Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat vite at en i gamleklassen min har blitt sammen med ei jente i niende klasse. 1. videregående + 9ende klasse. Er jeg den eneste som synes det er litt spesielt?

Litt spesielt, men ikke uvanlig.

edit: Snorre kommer med post. Brace yourselves.

edit 2: Dette har vært SO1 tråden sin det :)

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte det samme som deg Gormers ^_^

Ellers vil jeg si at (selv om det kanskje ikke virker sånn) respekterer jeg Kristne som ikke er helt ekstreme, selv om jeg mener at de i de fleste tilfeller har feil. Det jeg derimot ikke respekterer er alt det dårlige som har kommet fra religioner, og som vil komme.

Lenke til kommentar
Jeg lyver da slett ikke, hvordan kan du påstå det? Jeg bare vil annta det ut fra måten du beskriver dem du har møtt på. Og du svarte ikke på det andre spørsmålet mitt
Selvsagt lyver du, når du med hånden på hjertet sier noe som ikke er sant. Se svaret mitt til Laland, og bevisene kalles for "vitenskap". :)

Det er ikke løgn når jeg sier noe jeg tror er riktig. At det viser seg senere å være feil betyr ikke at jeg lyver. Og jeg har lest alt det der men finner fremdeles ingenting som motbeviser religion. Det er forresten noe jeg mener ikke er mulig å verken bevise eller motbevise. Ikke har jeg noe behov for det heller.

Lenke til kommentar

Før noen får feil inntrykk må jeg vel si at jeg ikke respekterer religiøse mennesker noe mindre enn andre, og jeg har ingen problemer med at folk tror på hva de vil, men å prøve å føre en diskusjon med en person av en annen tro er, og vil alltid være, mer eller mindre som å kjøre i en steinvegg.

Lenke til kommentar

@ Rider: Du sa vel at du løy om hun ikke "ettellerannet", og når hun da ikke gjorde dette så tok hun deg på ordet, og du veltet rundt til en løgner. Det er ikke fordi hun eller noen andre ser på deg som en løgner, men det er bare en vridning av dine egne ord. Du sa det jo selv.

Lenke til kommentar
Nemlig! Det spørsmålet går i rundgang! Dere sier hvorfor ikke; vi sier hvorfor. Dere sier hvorfor, vi sier hvorfor ikke. Det går ikke ann å motbevise guddommelige krefter. Hvis de er virkelig guddommelige kan de såklart holde seg skjulte for å ikke gjøre noen forventningsfulle!
Les The God Delusion av Richard Dawkins og se Root of all Evil, en dokumentar av samme mann. Du kan og ta en kikk på "Athiesm, the Case against God" og God is not great. Det GÅR an å bevise, men DERE avblåser bevisene som tøv "vi" har funnet på FOR å motbevise dere.
Å motbevise krefter som ikke en gang kan defineres er en stor bragd. Jeg har aldri sett noe til bevis mot en guddommelig kraft. Skal se det du nevner her, tviler på at jeg blir enig, men vi får nå se.
Kan du komme med noen negative egenskaper jeg har pådratt meg ved å være kristen?

@Lakus: trening og steroider kan nok ta litt av ansvaret for det. Religion kan helt sikkert være et resultat av mennesket tidligere ikke hadde svaret på ting, men hvorfor er det dumt for meg som en person å tro på noe?

1: Du tror på noe som ikke eksisterer, og lar det obskurere fornuften din.

2: Det er ikke dumt av deg å være moderat, men hvorfor være moderat når du kan vende helt bort?

1. At jeg lar troen min komme i veien for folkeskikk og sunt folkevett er det dummeste jeg har hørt! Da har du åpenbart ikke lest alle postene jeg har skrevet her. Jeg er for at mennesket er en fri skapning, jeg er for at hvert induvidielle individ skal få mene hva det vil og jeg er imot all form for tvungen påvirkning av trosretninger.

2. Jeg er moderat fordi jeg har et åpent sinn. Jeg mener begge siden har positive aspekter og vil gjerne være en del av dem begge. Hvor i Bibelen står det at jeg ikke kan holde på med vitenskap/kunnskap?

Lenke til kommentar

Jeg er vel det man kan kalle en ateist. Det vil si. Jeg nekter ikke for at det er en mulighet for at det kan finnes høyere krefter i verden. For all del, det er mulig. Problemet er at jeg ikke ser noen grunn til å skulle tro dette. I min barndom trodde jeg faktisk på Gud. Kristendomsundervisning på skolen og gudstjenester i regi av samme institusjon hadde med sine fantastiske historier overbevist meg om at det fantes en overnaturlig, altvitende og godhjertet Gud. Kristen forble jeg imidlertid ikke lenge. Rundt slutten av mellomtrinnet og gjennom ungdomskolen slo jeg fra meg den kristne tro og ble ateist.

Det er litt for mange problemer med den kristne religionen for min del. Det samme gjelder den islamske og jødiske for den saks skyld. Først av alt er historiene høyst usansynlige, og strider mot all den kunnskap det vitenskapelige miljøet har kommet fram til gjennom årenes løp. Enten det gjelder å gjøre vann om til vin eller å kurere blinde menn. Det lar seg ikke gjøre. Det store andre problemet mitt er moralen i den kristne lære. Man kan leve hele sitt liv med et godt hjerte og aldri gjøre noen andre vondt. Men hvis man ikke godtar Jesus som sin frelser og Gud som nettopp sin Gud, ja da blir man dømt til evig pinelse og fortapelse. Derimot kan man være den mest umoralske og onde personene som har levd på jorden. Og alt som skal til for å komme til himmelen er å godta Jesus som sin frelser. Jeg forstår det ikke. Er Gud virkelig så smålig at han ikke slipper inn folk i himmelriket med mindre de tilber ham som hersker over verden? Da er han ikke god. Da er han bare ond.

Jeg anser religioner for å være en erstatning for kunnskap. Religioner har gjennom historien prøvd å forklare det uforklarlige. I vikingtiden hadde man problemer med å forklare hvordan lyn og torden oppstår. Menneskene som levde hadde begrenset med ressurser og kunnskap for å kunne finne ut av problemet og gjorde det som var naturlig på den tiden. De forklarte det høyst naturlige fenomenet med noe overnaturlig. De skapte en illusjon om at en Gud kjører over himmelen i kjerren sin, trukket av geiter. Geitenes hovslag gir lyd til tordenet og lynet kommer i det Tors hammer treffer målet. Idag vet vi imidlertid at det er en helt naturlig forklaring bak fenomenet med lyn og torden. Høytrykk møter lavtrykk. Vannkondens (skyer) som stiger møter vannkondens som synker. På grunn av at vannkondensen-frontene går hver sin vei , skapes det elektrisitet. Denne elektrisiteten må gå et eller annet sted. Oppover er det ingen steder å gå. Derfor går den nedover.

Jeg stoler på det menneskene kan observere og måle. Vitenskapen har det som sitt felt å systematisk observere og måle målbare fenomener og egenskaper. Verden er et fantastisk sted uten noen overnaturlig altvitende Gud. Naturen er et under i seg selv, og de mekanismene som fungerer i naturen er utrolige i seg selv. Hvordan artene gjennom naturlig seleksjon forandrer seg ved at egenskapene som sikrer organismen den største tilpassningen til naturen går videre gjennom arv er et meget interessant fenomen. Hvorfor se til en Gud for å forklare den komplekse verden, når forklaringen ligger rett foran øyene våre? Hvorfor ikke studere det vi ønsker å vite mer om, istedenfor å lage historier for å forklare det.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Snorre kommer atter en gang med lyset. Naturen er et mirakel i seg selv og at det har blitt som de har blitt takket være mennesket er fantastisk. Jeg velger fortsatt å tro på noe annet, med et åpent sinn, og velger nå også å legge meg. Håper på en god diskusjon etter dette innlegget også!

God natt! :)

Lenke til kommentar
Det store andre problemet mitt er moralen i den kristne lære. Man kan leve hele sitt liv med et godt hjerte og aldri gjøre noen andre vondt. Men hvis man ikke godtar Jesus som sin frelser og Gud som nettopp sin Gud, ja da blir man dømt til evig pinelse og fortapelse. Derimot kan man være den mest umoralske og onde personene som har levd på jorden. Og alt som skal til for å komme til himmelen er å godta Jesus som sin frelser. Jeg forstår det ikke. Er Gud virkelig så smålig at han ikke slipper inn folk i himmelriket med mindre de tilber ham som hersker over verden? Da er han ikke god. Da er han bare ond.

Nettopp. Var det som gjorde at jeg ikke var kristen troende lenger heller. Skjedde vel rundt ungdomsskole tider :p

edit: Nå har det godt en og en halv time siden jeg skulle bare en liten tur innom SO tråden før jeg la meg^^

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

@Lakus: Jeg siterer innlegget det dreide seg om.

Jeg kan med hånden på hjertet si at du ikke kan ha møtt mange kristne i ditt liv Eplefe. Bare "kristne".

Og kan du virkelig vise til håndfaste bevis som med 100% sikkerhet motbeviser alle religioner?

Her ser du at jeg kommer med en oppriktig anntakelse basert på mine observasjoner. Det at hun senere sier at det ikke stemmer betyr ikke at jeg har kommet med en løgn. Jeg trodde helt sant at det jeg sa var rett. At det egentlig ikke var det har ingenting å si.

Beklager at jeg maser så mye om dette, men det er fordi jeg absolutt ikke takler å bli annklaget for å være en løgner.

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge magien her nå, men jeg tror Snorre effektivt drepte debatten ^_^ Han summerte opp alle synspunktene fra den ene parten, samtidig som han nøytraliserte den andre parten ved å ... jeg er ikke helt sikker på hvordan han klarte det. Men jeg vet iallefall at jeg er helt enig med han.

Vi har kommet til et punkt hvor vi ikke lenger trenger å fantasere om grunnen til ditt og datt, vi er kommet til det punktet hvor vi faktisk kan selv finne frem til hva som forårsaker det. Snorre sitt eksempel med lyn og torden var jo bare starten. Den brennende busken i Bibelen har jo vist seg å ha vært i et område hvor det har vært mye underjordiske branner. Det som tidligere har vært uforklarlig er nå mulig å forklare.

Lenke til kommentar

Og med det legger jeg meg også. Faren er imidlertid stor for at jeg starter en religionsdebatt-tråd i morgen eller en av de kommende dagene. Om noe slikt skulle skje, og det er ikke umulig, så håper jeg så mange som mulig vil være med i debatten. Så god natt og snakkes.

Lenke til kommentar
Det store andre problemet mitt er moralen i den kristne lære. Man kan leve hele sitt liv med et godt hjerte og aldri gjøre noen andre vondt. Men hvis man ikke godtar Jesus som sin frelser og Gud som nettopp sin Gud, ja da blir man dømt til evig pinelse og fortapelse. Derimot kan man være den mest umoralske og onde personene som har levd på jorden. Og alt som skal til for å komme til himmelen er å godta Jesus som sin frelser. Jeg forstår det ikke. Er Gud virkelig så smålig at han ikke slipper inn folk i himmelriket med mindre de tilber ham som hersker over verden? Da er han ikke god. Da er han bare ond.

Akkurat det der stemmer ikke. En umoralsk og ond person blir ikke frelst bare ved å tro på Jesus, og det er forresten veldig usansynlig at en slik person virkelig tror akkurat det. Men det er riktig at i kristendommen (spesielt den lutherske) er veien til frelse å tro at Jesus, som Guds sønn døde for å redde mennesket fra synden og døden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...