Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Error, hva slags fysikk har du? jeg regner med at det er det du har.

Faktisk ikke, går bare i 9. klasse, men når vi først har om universet synes jeg det er waste å lage en power point om f.eks. månelandingene (kjedelig som bare det) og derfor valgte jeg mørk materie som tema. Har lært mye om det nå :)

Lenke til kommentar
Error, hva slags fysikk har du? jeg regner med at det er det du har.

Faktisk ikke, går bare i 9. klasse, men når vi først har om universet synes jeg det er waste å lage en power point om f.eks. månelandingene (kjedelig som bare det) og derfor valgte jeg mørk materie som tema. Har lært mye om det nå :)

Har selv fysikk 1 nå og det du prater om er mye mer enn det vi har lært om nå. Tror du vil få nytte av det hvis du tar Fysikk på videregående.

Lenke til kommentar

Trist at jeg phailer episk når det kommer til fysikk 1 på videregående (får vel en 3er på karakterkortet da). Definitivt det mest interessante og spennende faget jeg har hatt, hvis jeg ser bort ifra alle rapporter og lekser i alle fall.

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger blitt fortalt av læreren at jeg skal gjøre alt så enkelt som mulig med henhold til mørk materie osv.

Tror dere dette er enkelt nok for den jevne fjortis? (Det i fet er stikkordene, det andre er det jeg skal si.)

Vera Rubin: I 1967 fant astronomen Vera Rubin ut at stjernene i Andromedagalaksen hadde mye høyere fart enn man trodde. I vårt eget solsystem er det sånn at planetene beveger seg saktere jo lengre vekk fra solen man kommer, og det trodde man skjedde i resten av universet også. Dette motbevis hun ved å finne ut at istedenfor at planetene i Andromedagalaksen lå på en bue, lå de på en rett linje. (Skal lage en liten tegning for å vise det siste.)

Triangulumgalaksen: Astronomer har regnet ut at massen av Triangulumgalaksen tilsvarer 46 milliarder soler, men galaksen sin lysintensitet tilsvarer en masse på bare 7 milliarder soler, det vil si at det er en masse på 39 milliarder soler som man ikke kan se. Denne massen man ikke kan se blir kalt mørk materie. Mørk materie sender ikke ut noe slags elektromagnetisk stråling eller lys. Det vil si at vi ikke kan se det, men astronomer oppdager det ved å se på hvordan planeter og stjerner rundt blir påvirket av gravitasjonen.

90% av universet: Forskere har ved å sammenligne Triangulumgalaksen med andre galakser klart å finne ut av omtrent 90% av universet består av mørk materie. For å forklare det på en enkel måte vil det si at hvis universet var delt opp i kakestykker ville det vært 9 kakestykker som man ikke kunne se, og bare ett kakestykke man kunne se. (Har lagt til et enkelt diagram)

Ukjent stoff: Astronomer og forskere vet fortsatt ikke hva mørk materie er laget av, og hvordan det har blitt skapt så mye av det. Noen teorier går ut på at mørk materie kommer fra super- og hypernovaer, noen andre mener at de kommer fra kollapsende hvite dverger og andre tror at mørk materie dannes når et sort hull blir skapt. Det er tusenvis av teorier, men mørk materie er fortsatt et mysterie.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...