesystem, som også har minsket med årene. Islam, derimot, er ikke helt harmløse enda. Terror og sånt er ikke noe hyggelig, ikke den voldsomme diskrimineringen av kvinner heller, men flesteparten av dem er oppegående mennesker.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Det kan godt hende, men hvordan ting var har ingen ting å si, det som har noe å si er nåtid. Hvis meningen med religionen er nå at vi skal prøve å leve et så godt liv som mulig for deg og alle i nærheten hva er da gærnt med å tro da? Min tro er at noe skapte grunnelementene, er det innteligent eller ei vet jeg ikke, men jeg vet såppass at uansett hva man mener bør man prøve å få et så godt liv som mulig får deg og andre.
Fordi mennesker trenger ikke lenger disse overmoralske og gammeldagse holdningene til å fortelle oss dette. I motsetning til hva de fleste kristne påstår så stopper ikke nestekjærlighet kun fordi man ikke tror. Og hele grunnelement-greien er en tabbe selv Darwin gjorde i starten, men han ble smartere og vendte vekk fra kristendommen totalt mot slutten, og du er enda ung, så. Det som er galt med tro er at guden dere tilber er hverken god, nådig eller tilgivende. Han er hevngjerrig, rasistisk, homofob og OND.
I bibelen står det en fortelling om at Jesus går bort til en dame, hvis religion ikke var kristendommen, og kurerer hennes syke barn. Og angående homofili, det er i dag minst like mange personer under 30 som er hedenske og homofober, enn kristne og homofober. Jeg tror faktisk at det er fler.
Jesus var jøde. Hva vil du frem til? Jeg snakker ikke om Jesus, da han ikke var kristen selv. Jeg snakker om kristne.

Og du tror ikke kanskje at innføringen av monoteistiske religioner har noe å si på homofobe holdninger? Homofile forhold, og tilogmed pederastiske forhold var helt normalt før kristendommen gjorde sitt inntog. Indianernes homofile ble ikledd kvinneklær og fikk lov å slippe å være med på jakt ("kvinnen" i forholdet, mannen var med mennene) og ble igjen i leiren for å gjøre kvinneting (hvem som var kvinnen i forholdet ble bestemt ut i fra hvem i det homofile forholdet som hadde høyest krigerrang), og fikk ikke et eneste rart blikk eller frekk kommentar. Å påstå at homofobi er naturlig er idioti.

Lenke til kommentar

Jeg lo, Gormers :p

Jeg legger meg selv, snart. Takker for alle som har deltatt i diskusjonen for en oppfriskende samtale, men nå går jeg og spiller litt før jeg legger meg :)

EDIT: Jeg mente selvfølgelig Jødedommen, Eplefe, en glipp av meg.

Og jeg må bare si noe angående homofobi. Rundt meg bor det endel "ræggere". De minst religiøse folke jeg vet om i hele verden, tagger på kirker og det som er. De er de eneste jeg vet om sier negative ting om homofile, iallefall de eneste som er merkbare. De kristne, derimot, er stikk motsatte.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711
Uugghh.. Religionsnakk igjen. Da går jeg og leser en bok istedenfor.

La meg foreslå Bibelen? ;)

Nei det går bra.

Lenke til kommentar
EDIT: Enig, Vaenas. Religion skapte utrolige grusomheter før i tiden, men hvilken skade er den for samfunnet i dag? Kristendommen har noen gamle skruller som er ekstreme når det kommer til diskriminering, men tallet på disse vil minske med årene. Jødedommen, Buddhismen og Hinduismen er så godt som harmløse, kanskje bortsett fra hinduismens kastesystem, som også har minsket med årene. Islam, derimot, er ikke helt harmløse enda. Terror og sånt er ikke noe hyggelig, ikke den voldsomme diskrimineringen av kvinner heller, men flesteparten av dem er oppegående mennesker.
Sier reformasjonen deg noe? Hvis ikke hedninger hadde grepet inn hadde nok kristne fremdeles brent ateister som hekser og hatt det kjempekjekt med å påtvinge troen sin alt og alle.

Edit: Poenget står fremdeles. Sett at en islamist her i Norge jobber som lege, og behandler kristne, ateister og muslimer likt, slik legeeden hans sier han skal, og en annen følger Allahs ord og dreper hedninger over en lav sko. Gjør det religionen mer akseptabel i vårt samfunn?

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...