Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Agnostiker? Litt vanskelig å definere det synes jeg, en person som sier at det han tror på ikke kan motbevises?

Etter hvordan jeg forstår det så er ikke det å være agnostiker så ille da. F. eks ligger det faktisk noe bak det åndenes makt programmet, selv om programmet i seg selv er idiotiske.

JEG synes agnostiker er ille, og mange andre ateister med meg. De sitter liksom på gjerdet og vil hverken hit eller dit. Selvsagt, om det er noe i en vitenskapelig sammenheng hvor bevisene teller like mye for og mot, og det er god vitenskapelig dekning på begge sider, så kan man stille seg i midten og si at begge deler er korrekt, eller om noe har mangelfulle beviser kan man stille seg skeptisk, og da er man "agnostiker" på et korrekt grunnlag. Men i gudespørsmålet er det så ufattelig mange beviser som peker i retningen at religion, og tilhørende guder er menneskeskapte, og kun personlige bevis og "oppvekkelser" som peker andre veien.
Lenke til kommentar

Hvis man er 100% kristen, tror på Gud og følger Bibelen slavisk er ikke jorden mer enn 6000 år, nei. Gjør jeg det? Nei. Jeg sa tidligere at jeg mener Darwin har rett og jeg bare liker den generelle tanken bak en høyere makt og et etterliv. Det er kanskje naivt; det er kanskje feil, men flere hundre millioner mennesker deler det synet (i større og mindre grad) og jeg velger å være en av dem. Om Jesus var Gud's sønn eller ikke spiller ingen trille, det han gjorde og sto for fortjener litt oppmerksomhet i min bok.

Lenke til kommentar
Er ikke til å unngå å deppe over for eksempel når en person dør. Da da kan faktisk religion hjelpe.
Religion hjelper ALDRI. Den hjernevasker deg, og ødelegger deg ved å stjele fra deg mye av evnen din til å faktisk forstå de "miraklene" som skjer rundt oss hver bidige dag. Jeg har fått høre opptil flere ganger at Jesus er svaret på problemene mine, inkludert det at jeg er psykisk syk. Jeg kan love deg at i løpet av alle de årene jeg har vært psykisk syk har jeg aldri stilt et spørsmål hvor Jesus har vært svaret.

Hvis man er 100% kristen, tror på Gud og følger Bibelen slavisk er ikke jorden mer enn 6000 år, nei. Gjør jeg det? Nei. Jeg sa tidligere at jeg mener Darwin har rett og jeg bare liker den generelle tanken bak en høyere makt og et etterliv. Det er kanskje naivt; det er kanskje feil, men flere hundre millioner mennesker deler det synet (i større og mindre grad) og jeg velger å være en av dem. Om Jesus var Gud's sønn eller ikke spiller ingen trille, det han gjorde og sto for fortjener litt oppmerksomhet i min bok
Selvsagt spiller det en trille! Hvis han ikke var det betyr det at godt over halvparten av boken dere anser som deres er løgn og fanteri fra ende til annen, hvilket gjør at vi igjen kan konkludere med at gud er et menneskeskapt fenomen, og ikke noe mer enn et artig barneeventyr.
Nå er det ikke alle kristne som tror det da. ;)
Nei, men det er allikevel en del av kjernen til religionen deres. At kristne klipper og limer fra bibelen etter eget sinn og vilje er ikke min feil. Kaller man seg kristen blir man dømt deretter i min bok (dere kan ikke dømme meg tilbake, det er det bare gud som har lov til).
Lenke til kommentar

Kjære deg, Eplefe, tror du ikke det hjelper å tenke at avdøde kanskje faktisk er på en bedre plass? Det gjør dødsfall utrolig mye lettere å komme over, opplevde det med både farmor og farfar. Utrolig, trist, men farfar var prest, og helt oppriktig, tanken på at de nå er på en bedre plass gjør ting utrolig mye enklere å takle.

Lenke til kommentar

Er det dumt å tro på noe som lærer deg enkle moralske regler? Hvis det er dumt å ha noen generelle regler; hvis det er dumt å ha noe som binder deg sammen med andre mennesker; hvis det er dumt å tro på noe som kan gjøre livet enklere, enten det er løgn eller ikke, så ja, da er jeg vel dum. Men jeg tviler på at noen her kan ta den avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Wææ, jeg tenkte ikke over det før nå, at jeg har mattetentamen (ille greier, matte har jeg gjort det dårlig i det året her) på 18 års dagen min. Og jeg har ikke tenkt over før nå at jeg faktisk blir 18 år, og ikke skal ha fest elno :p

Lenke til kommentar

Min bestefar havnet i jorda, og det var lett for meg å godta, for jeg vet hva som skjer med mennesker når de dør. Jeg vet at de ikke flyr opp i en himmel over vår himmel og drikker vin i Jesus sitt selskap. Om en person dør er det jo synd, men jeg trenger ingen fantasiforklaring på hvor de nå er. Jeg vet hvor de er. Rett foran meg. I jorda. Det er for meg akkurat like oppløftende som å¨innbille seg at de lever i sus og dus et annet sted. men kanskje det bare er fordi jeg er kald eller noe. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Er det dumt å tro på noe som lærer deg enkle moralske regler? Hvis det er dumt å ha noen generelle regler; hvis det er dumt å ha noe som binder deg sammen med andre mennesker; hvis det er dumt å tro på noe som kan gjøre livet enklere, enten det er løgn eller ikke, så ja, da er jeg vel dum. Men jeg tviler på at noen her kan ta den avgjørelsen.

Man trenger inen religion for å ha folkeskikk og moral.

Lenke til kommentar
Kjære deg, Eplefe, tror du ikke det hjelper å tenke at avdøde kanskje faktisk er på en bedre plass? Det gjør dødsfall utrolig mye lettere å komme over, opplevde det med både farmor og farfar. Utrolig, trist, men farfar var prest, og helt oppriktig, tanken på at de nå er på en bedre plass gjør ting utrolig mye enklere å takle.
Nei. Og... nei. Unnskyld. Jeg er som sagt oppvokst katolsk, med hele etterlivs-greien, men faktum er at fra jeg var syv-åtte og oppover stilte jeg meg veldig skeptisk til hele greien, og på et visst tidspunkt vendte jeg fullstendig vekk, og ikke bare det, jeg leste meg opp på beviser for at guden deres ikke eksisterer, at ingens gud eksisterer. Jeg tror nok at de fleste som dør er rimelig fornøyde med å bare sove evig, uten å bli konfrontert med feil de har gjort tidligere i livet, uten å bli konfrontert med mennesker de egentlig hadde lagt igjen i fortiden, og uten å se hvem som mangler i etterlivet, sendt til evig pinsel kun fordi de ikke tror. Religion er ikke vennlig på noen måte, selv om enkelte søker trøst. Det er bare bruddstykker dere søker trøst i, og det er en av tingene som gjør religion så farlig.

Nå må jeg faktisk ta kvelden, tvillingene sover, og jeg vil og ha litt søvn før de eventuelt våkner til i natt. Jeg er mer enn villig til å ta denne diskusjonen når som helst og hvor som helst.

Lenke til kommentar

Nei, man trenger ikke, men kom ikke her å si at hva man lærer som kristen idag på noen måte gir deg dårlige egenskaper. Hvorfor i alle dager er det så dumt å ha noe å tro på?

Edit:

Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri forventer at noe skal løses av seg selv, å forvente et mirakel, eller påvirkning fra noe du selv ikke har kontroll over er litt for godtroende. Men, hvorfor gjør det noe å håpe på noe? Så lenge man ikke gir seg selv 100% over til noe eller blir avhengig av det ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. Men, du får få de litt søvn. Håper vi kan fortsette dette en annen gang. :)

Endret av Laland
Lenke til kommentar
Jeg kan med hånden på hjertet si at du ikke kan ha møtt mange kristne i ditt liv Eplefe. Bare "kristne".

Og kan du virkelig vise til håndfaste bevis som med 100% sikkerhet motbeviser alle religioner?

Vel, da lyver du. Jeg har møtt moderate kristne, ekstreme kristne, moderate katolikker, fanatiske katolikker, muslimer som har vendt vekk fra troen sin, troende muslimer (jeg har ingen tro på moderate muslimer), buddhister, panteister og hinduer. Jeg har bare ingen respekt for folk som påstår at de tror på noe, for så å moderere det etter eget forgodtbefinnende. Nesten like lite respekt som jeg har for dem som tror blindt på det.

Man trenger inen religion for å ha folkeskikk og moral.

Et presist poeng som er helt sant, og som mange ser rett forbi.

Nei, man trenger ikke, men kom ikke her å si at hva man lærer som kristen idag på noen måte gir deg dårlige egenskaper. Hvorfor i alle dager er det så dumt å ha noe å tro på?
Fordi det strider i mot enkle fakta?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...