Gå til innhold

Konsollkaféen!

lonnj89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ikke bring politikk inn i spill, vær så snill, dette skal være underholdning

Hvorfor ikke? Hva er galt med å måtte tenke litt og kanskje ta et standpunkt?

Ble overrasket når jeg skrudde på Xboxen min i går kveld, det viser seg at jeg allikevel ble tatt opp i betatestingen av det nye dashbordet. Spennende!

Lenke til kommentar

Ble overrasket når jeg skrudde på Xboxen min i går kveld, det viser seg at jeg allikevel ble tatt opp i betatestingen av det nye dashbordet. Spennende!

Ja, fikk en oppdatering i går selv. Ble ganske overrasket.

Lenke til kommentar

har ørebetennelse fortiden, så er borte fra jobb. dette fører til mye dødtid,

skrudde sammen en av pcene mine fra 90tallet, den hadde hele 25mhz cpu, 1mb ram, og 3gb hdd. hissig greier.

3 gigabyte hdd? Det skurret vel noe? Husker vår rimelig sjefs pc på 100mhz og 8mb ram. Den stilte bare med 800 mb hdd.

hadde visst kjøpt en 3gb ide disk senere og satt den inn.

Lenke til kommentar

Enig, spill som kunstform blir holdt tilbake av at de skal være politisk nøytrale. Riktignok er de aldri det og det er nok av skapernes meninger som skinner gjennom, utilsiktet eller ei, men man kunne gjort spill langt mer interessante ved å gi dem klare budskap som formidles gjennom en interaktiv historie. Det er bare nok et eksempel på at interaktiv underholdning har et potensiale som vi ikke er i nærheten av å utnytte.

Lenke til kommentar

Ja, fikk en oppdatering i går selv. Ble ganske overrasket.

Ditto, gledelig overraskelse.

Var også min første tur innom utenlandsk nettbutikk for spillkjøp og endte opp med Assassin's Creed II: Game Of The Year Edition, Batman: Arkham Asylum, Just Cause 2 og Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction for rundt femhundrelappen hos Play.com. Følte det var noen titler jeg burde få med meg.

Lenke til kommentar

Enig, spill som kunstform blir holdt tilbake av at de skal være politisk nøytrale. Riktignok er de aldri det og det er nok av skapernes meninger som skinner gjennom, utilsiktet eller ei, men man kunne gjort spill langt mer interessante ved å gi dem klare budskap som formidles gjennom en interaktiv historie. Det er bare nok et eksempel på at interaktiv underholdning har et potensiale som vi ikke er i nærheten av å utnytte.

Slik jeg ser det er det enkelte ting som faktisk er et hinder for spill som medie for at noe slik skal bli på det nivået vi finner i filmer og bøker. For det første er spill veldig salgsrelatert, og det er få som tør investere i et prosjekt som har sjanser for å tape stort fordi innholdet kan bli oppfattet som kontroversielt, eller fordi det ikke favner bredt nok i utgangspunktet. For det andre er det vanskeligere å fortelle en historie godt i et spill, fordi opplevelsen er lagt i hendene på den som spiller fremfor den som sitter passiv og ser på. Med andre ord risikerer man å lage en veldig lineær opplevelse for å forsikre at en spiller får med seg alt, og dermed kan det gå på bekosting av spillet som spill. Og da er jeg tilbake til mitt første punkt - dårlige spill selger ikke.

Derfor tror jeg det er mange utviklere som skyr politikk og andre temaer, fordi de er bekymret for konsekvensene.

Hvor lang er leveringstiden fra play.com? Bestillte en 250gig harddisk for ca 2 uker siden

Varierer veldig. Jeg tør tippe at din leveranse nok vil ta en stund, siden den må gjennom tollen (regner med at den kostet over 200 kroner).

Lenke til kommentar

Hvor lang er leveringstiden fra play.com? Bestillte en 250gig harddisk for ca 2 uker siden

Kommer an på, hvis det er under 200kr som gjør at den ikke trenger å fortolles, ca en til halvannen uke.

Hvis det koster over 200 og må fortolles etc, da må du nok belage deg på å vente oppmot en måneds tid :(

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er det enkelte ting som faktisk er et hinder for spill som medie for at noe slik skal bli på det nivået vi finner i filmer og bøker. For det første er spill veldig salgsrelatert, og det er få som tør investere i et prosjekt som har sjanser for å tape stort fordi innholdet kan bli oppfattet som kontroversielt, eller fordi det ikke favner bredt nok i utgangspunktet. For det andre er det vanskeligere å fortelle en historie godt i et spill, fordi opplevelsen er lagt i hendene på den som spiller fremfor den som sitter passiv og ser på. Med andre ord risikerer man å lage en veldig lineær opplevelse for å forsikre at en spiller får med seg alt, og dermed kan det gå på bekosting av spillet som spill. Og da er jeg tilbake til mitt første punkt - dårlige spill selger ikke.

Jeg tviler ikke på at mange tenker på denne måten, men jeg er overbevist om at et kontroversielt spill vil selge mer nettopp fordi det er kontroversielt, spesielt hvis det er så kontroversielt at det får mediaomtale. Hadde jeg vært spillutvikler ville et av hovedmålene vært å sørge for at spillet fikk mest mulig omtale også utenfor spillpressen. Rockstar har tjent uante summer på å lage kontroversielle spill.

Det at det er vanskeligere å fortelle en interaktiv historie er en utfordring like mye som det er en mulighet. La oss si man laget f.eks. et rollespill satt til andre verdenskrig, der man gjennom valgene sine kunne ende opp på forskjellige sider av krigen, og det på en måte som skapte forståelse for hva som formet valgene til mennesker den gangen. Det ville vært langt mer lærerrikt og utviklende enn nok et fantasy-rpg der man kan velge mellom de "gode" eller de "onde".

Spill er og må være kommersielle fordi de koster så mye å lage, og har som sådan den samme svakheten som film i forhold til bøker. Samtidig tror jeg det er en tendens til å undervurdere forbrukerne; et spill må ikke være dumt for å selge. Det er ingen grunn til at intenst, actionfokusert gameplay ikke kan kombineres med en historie som er noe mer enn en gammel klisje om de gode mot de onde, det er bare et spørsmål om å hyre inn skikkelige forfattere til å skrive historien - dette er minst like viktig som å hyre inn gode grafikere.

Spillmotstanderne argumenterer med at spill er en mindreverdig kunstform fordi de fleste spill er ugjennomtenkte voldssimulatorer som ikke er laget med noen større hensikt enn å gi umiddelbar tilfredsstillelse til ADHD-gutter fra den lavere middelklasse, og slik situasjonen er nå har de delvis rett. Det er nok av filmer som fungerer på den samme måten, men det er blitt en større bevissthet rundt mangfoldet i film og det er få som vil avskrive mediet like kategorisk, og det må også være målet for spill. Jeg er optimistisk; det virker som om vi beveger oss i riktig retning, med flere spill, større mangfold og mer variasjon i hva slags mennesker det er som spiller.

Lenke til kommentar

Jeg rundet Last Window nå i natt, og det var et helt fantastisk bra spill. Musikken, atmosfæren, dialogene, hvor interessante de forskjellige folkene var og historien, alt var bare 10/10. Er faktisk trist over at det hele nå er over, og at dette var det siste vi fikk se av Kyle Hyde :( Egentlig er denne serien ALTFOR god til å ikke kunne fortsette, men såvidt jeg har fått med meg så er Cing konkurs, så det skjer vel desverre ikke.

Uansett, denne videoen anbefales å se, selv om du ikke kan japansk. Der ser du hvordan de laget spillet og de forskjellige karakterene du møter på :)

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Iøpet av 3 uker har jeg bestilt og fått noen her og der i posten med spill.

Skal starte fra bunnen av: Assassins Creed 2, Battlefield Bad Company 2, Sports Champions, Resident Evil 5 Gold Edition, F1 2010, Just Cause 2, Toy Story 3. Disse har jeg motatt

De jeg venter på er: Call Of Duty Black Ops, Medal Of Honor Tier 1 Edition, Enslaved Collector's Edition, Castlevania Lords Of Shadows, Gran Turismo 5, Sly Collection, Split Second, Kingdom Hearts Birth By Sleep Special Edition, Little Big Planet PSP, Final Fantasy Dissidia. Pluss skal også trolig bestille Assassins Creed Brotherhood, Need For Speed Hot Pursuit og FIFA 11.

Da blir det totalt 20 spill jeg har bestilt og noen er motatt på 3 uker, er dette sykt eller ikke :p

Endret av Toman
Lenke til kommentar

Det er mildt sagt imponerende at dere greier å lire fra dere så mye urelatert søppel i en tråd som favner så vidt som denne.

Jeg bryr meg faktisk ikke om hva dere skriver så lenge dere holder dere til retningslinjene, men dere diskuterer ikke hva som helst i noen andre tråder og dere får ikke diskutere hva som helst her.

Er det så forbanna vanskelig å forstå?

Med andre ord: Start din egen tråd med spørsmål om ting som ikke har noe med spill å gjøre. Det er større sjanser for at du får svar da.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...