Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De fikk sverd av Galadriel, gamle alvesverd. Ikke bare skiten de plukket opp av Aragorn.

Merry's barrow-blade played a major role in the Battle of the Pelennor Fields. It was enchanted with the power to harm the Witch-king of Angmar himself by a weaponsmith of Arthedain long before. When he stabbed the Witch-king in the knee with it, it broke the spell protecting his undead flesh and pierced his knee. He fell to the ground, and this gave Eowyn the chance to kill him.

 

Og som Chrissj sier, puristene blir aldri fornøyde. Uansett.

Jeg er grisefornøyd med filmene, men det må da gå an å diskutere forskjellene likevel?

 

1. Som sagt, de fikk sverdene sine av Galadriel i FILMENE. Der var de også spesielle, i likhet med sverdene de fikk av Bombadil i BØKENE.

 

Jeg sa aldri at du var en purist, men det virker som om Flosshatt er nettopp det. Og når det gjelder forskjellene, så synes jeg PJ gjorde så godt som alt korrekt når han overførte Ringenes herre fra ett medium til et helt annet, fra bøkene til filmene.

Lenke til kommentar
@Lakus: Joda, men det har blitt mye gjentakelser her nå. Og siden folk har så mye på hjertet angående temaet er det rart det ikke opprettes en egen tråd? That´s all.

Slik jeg ser det har det vært en fremovergående diskusjon over hvor dypt Jacksons forandringer egentlig går i Tolkiens verk, uten at det gjør filmene noe dårligere. Faktisk er det ingen her som sier at filmene er dårlige på noen måte,bare at de ble litt skuffet over visse forandringer. Og denne tråden er jo her for å snakke om alt mulig, så å opprette en ny tråd er nok ikke nødvendig ;) Vi har hatt lengre diskusjoner om "verre" ting før ^_^

 

Ser nå at det kommer en ny tråd, men frykter litt for laber aktivitet der...

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Kven har skrive betre fantasybøker enn Tolkien, da?

 

Rent objektivt bedre?

 

George R. R. Martin, Raymond E. Feist, Brandon Sanderson, Terry Brooks, Margaret Ogden (aka Megan Lindholm/Robin Hobb), Terry Pratchett, Robert Jordan, og sikkert en del flere jeg ikke har lest.

 

Tolkien hadde en enorm kreativ skaperkraft, men var mindre av en racer på å fortelle historiene sine.

Lenke til kommentar

Jeg spør en siste gang siden det ser ut som Tolkien diskusjonen er over. Kommer ikke til å poste igjen om dette.

 

For siste gang, er det noen som kan forklare meg hva dette betyr? :)

 

 

By measuring the orbital speeds of stars within Triangulum and using the formula

 

physicists have calculated that the mass of this galaxy within a radius of r = 4.0 × 1020 m is equivalent to 46 billion Suns.

 

* However, by measuring the brightness of Triangulum, they have also calculated that its mass within a radius of r = 4.0 × 1020 m is equivalent to 7 billion Suns.

 

* The discrepancy between these two results implies that there is 39 billion Suns' of unseen mass within Triangulum.

Lenke til kommentar

Han skapte iallefall et heidundranes godt univers for historiene sine, komplette med bakgrunnshistorier, språk og familietrær.

 

For siste gang, er det noen som kan forklare meg hva dette betyr? :)

Hadde jeg hatt den fjerneste anelse om hva du spør om hadde jeg svart deg :p

Lenke til kommentar

Temaet er mørk materie (verdensrommet) og et eller annet om massen til en galakse målt i soler eller noe.

 

Edit: Bruktbilen kom til unsetning:

 

De har regnet ut at massen av den galaksen tilsvarer 46 milliarder soler, men galaksen sin lysintensitet tilsvarer en masse på bare 7 milliarder soler, altså det er en masse på 39 milliarder soler som man ikke kan se.

Endret av Error
Lenke til kommentar

@Zealuu: Men jeg tror fortellermåten på den tiden, vi snakker tross alt om 70-60 år siden, var en helt annen type enn den er i dag. Jeg får ihvertfall det inntrykket, og fortellermåten til Tolkien er ganske gammeldags. Hvis du leser Silmarillion ser du klart at den skiller seg ut fra alt annet som blir skrevet i dag, det gjør forsåvidt Ringenes Herre også.

Lenke til kommentar

Jeg må bli mer forsiktig når jeg går inn i registeret og sletter ting. Det ender alltid med at jeg sletter en eller annen viktig fil. Hver gang jeg starter opp Vista nå får jeg feilmelding om diverse dll-filer som ikke blir funnet. :\ Snart er det formatering av maskinen. Må bare få tatt backup av alt. Hadde vært dumt om semesteroppgaven min forsvant. ^^

Lenke til kommentar
@Zealuu: Men jeg tror fortellermåten på den tiden, vi snakker tross alt om 70-60 år siden, var en helt annen type enn den er i dag. Jeg får ihvertfall det inntrykket, og fortellermåten til Tolkien er ganske gammeldags. Hvis du leser Silmarillion ser du klart at den skiller seg ut fra alt annet som blir skrevet i dag, det gjør forsåvidt Ringenes Herre også.

 

Det er noko av det som gjer Tolkien til ein så god forfattar.

 

No har eg oppretta tråden Tolkien og hans verd(eg har ikkje tenkt til å forandre det til bokmål)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...