Lakus Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 The Darkness er et gjennomført dritkult spill. Definitivt undervurdert av alt for mange. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Har alltid fått inntrykk av at de forrige generasjonene med gamers var langt fredeligere enn dagens gamers. Det var ingen som diskuterte hva som var best av PS2, Xbox og GC i skolegården min ihvertfall... Takk for gratulasjonen 8D Enig. Gamere før i tiden var mer laidback på det der punktet. Gamere nå til dags blir mer og mer kravstore og aggressive. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Har alltid fått inntrykk av at de forrige generasjonene med gamers var langt fredeligere enn dagens gamers. Det var ingen som diskuterte hva som var best av PS2, Xbox og GC i skolegården min ihvertfall... Takk for gratulasjonen 8D Enig. Gamere før i tiden var mer laidback på det der punktet. Gamere nå til dags blir mer og mer kravstore og aggressive. Ingen ting har forandret seg, det er bare det at vi nå er på nett og folk har mulighet for å utrykke sine meninger... Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Øhm...folk hadde vel internett i PS2, Xbox og GC sine dager? Det var det tidspunktet vi snakket om. En generasjon der igjen tilbake stemmer det du sier. Da hadde vi ikke de mulighetene vi hadde i dag, men siden vi ikke var spesielt grinete i forrige generasjon så stiller jeg meg litt undrende til dette. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hvordan var det egentlig på 80 og tidlig 90-tallet? "Genesis does what Nintendon't" eller noe i den dur mener jeg å ha lest (og sett) opptil flere plasser. Var det da konsollprodusenter som sleivsparket til hverandre, mens det i dag er disiplene som (ved hjelp av anonymitet) ergrer hverandre, teller pixler og whiner hvis det ikke er 4*AA på skygger? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Øhm...folk hadde vel internett i PS2, Xbox og GC sine dager? Det var det tidspunktet vi snakket om. En generasjon der igjen tilbake stemmer det du sier. Da hadde vi ikke de mulighetene vi hadde i dag, men siden vi ikke var spesielt grinete i forrige generasjon så stiller jeg meg litt undrende til dette. Mange om enn ikke like mange hadde internett da og det var nok av hete diskusjoner der mellom PS2-eierne og resten - husker jeg bidro til mange barnslige flamewars selv. Det var kanskje mindre diskusjon enn nå fordi det var ingen tvil om at PS2 vant konsollkrigen den gang og det var ikke like mange som eide GC eller Xbox, mens i dag er det mye mer close race mellom Sony, MS og Nintendo. Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Close race mellom PS3 og 360 ja, Wii selger vell omtrent like mye som de to andre til sammen. I følge tall så har Wii 48,2 %, 360 har 27,7 % og Ps3 har resten (24,1 %) så vill ikke kalle det ett close race Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Og det er vel fortjent; Nintendo har skjønt at det handler om mye mer enn å jage etter den mest fotorealistiske grafikken, selv om de gode tallene kanskje heller skyldes at de har klart å sope opp casual-markedet... Men nå var poenget uansett at det er et close race i forhold til da PS2 dominerte markedet, ikke et close race per se. I dag har alle konsollene noenlunde likeverdige spillutvalg. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Det er uten tvil at konsollkrigen har blitt større med hver generasjon iallefall, og den blir sikkert bare større og større. Den går aldri bort. Fra hva jeg hører om onlinespilling er det ikke til å legge under en stol at ganske mange gamere nå til dags er hakket mer barnslig enn det jeg og min garde var på det alderstrinnet de er nå, men det har jo med at vi ikke hadde onlinespilling på den tiden. Allikevel kan jeg ikke huske at jeg, sammen med vennegjengen, slengte dritt til hverandre og oppførte meg som en drittunge. Finnes selvfølgelig en eldre generasjon som ikke kan oppføre seg også, men fra hva jeg hører er det en del fjortissgamere der ute som lager mye kvalme. Altså "nyfødte" gamere i denne generasjonen (Wii, 360 og PS3). Sånn har jeg inntrykk av iallefall, ikke at jeg setter alle i bås, men det begynner å bli en del duster rundt omkring. Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Det er uten tvil at konsollkrigen har blitt større med hver generasjon iallefall, og den blir sikkert bare større og større. Den går aldri bort. Fra hva jeg hører om onlinespilling er det ikke til å legge under en stol at ganske mange gamere nå til dags er hakket mer barnslig enn det jeg og min garde var på det alderstrinnet de er nå, men det har jo med at vi ikke hadde onlinespilling på den tiden. Allikevel kan jeg ikke huske at jeg, sammen med vennegjengen, slengte dritt til hverandre og oppførte meg som en drittunge. Finnes selvfølgelig en eldre generasjon som ikke kan oppføre seg også, men fra hva jeg hører er det en del fjortissgamere der ute som lager mye kvalme. Altså "nyfødte" gamere i denne generasjonen (Wii, 360 og PS3). Sånn har jeg inntrykk av iallefall, ikke at jeg setter alle i bås, men det begynner å bli en del duster rundt omkring. Er nesten helt enig med deg her men den eldre garde hadde jo ikke denne gyldende muligheten som "unge" gamere har i dag så det tror jeg kanskje er årsaken til att det finnes en del drittslenging i online-spill. Jeg vill ikke være så naiv å tro att vi "eldre" hadde vært særlig mye bedre hvis muligheten hadde vært der. Endret 16. august 2010 av whackedorange Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Da kommer man jo tilbake til det jeg tror kanskje er hovedpoenget til hvorfor f.eks Gears har fått mer pepper for fargepaletten enn SotC. Det er flere på nett nå. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Det er uten tvil at konsollkrigen har blitt større med hver generasjon iallefall, og den blir sikkert bare større og større. Den går aldri bort. Fra hva jeg hører om onlinespilling er det ikke til å legge under en stol at ganske mange gamere nå til dags er hakket mer barnslig enn det jeg og min garde var på det alderstrinnet de er nå, men det har jo med at vi ikke hadde onlinespilling på den tiden. Allikevel kan jeg ikke huske at jeg, sammen med vennegjengen, slengte dritt til hverandre og oppførte meg som en drittunge. Finnes selvfølgelig en eldre generasjon som ikke kan oppføre seg også, men fra hva jeg hører er det en del fjortissgamere der ute som lager mye kvalme. Altså "nyfødte" gamere i denne generasjonen (Wii, 360 og PS3). Sånn har jeg inntrykk av iallefall, ikke at jeg setter alle i bås, men det begynner å bli en del duster rundt omkring. Er nesten helt enig med deg her men den eldre garde hadde jo ikke denne gyldende muligheten som "unge" gamere har i dag så det tror jeg kanskje er årsaken til att det finnes en del drittslenging i online-spill. Jeg vill ikke være så naiv å tro att vi "eldre" hadde vært særlig mye bedre hvis muligheten hadde vært der. Ja, det var det jeg skrev i innlegget også. Vi hadde ikke den muligheten da og vi hadde sikkert vært like drittunger vi også. Det er bare det at nå har det fleste av oss blitt mer voksne og oppfører oss ikke på den måten. De fleste av oss da. Enkelte er fortsatt like barnslige. Endret 16. august 2010 av Cloudemyx Lenke til kommentar
SpillRune Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 De hissige fanboyene er, og har alltid vært, et lite mindretall. Det internett gjorde var å gjøre stemmen til mindretallet mye mer synlig. Det var kanskje ikke så mye konsollfanboyisme tidlig på 80-tallet, men når Mega Drive kom i 89/90, da kom også konsollfanboyismen. Nintendo-spillere som følte seg "truet" av en teknologisk overlegen konsoll VS. Sega-spillere som var misunnelig på spillutvalg og følte seg oversett. Den klassiske "min er bedre enn din"-mentaliteten slår aldri feil. Så kom Super NES. Navnet i seg selv ypper jo til kamp. Mega Drive var blitt gammeldags, og effekter som Mode 7 og etterhvert Super FX var KUN på SNES. Sega reklamerte med "Blast Processing" som ikke var annet enn et meningsløst begrep funnet opp av Segas markedsføringsavdeling - men det hørtes jo kult ut. Noe skjedde når PlayStation begynte å bli mer og mer populær - med realistisk polygongrafikk og FMV-sekvenser. Jeg tror nok det er flere faktorer, men en av de viktigste er kanskje at Sony med PlayStation henvendte seg til 14-20-åringer som følte seg for gamle til "barnslige Mario-spill". Dette er nok den aldersgruppen som er sterkest preget av høyrøstete meninger, og det er nok med den originale PlayStation jeg først kan huske utbredt oppførsel som kan beskrives som hateboyisme. PlayStation ble et generasjonsfenomen, mange begynte gaming på denne konsollen, og siden den var så markedsdominerende følte mange kanskje at "ekte gaming" var kun på PlayStation, bare unger ville spille SNES. Deretter kom jo Nintendo 64.. og 3D-krigen ble et faktum. Akkurat som med NES vs Mega Drive fikk PlayStation-eiere en "faen, vi er ikke best lenger"-følelse når de så hva N64-spillene kunne vise fram. At Sony kopierte Nintendo's analogspake og vibrasjons-feedback ble som bensin på bålet. PS1 VS N64-krigen tror jeg er den største fanboykrigen vi har hatt - og denne lever faktisk i beste velgående den dag i dag. PS1's store spillutvalg med spill som Gran Turismo, Final Fantasy, Tekken og Metal Gear Solid mot N64's mer avanserte 3D-grafikk, 4-player og Nintendo/Rare-spillene. Neste generasjon var veldig preget av at PS2 fortsatte der PS1 hadde startet, med tilnærmet markedsmonopol. Det er vel denne generasjonen jeg forbinder med introduksjonen av begrepet "grafikkhore". Et begrep som ofte ble brukt som motskyts når et spill på en annen konsoll enn ens egen hadde litt skarpere teksturer, flere polygoner eller stødigere framerate. De største "kampene" var mellom PS2 og Xbox, mens GameCube-eiere passet på å gjøre det ekstremt klart når det i sjeldne situasjoner dukket opp et spill som satte de andre 2 i skyggen et lite øyeblikk. Et slags lillebror-kompleks som overraskende nok skulle bytte side når neste generasjon tok til. Sony gjorde det meste galt ledende opp til lanseringen av PS3 og det ble dermed veldig synlig hvem som var PS3-tilhengere og hvem som ikke var det. Dette resulterte jo som sikkert de fleste her husker i ganske heftige debatter om CELL, Blu-ray og hvordan dette var både overlegent alt annet på markedet - samtidig som det var totalt uegnet til spillbruk. Prisen førte til at PS3 i begynnelsen bare var noe de største fanboyene tok seg råd til, noe som igjen skapte et litt uheldig bilde av den gjennomsnittlige PS3-eier. Jeg tror faktisk dette bildet av at alle som spiller PS3 er idioter som kaster 6000 kroner ut vinduet på en maskin uten spill - bare fordi den heter PlayStation sitter igjen fortsatt. At Xbox 360 var et mandagsprodukt som begynte å blinke med 3 røde lys bare man pustet litt på den var jo som en gave fra fanboyhimmelen. Men konsollen som har skapt størst kontroverser må allikevel være Wii. GameCube-grafikk, ikke HD, spinkel onlinefunksjonalitet, kontrollere som måtte veives og ristes med, og et navn som betyr "å tisse" skapte en generasjon hvor spillglede og grafikk ble satt direkte opp mot hverandre. Hva som skjer når PlayStation Move og Xbox Kinect kommer blir spennende å se. Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) To som diskuterte for 10 år siden var like uenige som de to som diskuterer idag. Men de 2 som diskuterte for 10 år siden er blitt til 2000 som diskuterer idag, pga av spill-verdenen er blitt mer allment akseptert og flere tar del i den. Endret 16. august 2010 av nubbiz Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg for min del priser meg lykkelig over at jeg ikke kjenner meg igjen i noe av det SpillRune nevnte, men heller koste meg med alle mine spillmaskiner opp gjennom tiden, det være seg med logo fra Nintendo, Sony eller Microsoft. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg hadde heller ikke noe fanboytakter da jeg var yngre. Jeg prøver og ikke ha det nå heller. Ser ingen grunn til å ha et hat til en konsoll p.g.a logoen, eller navnet. Kan ikke forstå at noen faktisk hater SONY/Microsoft/Nintendo bare fordi de er SONY/Microsoft/Nintendo. Skal de ha en grunn til å hate de, må de ha en bedre grunn enn det. Det er greit for meg at noen har et bedre forhold til en konsoll og liker å rose den når sjansen byr seg, men om det blir drittkasting til de andre konsollene melder jeg meg ut. Da blir det for dumt. Hvorfor hate de i det hele tatt? De gjør jo bare sitt beste for å skape noe vi liker? Noen ganger klarer de det og andre ganger klarer de det ikke. Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å bli fanboy i det hele tatt jeg. Hvorfor velge kun en sjokolade når du kan få alle tre? Edit: Vil forresten anbefale de av dere som liker pek-og-klikk spill med masse sjarm og god humor til å gå inn på steam og laste ned en demo av Jolly Rover. Demoen varer lenge, og jeg synes den var veldig artig. Endret 16. august 2010 av nouse4aname Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Noen burde gjør en studie på fanboyer. Lenke til kommentar
Quagles Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Noen burde gjør en studie på fanboyer. Da bør dette være den første linken den person burde undersøke. http://xboxrepublic.top-forum.net/the-console-war-f1/ Jeg føler meg utrolig mye smartere etter et lite visit til denne plassen, når jeg ser hvor mange personer der ute som virkelig er idioter. Det er greit at man liker en konsoll men disse går jo helt til det ekstreme for å finne alle slags grunner til at 360en er bedre enn ps3. De vet allerede at de har tapt mot wii så derfor bryr de seg ikke om den lenger, bare så lenge de finner nok "argumenter" til at 360 er bedre enn ps3 er de fornøyde. Nå skal jeg ikke si noe på om hvilken som er best ettersom det er egentlig opp til hvilke konsoller du allerede har, hvilke spill du er interessert i osv hvilke som passer best for deg. Men disse folka argumenterer ikke, de gjør bare hva som helst for å pute ps3 i et dårlig lys. Blant annet så jeg en tråd der for en stund siden om en fyr som sa ps3 kunne være mye dyrerere å være på nett en med 360en. Her presterte faktisk fyren å trekke inn månedlige avgifter på MMORPGs på denne listen (som FFXIV og D.C Universe online). Endret 16. august 2010 av Quagles Lenke til kommentar
nub_nutz Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Hehe, eg syns faktisk dette klippet her fra GoldenEye på Wii var en fornøyelse å se på Kvaliteten til tross! Clicky Endret 16. august 2010 av Mala Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg