Gå til innhold

Konsollkaféen!

lonnj89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik jeg ser det er det enkelte ting som faktisk er et hinder for spill som medie for at noe slik skal bli på det nivået vi finner i filmer og bøker. For det første er spill veldig salgsrelatert, og det er få som tør investere i et prosjekt som har sjanser for å tape stort fordi innholdet kan bli oppfattet som kontroversielt, eller fordi det ikke favner bredt nok i utgangspunktet. For det andre er det vanskeligere å fortelle en historie godt i et spill, fordi opplevelsen er lagt i hendene på den som spiller fremfor den som sitter passiv og ser på. Med andre ord risikerer man å lage en veldig lineær opplevelse for å forsikre at en spiller får med seg alt, og dermed kan det gå på bekosting av spillet som spill. Og da er jeg tilbake til mitt første punkt - dårlige spill selger ikke.

Jeg tviler ikke på at mange tenker på denne måten, men jeg er overbevist om at et kontroversielt spill vil selge mer nettopp fordi det er kontroversielt, spesielt hvis det er så kontroversielt at det får mediaomtale. Hadde jeg vært spillutvikler ville et av hovedmålene vært å sørge for at spillet fikk mest mulig omtale også utenfor spillpressen. Rockstar har tjent uante summer på å lage kontroversielle spill.

Nå var det ikke den typen kontrovers jeg tenkte på, jeg tenkte mer i de baner hvor kontroversen går på følelsene til folk - som for eksempel det med at Taliban nå er borte fra Medal of Honor, og byttet ut med det rimelig intetsigende Opposing Force. Vil vi noen gang få et spill hvor vi for eksempel spiller som Taliban mot en ikke navngitt fiende som prøver å invadere oss, eller trolig enda mer usannsynlig - at vi forsvarer oss mot amerikanske styrker? Jeg kan ikke tenke meg det, og jeg syns det er synd.

Det at det er vanskeligere å fortelle en interaktiv historie er en utfordring like mye som det er en mulighet. La oss si man laget f.eks. et rollespill satt til andre verdenskrig, der man gjennom valgene sine kunne ende opp på forskjellige sider av krigen, og det på en måte som skapte forståelse for hva som formet valgene til mennesker den gangen. Det ville vært langt mer lærerrikt og utviklende enn nok et fantasy-rpg der man kan velge mellom de "gode" eller de "onde".

Ingen tvil om dette, men det vil jo ikke være særlig kontroversielt. Andre verdenskrig er så godt representert i alle medier. Om vi derimot får et innblikk i livet på en konsentrasjonsleir som en fange der vil det bli noe helt annet, men tanken på å måtte spille minispill som "grav din egen grav", "stjæl brødskiva" og sistebrettet "snik deg lengre bak i køen til dusjen" er på det beste bare svart svart humor og på det verste bare fryktelig platt. En interaktiv historie vil jo være noe helt annet, men da får vi igjen spørsmålet om det ikke heller ville vært bedre som film.

Spill er og må være kommersielle fordi de koster så mye å lage, og har som sådan den samme svakheten som film i forhold til bøker. Samtidig tror jeg det er en tendens til å undervurdere forbrukerne; et spill må ikke være dumt for å selge. Det er ingen grunn til at intenst, actionfokusert gameplay ikke kan kombineres med en historie som er noe mer enn en gammel klisje om de gode mot de onde, det er bare et spørsmål om å hyre inn skikkelige forfattere til å skrive historien - dette er minst like viktig som å hyre inn gode grafikere.

Dette er jeg helt enig i, bransjen har et grunnleggende problem som ligner på mindreverdighetskompleks. Angående forfatterne er også dette et problem som fotfølger bransjen, de gode manusene og forfatterne bak eksisterer nesten ikke. Jeg vil påstå noe av dette skyldes at spill fortsatt er tildels uglesett (som du selv påpeker nedenfor), film betaler mye mer og bøker (eller film, for den saks skyld) gir mer status.

Spillmotstanderne argumenterer med at spill er en mindreverdig kunstform fordi de fleste spill er ugjennomtenkte voldssimulatorer som ikke er laget med noen større hensikt enn å gi umiddelbar tilfredsstillelse til ADHD-gutter fra den lavere middelklasse, og slik situasjonen er nå har de delvis rett. Det er nok av filmer som fungerer på den samme måten, men det er blitt en større bevissthet rundt mangfoldet i film og det er få som vil avskrive mediet like kategorisk, og det må også være målet for spill. Jeg er optimistisk; det virker som om vi beveger oss i riktig retning, med flere spill, større mangfold og mer variasjon i hva slags mennesker det er som spiller.

Jeg er selv optimistisk, og med tanke på tidligere tiders velkomstkomité for kulturelle innslag på kino eller hjemme i stua levner jeg ingen tvil om at spill før eller siden vil få den statusen det fortjener. Spillbransjen må bare bli voksen først.

Lenke til kommentar

Hjelpes, nå må jeg skjerpe meg. Fikk Just Cause 2 i løpet av helgen, og har i løpet av de to-tre siste månedene også kjøpt Crackdown 2, Halo: Reach, Need for Speed: Shift, Bionic Commando, Final Fantasy XIII, Condemned 2, Forza 3, The Cronicles of Riddick: Assault on Dark Athena og Wolfenstein! Fikk litt lyst til å bestille Kinect også, men tenker jeg styrer meg. Fallout: New Vegas og Call of Duty: Black Ops, som jeg har forhåndsbestilt, har alene flere hundre timer i seg. Snakker om luksusproblem! :(

Edit: Stemmer det, har lånt bort The Saboteur også. Så det må også føyes til listen.

Edit2: problemstilling nummer to er selvfølgelig å finne plass til å spille alle spillene. Ferier forsvinner for fort.. :p

Endret av Laland
Lenke til kommentar

Mitt problem er at jeg ikke har hyller nok til alle spillene. Eller jeg har hyller nok egentlig, men jeg har ikke plass til hyllene. Jeg har plenty av tid til å spille. Ikke bare kommer det masse spill de neste månedene, men til neste år kommer det også spill jeg skal ha.

Luksusproblem very much.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Mitt problem er at jeg ikke har hyller nok til alle spillene. Eller jeg har hyller nok egentlig, men jeg har ike plass til hyllene. Jeg har plenty av tid til å spille. Ikke bare kommer det masse spill de neste månedene, men til neste år kommer det også spill jeg skal ha.

Luksusproblem very much.

Jeg kjenner til problemet. Har nettopp flyttet, så spillene mine ligger i pappesker, og hyllene mine er fyllt opp med filmer... Aner ikke hvor jeg skal ha CE'er.

Lenke til kommentar
Edit2: problemstilling nummer to er selvfølgelig å finne plass til å spille alle spillene. Ferier forsvinner for fort.. :p

Ja, hvordan løser egentlig folk her det med å få tid til spilling? Det sier seg selv at når det kommer ut så mange nye spill samtidig som det helt sikkert er mange klassikere man skulle spilt, er det snakk om hundrevis kanskje tusenvis av timer hvert år som må til for å holde seg oppdatert - også har man gjerne andre interesser i tillegg. Når man går på skole er det noenlunde greit å få mye tid til spilling hvis man ikke er helt fanatisk på toppkarakterer, særlig hvis man er student har man stor frihet til å prioritere tiden selv, men når man jobber fullt går det gjerne 7-8 timer bare på det og med reisevei i tillegg, og hvis man har en livspartner og kanskje barn begynner det virkelig å snøre seg igjen.

Selv har jeg "løst" problemet ved å ha et program med aktiviteter jeg skal gjennom i løpet av uken, med 2-3 timer spilling per dag og litt lenger i helgedagene hvis mulig. Det krever dog en viss dose selvdisiplin, da det for min del hvertfall kan være tungt å gå i gang med et krevende spill hvis man er sliten etter arbeidsdagen, og det er fort gjort å havne i den fellen der man bare blir sittende å søle bort den lille fritiden man har på passive, tiltaksløse aktiviteter som å surfe nett eller se på TV.

Lenke til kommentar

Da fant jeg endelig en plass som solgte Ace Attorney: Apollo Justice, har jo spilt alle fra før av men det er neimen ikke lett å få tak i de fleste av de.

Nå mangler jeg bare Ace Attorney 1 og Ace Attorney 2: Justice for All, så håper jeg greier å finne de og uten å bruke auksjon.

Lenke til kommentar

Jeg fikk noe Pokémon dilldall i posten i dag og fikk lyst til å spille et spill fra den serien igjen. Jeg har bare spilt Red, Blue og Yellow fra gamle dager. Har hørt at det kommer Black/White elns, men burde jeg vente til de kommer, eller er det noen andre Pokémon spill som er å anbefale? Soulsilver og Heartgold f.eks?

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Jeg fikk noe Pokémon dilldall i posten i dag og fikk lyst til å spille et spill fra den serien igjen. Jeg har bare spilt Red, Blue og Yellow fra gamle dager. Har hørt at det kommer Black/White elns, men burde jeg vente til de kommer, eller er det noen andre Pokémon spill som er å anbefale? Soulsilver og Heartgold f.eks?

Vil anbefale SoulSilver og HeartGold. Ellers er red, blue og yellow (finnes green?) flotte spill med gode gamle pokémons.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke inn enten på 360 Live og heller ikke på PS3 PSN, får bare DSN error på begge :(

Er det andre som har trøbbel? Har Telenor som min nettleverandør

Ja anbefaler sterkt enten SoulSilver eller Heartgold :). Har selv Gul, Rød, Blå, Silver, Gold, FireRed, Ruby, Sapphire og selvfølgelig SoulSilver av Pokemonspill :)

Har spilt SoulSilver 46 timer på min DSi XL, akkurat nå har jeg en pause fra det.

Endret av Toman
Lenke til kommentar

Vil anbefale SoulSilver og HeartGold. Ellers er red, blue og yellow (finnes green?) flotte spill med gode gamle pokémons.

Red, Blue og Yellow har jeg liksom spilt før. Silver og Gold har jeg ikke spilt, så tenkte at de nye Heartgold og Soulsilver kanskje kunne være noe. Jeg får tenke på det.

Jeg kommer ikke inn enten på 360 Live og heller ikke på PS3 PSN, får bare DSN error på begge :(

Er det andre som har trøbbel? Har Telenor som min nettleverandør

Ja anbefaler sterkt enten SoulSilver eller Heartgold :)

Har spilt SoulSilver 46 timer på min DSi XL, akkurat har jeg en pause fra det.

Vi har også Telenor som nettleverandør, men jeg har ikke tv'n og konsollene koblet til nå, så får ikke sjekket om det kanskje er nettverket til Telenor det er noe med, eller om det er noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale Pokémon Platinum. Følte jeg fikk mye mer ut av det enn HeartGold, selv om HeartGold var hele grunnen til at jeg kjøpte DSen. HeartGold/SoulSilver er knallgode spill, men jeg føler at Platinum ga mye mer rent innholdsmessig sett. Etter flere hundre timer i Gold kjente jeg oså til bortimot alt av innhold, så det kan selvfølgelig påvirke tankegangen min.

FireRed og LeafGreen er remakes av de første spillene, og er til GBA. Anbefales veldig mye, særlig siden en kan importere Pokémonene til Pearl/Diamond/Platinum/HG/SS, og sikkert Black og White også. :)

Lenke til kommentar

Jippi, der ble WRC sendt fra elkjøp. Har savnet et skikkelig rally-spill lenge nå. DiRT 1 og 2 var gode spill som jeg koste meg mye med, men jeg er ikke så veldig glad i rallycross og buggys som det er så mye av der.

Har hatt det siden lørdagen og storkost meg med spillet innimellom og du har virkelig noe å glede deg til selv om grafikken kanskje kunne vært en anelse bedre. Har du kjøpt det på ps3/360 ??

Lenke til kommentar

Jippi, der ble WRC sendt fra elkjøp. Har savnet et skikkelig rally-spill lenge nå. DiRT 1 og 2 var gode spill som jeg koste meg mye med, men jeg er ikke så veldig glad i rallycross og buggys som det er så mye av der.

Har hatt det siden lørdagen og storkost meg med spillet innimellom og du har virkelig noe å glede deg til selv om grafikken kanskje kunne vært en anelse bedre. Har du kjøpt det på ps3/360 ??

Høres bra ut. Grafikken er ikke så viktig så lenge det ikke ser helt forferdelig ut. Det viktigste er at kjørefølelsen sitter og at det er mange og varierte baner å kjøre på. Har bestilt det til PS3.

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...