Gå til innhold

Konsollkaféen!


lonnj89

Anbefalte innlegg

Jeg ser det slik: achievments/trophies gir meg den lille eksta grunnen til å spille et spill på nytt og også skaper noen morsomme situasjoner, hvem hadde funnet på ideen med å kaste en golfkølle på Andrew Ryan? Hvorfor gidde å spille på hard når man kan spille på normal?

 

Hvis et spill har achievements som mer eller mindre krever mye ut av meg (som nightmare på AvP, GoW online og få 100% i gta 4)

 

Dette er jeg helt enig i, samtidig som jeg ikke fikser å spille gjennom ett spill på nytt like etter at jeg er ferdig med det. Med andre ord er sjansen for at jeg i det hele tatt får 1000 G eller Platinumtrofé rimelig små. Om spillet inneholder en flerspillerdel er sjansene enda mindre, fordi jeg neppe bryr meg noe særlig om den. Ellers er jeg litt enig i mentaliteten SpillRune fremhever i innlegget sitt, men jeg syns ikke systemene med belønning er så brutalt som det kan leses i hans post.

@whackedorange: Jeg savner virkelig fjorårets spillhøst. Så vidt jeg kan huske er det ingen kommende spill som interesserer meg denne gangen, mens jeg i fjor fikk det travelt med å bli ferdig med det ene så det andre kunne få prøve seg. Og alle jeg spilte gjennom var mer eller mindre forbanna bra alle sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss det er noen av dere som har Call Of Duty World At War til PS3 og vet ikke hva dere skal gjør med det give me a beep på PM :)

Tror jeg skal legge av 1500kr til gamle spill som jeg legger i samlinga på PS3, 360 og Wii, ser dumt ut med 8 360 spill, 30 til PS3 og 6 til Wii, må jevne det ut hehe :p

Endret av Toman
Lenke til kommentar

Jeg ser det slik: achievments/trophies gir meg den lille eksta grunnen til å spille et spill på nytt og også skaper noen morsomme situasjoner, hvem hadde funnet på ideen med å kaste en golfkølle på Andrew Ryan? Hvorfor gidde å spille på hard når man kan spille på normal?

 

Hvis et spill har achievements som mer eller mindre krever mye ut av meg (som nightmare på AvP, GoW online og få 100% i gta 4)

Å spille på hard istedet for normal er selvfølgelig for å få større motstand, hva ellers? Ta et spill som GoldenEye på N64 som eksempel, lenge før achievements var påtenkt. Vanskelighetsgraden hadde direkte innvirkning på oppdragsstrukturen - og gjorde det både mer krevende og interessant å spille hvert brett om igjen. Du jaktet også bestemte tider for å låse opp "cheats", en in-game bonus.. ikke tomme tall eller funksjonsløse pokaler. Det høres nesten ut som at du mener høyere vanskelighetsgrad eksisterer for å gi vanskeligere achievements her - noe som er ekstremt bakvendt.

 

Noe av det verste med achievements er når spillutviklerne finner opp situasjoner i spillet - som du KUN oppsøker for å oppnå denne "premien", som å drepe 10 personer med 1 granat - eller 500 kills med ett bestemt våpen - og tydeligvis også denne golfkøllekastingen (uten at jeg kjenner til denne). Meningsløs og elendig spilldesign som tar kontroll og styrer hvordan man spiller spillet. Individualiten forsvinner.

 

Du nevner 100% i GTA IV. Dette har jo ingenting med achievements å gjøre. Spillet har egen statistikk som viser framgangsprosent, og man har jo jaktet 100% på disse spillene lenge før achievements ble introdusert.

 

Jeg ser at dette er et emne som ikke lar seg diskutere, men dette er hvertfall min mening om saken :)

Lenke til kommentar

@SpillRune: Det later til at du har gått glipp av et viktig poeng for mange når det gjelder disse systemene: skryteretten.

 

Du syns kanskje ikke det er så viktig å drepe mange med én granat, men andre liker å vise at de har ferdighetene. Videre er det ikke slik at det er ødeleggende for spillet å drepe mange med én granat, det er jo direkte lønnsomt for både deg og eventuelt andre på laget ditt. Se for eksempel på achievementsene til Left 4 Dead-spillene, som regelrett lærer deg å spille spillet. Det er også slik at du får achievements for å finne eller opparbeide deg bonusene, det er ikke slik at du får bonuser for å få achievementsene - selv om det også finnes (Mass Effect for eksempel). Jeg ser ikke hvorfor det å fremme en bedre spillestil er ødeleggende.

 

Jeg ser heller ikke hvordan individualiteten blir borte, jeg tror det meste er prøvd i alle spill uavhengig av om man får noen poeng eller et trofé av det.

 

Ja, det finnes selvfølgelig spill som har achievements og trophies som er bak mål eller meningsløse, men i de fleste tilfeller er de der fordi de gjerne oppfordrer til en bedre spillestil. Eller gir deg skryterett.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Det SpillRune nevner her angående GoldenEye( og Perfect Dark for min del) er grunnen til at det evige jag om prestisje i form av unlocks/awards er en saga blott her i gården. GE og PE og unlock systemet der gjorde at spillene cartridgene nærmest tok fyr i konsollen. Her skulle alt oppnås og alt skulle vere opplåst. B)

 

De store N64 spillene mine ble spillt regelrett i hjel for å oppnå det meste, mye pga. lite penger tilbake den gang. Og spillene som ble kjøpt blei meir satt pris på i form av spilletid, om eg får si de på den måten.  I dag er historien en annen, pengene er der og spillene flommer nærmest i mot oss. Men eg hr verken tid, ork eller noen som helst motivasjon overhodet til å bruke like mye tid på spillene mine som før. Sett bort i fra online spill selvfølgelig.

 

I dag spiller eg som regel igjennom spillene 1 gang. Thats it, historien har eg opplevd og elementene i spillet er prøvd ut. Next please :)

 

 

Lenke til kommentar

@SpillRune: Det later til at du har gått glipp av et viktig poeng for mange når det gjelder disse systemene: skryteretten.

 

Du syns kanskje ikke det er så viktig å drepe mange med én granat, men andre liker å vise at de har ferdighetene. Videre er det ikke slik at det er ødeleggende for spillet å drepe mange med én granat, det er jo direkte lønnsomt for både deg og eventuelt andre på laget ditt. Se for eksempel på achievementsene til Left 4 Dead-spillene, som regelrett lærer deg å spille spillet. Det er også slik at du får achievements for å finne eller opparbeide deg bonusene, det er ikke slik at du får bonuser for å få achievementsene - selv om det også finnes (Mass Effect for eksempel). Jeg ser ikke hvorfor det å fremme en bedre spillestil er ødeleggende.

 

Jeg ser heller ikke hvordan individualiteten blir borte, jeg tror det meste er prøvd i alle spill uavhengig av om man får noen poeng eller et trofé av det.

 

Ja, det finnes selvfølgelig spill som har achievements og trophies som er bak mål eller meningsløse, men i de fleste tilfeller er de der fordi de gjerne oppfordrer til en bedre spillestil. Eller gir deg skryterett.

Når det gjelder skryteretten, så er dette en av de tingene jeg misliker. Både fordi jeg ikke ser poenget i å "skryte" av at man sitter og spiller et spill etter en sjekkliste og fordi det som nevnt endrer spillemønster og fokus på hvorfor man setter seg ned foran skjermen med håndkontrollen i hendene.

 

...og hvorfor skal achievements lære deg å spille spillet? Bør ikke dette være innbakt i spilldesignet uavhengig av achievements? (Noe det også som oftest er, dermed er achievements atter igjen bare en "skryte-bonus")

Lenke til kommentar

Jeg savner virkelig fjorårets spillhøst. Så vidt jeg kan huske er det ingen kommende spill som interesserer meg denne gangen, mens jeg i fjor fikk det travelt med å bli ferdig med det ene så det andre kunne få prøve seg. Og alle jeg spilte gjennom var mer eller mindre forbanna bra alle sammen. [/font]

Smak og behag, for meg er det motsatt. Denne høsten og påfølgende vår har jeg i overkant av 20 spill på ønskelista, noen mer ønsket enn andre. :)

 

Ellers må jeg si meg helt enig med AltF4. Achievements/trophys bidrar til at jeg utfordrer meg selv litt og ser hva spillet har å by på, ofte med meget morsomme og tilfredsstillende resultat. Selvfølgelig er det ikke alle spill jeg gidder å jakte på troféer i, noen av dem er jo regelrett gørrkjedelige, eller for tidkrevende. Men alt i alt synes jeg det systemet er et godt supplement til en allerede god spillopplevelse. :)

 

For min del er det slett ikke slik som SpillRune beskriver det. Jeg spiller alltid gjennom spillet en gang først (kanskje to hvis jeg likte det godt) for å oppleve spillet, så hvis jeg gidder, eller troféene er morsomme, evt. jeg mangler veldig få, så kan det hende jeg jakter dem. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan det å spille ett spill på måten man selv liker best er galt. Om man så ikke bryr seg så mye om hva som skjer bare fordi man venter på ett spesielt øyeblikk får det være opp til dem, og jeg er sikker på at de føler en lik glede ved å oppnå det som du føler når du oppnår noe i et spill. Spill er et underholdningsmedie, og om noen finner det underholdende å spille på den måten ser jeg ikke problemet.

 

Selvfølgelig skal spillet lære deg å spille spille uavhengig av poeng, men hva er galt med å legge inn tips i achievements? Igjen, se på Left 4 Dead-spillene.

 

Noen av de vi finner i Left 4 Dead 2 er mest for moro skyld, andre er der for å tilby en ekstra utfordring, noen er der for å gi deg skryteretten mens en del er der for å gi deg tips til hvordan du kan spille.

 

Uansett er achievements og trofeer kun fyll, og jeg ser ikke helt hvorfor det er noe å henge seg opp i om man ikke liker dem. Bryr man seg ikke bør det være rimelig grei skruing å overse dem.

Lenke til kommentar
For min del er det slett ikke slik som SpillRune beskriver det. Jeg spiller alltid gjennom spillet en gang først (kanskje to hvis jeg likte det godt) for å oppleve spillet, så hvis jeg gidder, eller troféene er morsomme, evt. jeg mangler veldig få, så kan det hende jeg jakter dem. :)

Dette har jeg ikke noe problem med, men jeg kjenner personer som henger på nettsider dedikert til trofeer, utelukkende kjøper spill med "lette" platinum-trofeer, og sitter med trofé-listen ved siden av seg på iphone mens de spiller. Jeg er sikker på at det er spillutviklere der ute - særlig av de som lager shovelware/filmlisensspill som spekulerer i å lage lette troféer for å booste salget av spillene sine. Og da er man hvertfall inne i en skummel sirkel.

 

@AltF4: Jeg skjønner hva du sier, men jeg ser uansett ikke hvorfor dette må gjøres via achievements. Hvorfor kan ikke bonusen være in-game istedet? Dette hadde gitt meg mye mer lyst til å spille videre. Om et spill gir meg 10 eller 200 G, eller om jeg får bronse eller gull trofé er ekstremt likegyldig, men dersom jeg fikk noe i selve spillet for å oppnå et visst mål, så er jo det mye bedre. Og det er det jeg mener introduksjonen av achievements har bidratt til at det blir stadig mindre av - det blir på en måte en lettvint løsning for spillutviklerne å legge inn noen krevende achievements istedet for å faktisk lage et system hvor å spille spillet utvider spillopplevelsen. Et nylig eksempel på hvor dette er gjort riktig er (Super) Street Fighter IV.

Lenke til kommentar

@SpillRune: Fordi bonuser i et spill er enten farlig for balansen for flerspillere, eller fordi de fort mister sin verdi i enspillerverdenen. Ta for eksempel kostymet man får om man får 100% i Red Dead Redemption. Hva i all verden skal jeg med det? Jeg er jo ferdig med historien og har absolutt ingen ting igjen å hente utenom den heller. Da finner jeg mer glede i å ha 100 G som en "takk for innsatsen". Og hvis det er slik at achievements er ødeleggende for spillet, hvorfor er bonuser så veldig mye bedre? Folk må fortsatt jakte på dem.

 

@Leflus: For en stilig trailer! Nå ble jeg virkelig spent ^_^

 

OK, når det første blodrushet har lagt seg er det en del spørsmål som melder seg. Men jeg gleder meg like fullt til å få vite mye mer.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Klarte å lese feil på gamestop sine sider. Fikk meg en gledelig overraskelse da Assassins creed brotherhood kun koste 1 kr mot innlevering av to spill og ikke 99 B) Ellers syk forskjell på Lefdal sine butikk- og nettpriser.

 

Tekken 6 intenett: 99 kroner

Tekken 6 butikkpris: 599

Lenke til kommentar

Klarte å lese feil på gamestop sine sider. Fikk meg en gledelig overraskelse da Assassins creed brotherhood kun koste 1 kr mot innlevering av to spill og ikke 99 B) Ellers syk forskjell på Lefdal sine butikk- og nettpriser.

 

Tekken 6 intenett: 99 kroner

Tekken 6 butikkpris: 599

Tekken 6 skal koste 99 i butikk (hvis det er snakk om xbox 360 hvertfall). Såfremt varen ikke er merket med "internettpris" får du alltid samme pris i butikk. Bare gjør dem oppmerksom på det.

Lenke til kommentar

Syntes att achievement og trophys burde blitt lagt opp slik att det er gjennomførbart med 1 gjennomspilling. For min del spiller jeg spill som hovedregel 1 gang igjennom og sitter ikke å nileser diverse walktroughs for å få tak i alle achievementene erller trophys. Syntes på mange måter att dette har ødlagt noe av sjarmen med spilla i og med att ganske mange kjøper spill de ellers ikke ville vært intressert i og også legger opp til å klarer alle achievements eller trophy i spilla (dette ser man spesielt godt i multiplayer delen av spill)

Endret av whackedorange
Lenke til kommentar

Syntes att achievement og trophys burde blitt lagt opp slik att det er gjennomførbart med 1 gjennomspilling. For min del spiller jeg spill som hovedregel 1 gang igjennom og sitter ikke å nileser diverse walktroughs for å få tak i alle achievementene erller trophys. Syntes på mange måter att dette har ødlagt noe av sjarmen med spilla i og med att ganske mange kjøper spill de ellers ikke ville vært intressert i og også legger opp til å klarer alle achievements eller trophy i spilla (dette ser man spesielt godt i multiplayer delen av spill)

 

Hvordan er dette forenlig med spill som kun er flerspiller? Og hvorfor lar du deg prege av hvordan andre spiller sine spill? Jeg har selv fått kjenne på kroppen hvordan dårlige achievements ødelegger (Team Fortress 2 - Gold Rush Update) et spill, og mens det var veldig irriterende der og da gikk det over etter en stund. At andre spiller sine spill på andre måter enn meg legger jeg meg ikke borti i det hele tatt, men jeg registrerer at enkelte er langt flinkere enn meg i noen spill. Og vice versa.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...