Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg leser gjennom posten min ser jeg at den kan virke litt fiendtlig, men jeg prøver ikke å være det.

Å være kristen men likevel ikke tro på hva som står i bibelen kræsjer litt for min del, og det virker som folk som sier det fordi de er usikre på sin egen tro. Når dere var små fikk dere kristendommen hjernevasket inn i hjernene, men når dere har blitt litt eldre skjønner dere at noen av tingene er litt, vel.. Spesielle. Da blir det kanskje sånn at fornuften sier at Kristendommen er en løgn, men du selv vil fortsette å holde på troen siden den er fin å ha.

Edit: Overdose av cuteness. *Se på noen ganger til*

Endret av Error
Lenke til kommentar

Jeg tenkte å plassere kattungene i skjul-tag siden de tar så stor plass. Men jeg klarte det ikke. De var bare for søte og nusselige.

Jeg har forøvrig pådratt meg "Ctrl + S"-syndromet. Jeg trykker Ctrl + s hver gang jeg skriver alt fra litt til mye tekst. Altså når det kommer på fire linjer eller mer. Intensivjobbing med oppgaveskriving kan altså føre med seg visse bivirkninger.

Lenke til kommentar
Når jeg leser gjennom posten min ser jeg at den kan virke litt fiendtlig, men jeg prøver ikke å være det.

Å være kristen men likevel ikke tro på hva som står i bibelen kræsjer litt for min del, og det virker som folk som sier det fordi de er usikre på sin egen tro. Når dere var små fikk dere kristendommen hjernevasket inn i hjernene, men når dere har blitt litt eldre skjønner dere at noen av tingene er litt, vel.. Spesielle. Da blir det kanskje sånn at fornuften sier at Kristendommen er en løgn, men du selv vil fortsette å holde på troen siden den er fin å ha.

Edit: Overdose av cuteness. *Se på noen ganger til*

Det jeg mener er at bibelen er på mange måter feil tolkninger av historien og har opp igjennom tiden blitt forenklet for at folk lettere skal kunne slå seg ned med troeen. Jeg mener selv at Gud er skaperen av alt, men han skapte ikke mennesket. Han satte i gang en hendelses prosess som har gått slik som den har nå.

Når jeg skriver Han, mener jeg det.

Lenke til kommentar
Men hvis han bare satt i gang prosessen, er vel han strengt tatt ikke skaperen.

Edit: Snorre, hadde det en god stund jeg også, men klarte å legge det fra meg ;)

Var vel ikke helt slik jeg mente, litt feil formulering fra min side. Jeg mente rettere sagt at "det" skapte grunn elementene og satte i gang skappelses prosessen.

Lenke til kommentar

Mange kristne bruker Gud som designeren og skaperen av universet til å forklare problemet med at universet ikke alltid kan ha eksistert. Det må ha startet en eller annen gang, og dermed må også noen ha startet/skapt universet. Man støter imidlertid på et problem. De samme menneskene sier også at Gud alltid har eksistert. Men de har nettopp konstatert at universet ikke kan ha eksistert for alltid, så hvorfor skal skaperen ha eksistert for alltid? Og hvem skapte skaperen? Og skaperens skaper må jo også ha hatt en skaper. For ting kan ifølge kristne ikke oppstå helt på egen hånd. Det må være en skaper som har skapt det. Ergo blir man sittende fast i en evig sirkel med skaperes skapere.

Lenke til kommentar

Så du tror på det noen menn har skrevet for 2000 år siden, men det noen andre menn har skrevet for 1000 år siden er feil?

(Ja, de som levde rundt jesus tid har jo riktig nok kilder ((ifølge kristendommen)) men det hindret dem ikke i å dikte vilt for å bli berømte og tjene penger.)

Lenke til kommentar

Eplefe, kan du med hånden på hjertet si at Buddhismen er en ond ting? Jeg ser bare godhet tvers igjennom. Gjennom århundrene har derimot maktsyke folk brukt Kristendommen og Islam som unnskyldning for grusomme ting de har gjort, det er ikke religionen som er selve problemet. Islam kan vel diskuteres, siden Mohammed (tror det var han) sa at den som dør i kamp med ikke-troende kommer til paradis.

EDIT: Tjene penger? De ble jo henrettet en etter en.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Enig, Vaenas. Det er ren fakta, Error, at bibelen har blitt "redigert" på av vanlige mennesker, tusen år etter Jesu fødsel. Derfor er det intet annet enn naturlig å ta noe av det som står der i tvil.

Var faktisk bare 100 år da, når troen skulle bli innført i Roma og ta over for den hedenske tro, hvor kongen som alltid forble hedensk gjennom hele livet valgte at mange ting skulle rettes etter den hedenske tro for å lettere føre religionen over på folket sitt. Eksempler er jesu fødsel som dem skiftet til 24. desember fra august eller noe sånt, også er det masse andre ting som jeg ikke husker. Det gamle testamentet har 99% sikkert blitt endret av jødene også over tid.

Lenke til kommentar
Men så er ikke verden bare sort og hvitt Eple :)
Nei, men gråsonene veier dessverre ikke opp for de mørke. Så pewpew, på tide å bli kvitt islam, kristendom, katolisisme, pinsevenner, og alle andre som skulle finne på å dytte skikkelig vitenskap inn i et sånn "Ja, men det KAN jo være at Gud bare gjorde dette og dette og dette, og ikke EGENTLIG gjorde det sånn som bibelen sier. Kan jo ikke tolke det direkte med mindre det handler om homofile."

Til alle kristne her:

Bruker dere polyesterblandinger? Type gensre og skjorter og boxere og whatnot? Spiser dere kjøtt på fredager? RUNKER DERE?

Edit: "Endret av"? O.o

Dere får det til å høres ut som om Gud ga dem et manuskript som de endret på etterhvert. Det er skrevet av mennesker, og dermed ikke Guds direkte ord BY DEFAULT.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Men så er ikke verden bare sort og hvitt Eple :)
Nei, men gråsonene veier dessverre ikke opp for de mørke. Så pewpew, på tide å bli kvitt islam, kristendom, katolisisme, pinsevenner, og alle andre som skulle finne på å dytte skikkelig vitenskap inn i et sånn "Ja, men det KAN jo være at Gud bare gjorde dette og dette og dette, og ikke EGENTLIG gjorde det sånn som bibelen sier. Kan jo ikke tolke det direkte med mindre det handler om homofile."

Til alle kristne her:

Bruker dere polyesterblandinger? Type gensre og skjorter og boxere og whatnot? Spiser dere kjøtt på fredager? RUNKER DERE?

Er det noe som kan kalles buddhistisk kristen? Ja Eplefe jeg bruker og gjør alt det der, det siste faktisk ikke så ofte, bare 3-5 ganger om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...