Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siste innlegget fra meg før jeg stikker.

Ikke for å ødelegge magien her nå, men jeg tror Snorre effektivt drepte debatten ^_^ Han summerte opp alle synspunktene fra den ene parten, samtidig som han nøytraliserte den andre parten ved å ... jeg er ikke helt sikker på hvordan han klarte det. Men jeg vet iallefall at jeg er helt enig med han.

Vel.. jeg forsvinner nå (skulle gjerne ha vært her, hadde det ikke vært for naturens dumme døgnrytme :p) og da kan ikke lenger jeg snakke for "min" side.

Vi har kommet til et punkt hvor vi ikke lenger trenger å fantasere om grunnen til ditt og datt, vi er kommet til det punktet hvor vi faktisk kan selv finne frem til hva som forårsaker det. Snorre sitt eksempel med lyn og torden var jo bare starten. Den brennende busken i Bibelen har jo vist seg å ha vært i et område hvor det har vært mye underjordiske branner. Det som tidligere har vært uforklarlig er nå mulig å forklare.

Ja, historier som er skriblet ned kan motbevises (eller bevises), fenomener som kanskje jobber i bakgrunnen og vi ikke engang vet om, kan ikke motbevises - eller bevises.

Akkurat det der med skjærsilden og måtte ha en oppriktig tro på Gud for å slippe inn i den kristne versjonen av himmelen er også et paragraf jeg hopper over, er Gud allmektig til den grad (jeg mener) han er, så blir alle sluppet inn eller sperret ute på en case-by-case basis.

Lenke til kommentar
RoR: Personen kan tro at det han gjør er i guds navn (eller noe sånt).

Og hvis du ikke tror, men har bare utøvd gode gjerninger gjennom hele livet, så må du brenne til evig tid.

Ja det kan han tro, men det frelser ham ikke. Det er Islam som tror det. Det å virkelig tro at Jesus døde for å frelse DEG innebærer en slik ommveltning at en umoralsk og ond person aldri kunne trodd det uten å ha blitt det motsatte av det han er.

Og når det gjelder gode gjerninger så er poenget det at du ikke skal gjøre gode gjerninger fordi du skal forvente noen form for belønning eller takk. Det er noe du egentlig av hele deg bare ønsker å gjøre. Og hvis du virkelig tror så gjør du det automatisk. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg melder meg ut av religiondebatten for denne gang jeg også, da jeg egentlig ikke er noe flink til å diskutere religion. Det er rett og slett et tema jeg ikke klarer å diskutere skikkelig pga min overbevisning om at det ikke finnes noe mer enn det vi kan observere.

Lenke til kommentar
@Paisley:

Jeg skal være oppe lenge.

Lag en morsom blogg på GR hvor du kritisere noe og får mange folk sinte!

Haha :lol:

Det høres hysterisk morsomt ut men jeg orker ikke å nok en gang 100 rasende innlegg å svare på ^_^

Lenke til kommentar

Stillheten har nok en gang senket seg og Nøtte blir inspirert til nok et selvkomponert dikt:

Livet

Fantastisk

Man vokser i stillhet

Blir noe vakkert

Blir noe inviduelt

En man kan kjenne igjen

På Godt og vondt

Kjærligheten

Fantastisk likeså

Hemmelighetsfulle sitter man der

Forventningen stiger

Skal man tørre?

Den vokser i stillhet!

Endret av Nøtte
Lenke til kommentar
@Paisley:

Jeg skal være oppe lenge.

Lag en morsom blogg på GR hvor du kritisere noe og får mange folk sinte!

Haha :lol:

Det høres hysterisk morsomt ut men jeg orker ikke å nok en gang 100 rasende innlegg å svare på ^_^

Kanskje en fordel. Siterer Kengro (moderator sjef):

Ser jeg mere tull fra iharal3 bærer det samme vei med han og, jeg er tom for tålmod med begge de to
Lenke til kommentar
Og når det gjelder gode gjerninger så er poenget det at du ikke skal gjøre gode gjerninger fordi du skal forvente noen form for belønning eller takk. Det er noe du egentlig av hele deg bare ønsker å gjøre. Og hvis du virkelig tror så gjør du det automatisk. :)

Men en ikke-troer kan likevel fullt være en god person som gjør gode gjerninger uten noen som helst form for belønning eller takk (og ikke komme til himmelen ifølge kristen tro).

edit: legger meg hvert øyebligg så kan hende jeg ikke svarer på det du sikkert skriver :)

Good game folkens :p

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Men en ikke-troer kan likevel fullt være en god person som gjør gode gjerninger uten noen som helst form for belønning eller takk (og ikke komme til himmelen ifølge kristen tro).

Men som du selv sier så tror han jo ikke. Da vil han jo selv ikke komme til himmelen fordi han ikke tror på den. :)

Lenke til kommentar

Sorry nøtte, så ikke på den. Passer jo bra her for spesielt alle ateistene.

RoR: Men det ødelegger jo for den personen som tror (si jeg tror men søstera mi som har gjort utallige gode gjerninger gjør ikke det).

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Har holdt meg ganske stille her under hele religion debatten. Mest grunnet at jeg ikke helt vet hva jeg tror enda, så kunne ikke ha kommet med noen gode innlegg anngående emnet. Men har vært veldig greit å lese alle deres syn på diverse ting.

Og Nøtte du er flink til å lage dikt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...