Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Vi snakker om materie som ikke er synlig grunnet for lite elektromagnetisk stråling.

 

Har googlet litt rundt på "Dark matter explained easy" og tror jeg har skjønt litt mer.

 

Skjul

* In 1967, Vera Rubin observed that stars within the Andromeda galaxy had higher-than-expected orbital speeds.

 

* Physicists have also observed the same phenomenon in the nearby Triangulum galaxy.

 

* By measuring the orbital speeds of stars within Triangulum and using the formula

 

physicists have calculated that the mass of this galaxy within a radius of r = 4.0 × 1020 m is equivalent to 46 billion Suns.

 

* However, by measuring the brightness of Triangulum, they have also calculated that its mass within a radius of r = 4.0 × 1020 m is equivalent to 7 billion Suns.

 

* The discrepancy between these two results implies that there is 39 billion Suns' of unseen mass within Triangulum.

 

* This unseen mass is called "dark matter".

 

* Physicists have observed many other galaxies and most are now convinced that, on average, dark matter accounts for 90% of the mass of every single galaxy in the universe.

 

* Physicists also have independent evidence for the existence of dark matter from observations of distorted images of distant galaxies (gravitational lensing).

 

* Although no one knows what dark matter is made of, physicists currently have a number of theories.

 

* One of the earliest theories of dark matter was that it consists entirely of compact celestial objects such as planets, dwarf stars, and blackholes. Careful observations have ruled out this theory.

 

* Most physicists today think that dark matter is made of a type of subatomic particle that, to date, has never been detected in the laboratory. The two leading candidates are weakly interacting massive particles (WIMPs) and axions.

 

* Numerous experiments that are trying to detect one of these particles are currently underway worldwide.

 

* As physicists do not yet know what dark matter is made of, they do not know the composition of a large fraction of the universe.

Endret av Error
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arwen fortjente ikke en dritt, og eneste grunnen til at Merry i det hele tatt klarte å skade The Witch King (heksekongen ^^) var pga sverdet han fikk fra Tom Bombadil.

 

Nettopp, men i filmen så fekk han det jo av Aragorn.

 

Etter mye fram og tilbake bestemte jeg meg bare for å ta den første boken.

 

Det er bare saklig at de tok ut Tom Bombadil siden han er en såpass wat karakter. Folk som ikke har lest bøkene hadde bare WTF.

At de tok ut Scouring of the Shire fra Return of the King gjorde derimot litt ondt.

 

Det er ingen unnskyldning, for Bombadil spelte ei viktig rolle, og berre fordi han er litt spesiell er det ingen grunn til å stryke rolla hans. Han er dessutan den einaste som ikkje blir påverka av Ringen, eller Sauron. Det å droppe Bombadil var ein av Jackson sine største feil, saman med at han bytta Glorfindel med Arwen, og gjorde Arwen mykje meir sentral.

 

Å bytte Glorfindel med Arwen var forsåvidt litt rart, men ikke uforståelig siden han ville lage en god film. Å gi Arwen den store rollen var vel for å gi filmen ett romantisk sidesprang.

 

Å redusere Gimli til et komisk innslag derimot er blasfemi.

 

Pøh, bøkane klarte seg fint utan spesielle romantiske innslag, da burde filmane også klart det. Dessutan irriterar det med Eowyn og Aragorn meg veldig i filmane.

 

 

Det er det same med Merry og Pippin, dei blei også redusert til komiske og tåpelege innslag, noko som irriterar meg veldig.

Lenke til kommentar
Arwen fortjente ikke en dritt, og eneste grunnen til at Merry i det hele tatt klarte å skade The Witch King (heksekongen ^^) var pga sverdet han fikk fra Tom Bombadil.

Nettopp, men i filmen så fekk han det jo av Aragorn.

Men i filmen er ikke sverdet han får noe spesielt overhodet, og det ville igrunn ikke kunne skade heksekongen.

Lenke til kommentar
Arwen fortjente ikke en dritt, og eneste grunnen til at Merry i det hele tatt klarte å skade The Witch King (heksekongen ^^) var pga sverdet han fikk fra Tom Bombadil.

Nettopp, men i filmen så fekk han det jo av Aragorn.

Men i filmen er ikke sverdet han får noe spesielt overhodet, og det ville igrunn ikke kunne skade heksekongen.

 

Som er enda ein stor feil. Når vi er inne på Aragorn og sverd, så er jo sverdet til Aragorn delt i 7-8 delar og ligg i Rivendell i filmen, istadenfor å vere hos Aragorn i to delar som i boka.

Lenke til kommentar

De fikk sverd av Galadriel, gamle alvesverd. Ikke bare skiten de plukket opp av Aragorn.

 

Filmene er forresten mesterverk uten like, selv om de ikke følger bøkene til punkt og prikke. Men hadde de gjort det hadde filmene blitt altfor lange og altfor alvorlige til at allmennheten kunne få like stor glede av dem. I bøkene, spesielt de to siste, er det så mye dysterhet og mørke at filmene ville bli litt ensformige dersom de ikke hadde hatt med humoren og romansen, dog jeg synes de kunne skrudd litt ned på sistnevnte.

 

Tro meg, Peter Jackson visste hva han gjorde.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Hva betyr dette?

 

By measuring the orbital speeds of stars within Triangulum and using the formula

 

physicists have calculated that the mass of this galaxy within a radius of r = 4.0 × 1020 m is equivalent to 46 billion Suns.

 

* However, by measuring the brightness of Triangulum, they have also calculated that its mass within a radius of r = 4.0 × 1020 m is equivalent to 7 billion Suns.

 

* The discrepancy between these two results implies that there is 39 billion Suns' of unseen mass within Triangulum.

Lenke til kommentar
De fikk sverd av Galadriel, gamle alvesverd. Ikke bare skiten de plukket opp av Aragorn.

 

Filmene er forresten mesterverk uten like, selv om de ikke følger bøkene til punkt og prikke. Men hadde de gjort det hadde filmene blitt altfor lange og altfor alvorlige til at allmennheten kunne få like stor glede av dem. I bøkene, spesielt de to siste, er det så mye dysterhet og mørke at filmene ville bli litt ensformige dersom de ikke hadde hatt med humoren og romansen, dog jeg synes de kunne skrudd litt ned på sistnevnte.

 

Tro meg, Peter Jackson visste hva han gjorde.

Er det jeg har prøvd å fortelle tidligere i tråden også. Bok og film er forskjellige medier og en historie må tilpasses når den går fra et medie til et annet. Sånn er det bare. De virkelig store regissørene ser det. Peter Jackson er en av de, Kubrik var en annen.

Lenke til kommentar
De fikk sverd av Galadriel, gamle alvesverd. Ikke bare skiten de plukket opp av Aragorn.

 

Filmene er forresten mesterverk uten like, selv om de ikke følger bøkene til punkt og prikke. Men hadde de gjort det hadde filmene blitt altfor lange og altfor alvorlige til at allmennheten kunne få like stor glede av dem. I bøkene, spesielt de to siste, er det så mye dysterhet og mørke at filmene ville bli litt ensformige dersom de ikke hadde hatt med humoren og romansen, dog jeg synes de kunne skrudd litt ned på sistnevnte.

 

Tro meg, Peter Jackson visste hva han gjorde.

 

Nei, Merry og Pippin fekk sverda sine av Tom Bombadil.

 

Dei hadde kanskje blitt lange, men det å forandre så mykje som å kutte ut Tom Bombadil, det gjere Gimli, Merry og Pippin sine rollar til idiotiske/humoristisk, og det å gje Arwen sin mykje større og veldig ufortjente rolle, er noko eg syns er tåpeleg. Eg likar ikkje filmane, dei forandrar for mykje frå meisterverket som tidenes største forfattar laga.

Lenke til kommentar
De fikk sverd av Galadriel, gamle alvesverd. Ikke bare skiten de plukket opp av Aragorn.

Merry's barrow-blade played a major role in the Battle of the Pelennor Fields. It was enchanted with the power to harm the Witch-king of Angmar himself by a weaponsmith of Arthedain long before. When he stabbed the Witch-king in the knee with it, it broke the spell protecting his undead flesh and pierced his knee. He fell to the ground, and this gave Eowyn the chance to kill him.

 

Og som Chrissj sier, puristene blir aldri fornøyde. Uansett.

Jeg er grisefornøyd med filmene, men det må da gå an å diskutere forskjellene likevel?

Lenke til kommentar
@Flosshatt: Om Peter Jackson hadde laget filmen sånn du sier det så kan jeg garantere deg at du ikke hadde likt den da heller;)

 

På tide med et temaskifte snart? :p

 

Det trur eg, for det er mange småfeil som han kunne ha retta. Eg seier ikkje at filmane er dårlege, men at dei har forandra seg så langt bort frå boka, at det ikkje er ein film basert på bøkane, men berre delvis basert på bøkane.

 

Nei! Ikkje skift tema! Når vi snakkar om Ringenes Herre/Tolkien så kan eg også vere med :p

Lenke til kommentar

@Lakus: Joda, men det har blitt mye gjentakelser her nå. Og siden folk har så mye på hjertet angående temaet er det rart det ikke opprettes en egen tråd? That´s all.

 

@Flosshatt: Basert på er jo nettopp det filmene er. Basert er basert uavhengig om du tar en linje eller hele sulamitten. Er likefull basert. Opprett en egen tråd da vel? ;)

Endret av Bare Chrissj
Lenke til kommentar

Prøver desperat å komme gjennom her. Noen som kan fortelle meg hva dette betyr?

 

By measuring the orbital speeds of stars within Triangulum and using the formula

 

physicists have calculated that the mass of this galaxy within a radius of r = 4.0 × 1020 m is equivalent to 46 billion Suns.

 

* However, by measuring the brightness of Triangulum, they have also calculated that its mass within a radius of r = 4.0 × 1020 m is equivalent to 7 billion Suns.

 

* The discrepancy between these two results implies that there is 39 billion Suns' of unseen mass within Triangulum.

Lenke til kommentar
Eg likar ikkje filmane, dei forandrar for mykje frå meisterverket som tidenes største forfattar laga.

 

Protip: Tolkien er ikke den beste fantasyforfatteren noensinne, han var bare den første.

 

Kven har skrive betre fantasybøker enn Tolkien, da?

 

Ja, de fikk sverdene sine av Tom Bombadil, men ikke av Aragorn i filmene. I filmene fikk de sverdene sine av Galadriel.

 

Og som Chrissj sier, puristene blir aldri fornøyde. Uansett.

 

@Zealuu: Smak og behag :)

 

Hm, ok, er ei stund sidan eg såg filmane, eg husker berre at dei fekk sverd av Aragorn på Weathertop. Uansett så er det feil.

Endret av Flosshatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...