Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare meg eller er Erhu soloer i kinesiske "Dynasty Chinese martial arts"-filmer noe av det fineste man finner av musikk?

 

spotify:track:0JYCiINsKvYIAezgohxUPK

 

Edit: Klar over at det der ble et litt randoms spørsmål. Men men.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Mer flyfacts til Lolidude. :)

 

Skjul
Hva er egentlig sjansene for å havne i en flyulykke?

 

Designkriteriet for at en "catastrophic failure" (katastrofal feil) skal oppstå er at sannsynligheten skal være mindre enn 1:1.000.000.000. Ja, vi snakker en til en milliard.

 

I følge en amerikansk undersøkelse er sjansen for å dø i en flyulykke 1:11 millioner. Det vil si at dersom du flyr hver eneste dag vil det ta 29.000 år før du vil oppleve å dø i et flyhavari. Samtidig viser undersøkelsen at du må fly døgnet rundt i cirka 86 år for at det skal skje noe dramatisk under flygningen.

 

Kan turbulens være farlig for flyet?

- Turbulens er noe som oppfattes langt mer dramatisk enn hva det faktisk er. Selv om du føler du sitter i en vaskemaskin med full sentrifuge byr dette på minimale problemer for flykroppen. Flyene tåler det som kan oppdrives av turbulens. Dessuten har man gode værradarsystemer som gjør at man unngår slike typer steder. Mest fordi det kan bli svært ubehagelig inne i flyet.

 

Vingene kan se veldig skjøre og tynne ut. Hvor mye kan de bøyes og tøyes, og hva tåler de egentlig?

- Vingene og alt på flykroppen konstrueres med alle tenkelige og utenkelige sikkerhetsmarginer, og ytterligere sikkerhetsmarginer utover dette. På et SAAB 2000 (50 seters passasjerfly) ble det gjordt en test hvor vingen ble bøyd 90 grader før den gav etter og knakk. Dette er forhold som er helt utenkelige at kan oppstå under en flyging.

 

Hva skjer hvis flyet mister motorkraft på en eller flere motorer?

- Alle passasjerfly er bygget for å kunne fly med halvparten av motorene borte. Dessuten vil pilotene umiddelbart lande ved nærmeste flyplass av sikkerhetshensyn. Skulle alle motorene stoppe har man i realiteten et glidefly. Dette fungerer og man kan fly cirka 20 kilometer på tusen høydemeter. Dersom du ikke er midt over havet holder dette som oftest til nærmeste flyplass.

 

Er det farlig hvis lynet slår ned i flyet?

- Nei, dette er også helt udramatisk. For det første er alle instrumenter jordet, og for det andre ledes den elektriske ladningen ut i luften igjen fra flyskroget.

 

Hva skjer hvis det er trøbbel med landingshjul.

- Alle landingshjul er doble, og punktering på ett av dem er normalt sett ikke noe problem. Skulle det oppstå problemer med å felle ned landingshjulene har man flere backup-systemer som gjør at man kan få ned hjulene. Man kan manuelt åpne lukene hvorpå hjulene felles ned ved hjelp av tyngdekraften, men de kan også pumpes ned manuelt fra cockpit.

 

- Dersom det utenkelige skulle skje, at landingshjulene av en eller annen grunn ikke skulle felles ned, foretar man en kontrollert nødlanding. Dette finnes det gode prosedyrer på, hvor blant annet rullebanen skumlegges for å unngå brann. Den største skaden som trolig vil skje er betydelige lakk og skrogskader på flyet. Passasjerene vil komme uskadet fra dette.

 

Hva skal til for at et flyvindu knuses?

- Først og fremst kan jeg fortelle at vinduene iblant faktisk kan være sterkere enn selv metallet som utgjør selve skroget. Flyene blir testet under designfasen med døde fugler som skytes med en trykkluftkanon mot cockpit. Glasset er laminert og knuses egentlig ikke, det blir bare pulverisert som et bilvindu, men det faller ikke i stykker.

 

Hvordan kan vi vite at flyene ikke kolliderer i luften?

- Alle fly er utstyrt med et system som kalles TCAS (Traffic Collision and Aviodance System). Dette er et automatisk system for å unngå kollisjoner mellom fly i luften. Kommer flyene for nære hverandre, slår systemet inn og dirigerer flyene vekk fra hverandre. Når systemet slår inn har man fortsatt stor sikkerhetsmargin, men ved disse tilfellene har flyene allerede kommet for nære hverandre.

 

- Dessuten flyr man i forskjellige høyder avhengig av hvilke himmelretninger man flyr i. Flyr du østover flyr du for eksempel i enten 27.000, 29.000 eller 31.000 fot. Alle vestgående fly har sin bane i 28.000, 30.000 og 32.000 fot. Skulle man dermed komme front mot front er det fortsatt stor høydeklaring i mellom flyene.

 

Hvilke deler av flyet kan man klare seg uten?

- Ting skal ikke falle av, i sjeldne tilfeller har det inntruffet at små luker og glass til lykter faller av. Dette påvirker ikke flyet men er farlig for folk på bakken. Det har vært tilfeller der det har skjedd at plater har falt av vinger, men dette påvirker ikke aerodynamikken i flyet.

 

Hvor ofte vedlikeholdes flyene?

- Flyene blir kontinuerlig inspisert. Dessuten er det inspeksjoner på alle fly hver andre dag. Alle flyene har en stor inspeksjon hvert andre år. På SAS Braathens 110 fly gjør vi 420.000 planlagte inspeksjonstimer hvert eneste år. Ikke planlagte kommer i tillegg til disse.

 

- Det er ingen myte at det er farligere å gå, ta trikken, ta bussen eller kjøre bil. Statistikken taler fortsatt for å fly, men når det først skjer noe så ser det mye, mye styggere ut.

 

KILDE

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Dwight forsvant i et poff av light. Nei, jeg gikk litt lei av ham. Så da ble det ny avatar. Dog, den nåværende avataren bare en mildertidig avatar. Håper å finne et godt motiv etterhvert. Riktigt og fint motiv er viktig for en god avatar.

 

Edit: Men nu forsvinner jeg også gidt. Sov godt alle sammen.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Hvorfor spør du :blink: ?

 

Hadde nok tenkt at noe sånt hadde vært passende ja, men vet ikke helt hvordan man gjennomfører en forumbegravelse. Og så må jo folk vite at du er død...

 

RoR: Selv synes jeg at jeg er for kresen når det kommer til musikk, at det er så lite jeg liker :p Du har spesiell musikksmak etter min mening ja, men det er jo ikke noe dårlig med å ha det, tvert i mot egentlig^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...