Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig vil det være noen der som kan fryse ham opp igjen. Har du ikke sett på film gutt!? Enten det er barn, blåste ungdommer, politi, arkeologer eller andre typer vesener er det alltid noen der til å tine en opp. Jeg hadde virkelig trodd at nerd (alle forumbrukere er nerder) ville vite dette.

 

@ HCG: Hvis man tenker på å bokstavelig fryse seg ned som i at hele kroppen blir frossen, så nei. Hvertfall ikke med dagens teknologi. Man støtter nemlig fort på et problem. Etterhvert som kroppen blir kaldere og kaldere vil det skje et par ting. Man vil gå inn i sjokk. Og hjernen vil ikke få nok oksygentilførsel, så man ender opp som grønnsak, om ikke sjokket dreper enn. Man kunne teoretisk sett sikkert tine personen igjen og holde kroppen i live ved hjelp av respirator og slikt. Men personen ville teknisk sett være så godt som død da hjernen ikke lenger fungerer, og man ikke vil få hjertet til å slå (hjernen er jo ikke funksjonell lenger).

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Du skal selvsagt se på X-Men: The Last Stand. Grunnen er enkel. Ellen Page spiller i X-Men: The Last Stand. Ellen Page er kewt. Kewte skuespillere skal sees på. Ergo skal filmer med kewte skuespillere sees. Savvy?

It is settled then. Snorre has spoken the truth.

 

Ettersom alle nå vil først bli smittet av svineinfluensa, som senere vil mutere med fugleinfluensa og gjøre at alle som er fmittet ac svineinfluensa vil bli zombier har jeg søkt opp en meget fin guie til hvordan en skal overleve i slike situasjoner. Sørg for å lese denne på sengen hver natt og også å printe den ut å ha den nær deg til enhver tid. I know I will.

 

How to survie a Zombie outbreak

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil det være noen der som kan fryse ham opp igjen. Har du ikke sett på film gutt!? Enten det er barn, blåste ungdommer, politi, arkeologer eller andre typer vesener er det alltid noen der til å tine en opp. Jeg hadde virkelig trodd at nerd (alle forumbrukere er nerder) ville vite dette.

 

Eller jeg kan bare sette på automatisk opptining. Tiningen er det minste problemet.

Lenke til kommentar

Det er en rekke ting man må finne ut før kryogenisk søvn (som er så populær i scifi-filmer) blir mulig. Hvordan slår man av celledelingen? Hvordan får man celle til å slutte å replikere seg selv? Hver gang et RNA-produseres synker kvaliteten på RNA-et. Det er dette som kalles den genetiske livsklokken. Cellene du har når du er baby har så og si perfekt RNA. Dette fordi kroppen ikke har hatt tid til å lage så mange kopier av de kopierte cellene. Etterhvert som du blir eldre vil de cellene du hadde mens du var barn være forsvunnet. De cellene du nå sitter med er kopier av kopier. Tenk på det som når du kopierer noe med en kopimaskin. Kopien av originalen blir nesten like god som originalen. Men kopien av kopien blir litt dårligere. Men fortsatt bra. Men etter 100 kopier begynner du virkelig å se forskjell på kvaliteten. Til slutt vil ikke kroppen lenger kunne lage nye celler fordi RNA-et er blitt for dårlig til å kunne bygge nye celler med. Det er dette som er kjent som å bli gammel.

 

Så hvis kryogenisk søvn skal bli mulig må man kunne stoppe cellegenereringen slik at RNA-et blir dårligere etterhvert som du ligger der like gammel som du ville vært uten kryogenisk søvn. Jeg tror ikke nedfrysning vil hindre cellene i å generere nye celler. Alle molekyler/atomer slutter å bevege seg ved 0 kelvin (-273 grader celsius). Imidlertid tror jeg det vil være så godt som umulig med dagens og kommende teknologi å greie å fryse ned noe til nullpunktet. Nedfrysning vil imidlertid være nødvendig for å hindre de cellene du har nå (i bunn og grunn kroppen din) i å rotne vekk. Så var det problemet med hvordan man unngår å bli grønnsak. Hvis man finner en måte å fryse ned et individ på iløpet av få sekund kunne det kanskje gå. Idag er det imidlertid ikke mulig å fryse ned noen på sekunder. Det vil ta timer før noen er skikkelig nedfryst. Innen den tid har hjernen takket for seg. Så var det problemet med at nedfrysning kan føre til at kroppen går i sjokk. Men dette kan også løses med "instant" nedfrysning.

 

Et annet problem er opptiningen. Hvis man ikke greier å tine en person fort nok opp igjen vil denne personen dø. Blodet er jo frossent. Uten blodsirkulasjon vil man ikke få oksygen rundt i kroppen. Så om man finner ut av de to tingene kan det muligens gå.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Ja. Det er vanskelig å kunne forestille seg teknologi som klarer å få molekyler til å slutte å røre på seg. Men men. Nå skal jeg se på The Mist. Kos dere.

 

Notis: Morsomt hvordan det stadig brytes ut i dypere emner og samtaler i SO1. Opplevde aldri det i DNFK.

 

Teknisk sett er det kunstneren bak tegningen/bildet avataren bygger på som har copyright på avataren. ;)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...