Gå til innhold

Fallout 3-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt typisk PC-utvikler tenker jeg.

Har hatt flere diskusjoner om det før, men PC-utviklere er ikke like flinke til fysikk. Mest på grunn av at de nedprioriterer motion capture. Mens innen konsollspill-utvikling er dette kjempestort. Spill som Tekken, eller Uncharted hadde motion capture til absolutt alt. selv det å gå.

 

Det er kanskje dyrere utstyr som mange klarer seg uten, men når du først har det tror jeg det er mye lettere å få et menneske til å gjøre alle bevegelsene som du senere plotter inn i dataen, enn å måtte skrive dem for hånd.

Lenke til kommentar
Bethesda har alltid vært utrolig dårlige på animasjon. Håper bare de har forbedret seg til TES:IV.

TES: V tenker jeg du mener? IV er jo Oblivion! :)

Animasjonene er forsåvidt en av de få tingene man kan klage på, men når de skal funke med så vannvittig mange forskjellige våpen/rustninger/klær så er det ikke rart de er litt sjelløse. Men ja, Fallout 3 er et nydelig spill. Kanskje ikke som Crysis når det kommer til polygoner etc., men når man tenker størrelse, gameplay, bakgrunnshistorier, voice-acting, skriptede og uskriptede hendelser og altfor mye annet, så er det et vannvittig pent spill; ja!

 

Edit: det er vel forsåvidt PC-utviklere som er best til fysikk? Half-Life 2, Portal (Source idet hele tatt), CryEngine2, RAGE etc. PC-utviklere har jo så godt som ubegrenset kraft å gå på hos de feteste entusiastmaskinene!

Endret av Laland
Lenke til kommentar
Bethesda har alltid vært utrolig dårlige på animasjon. Håper bare de har forbedret seg til TES:IV.

TES: V tenker jeg du mener? IV er jo Oblivion! :)

Animasjonene er forsåvidt en av de få tingene man kan klage på, men når de skal funke med så vannvittig mange forskjellige våpen/rustninger/klær så er det ikke rart de er litt sjelløse. Men ja, Fallout 3 er et nydelig spill. Kanskje ikke som Crysis når det kommer til polygoner etc., men når man tenker størrelse, gameplay, bakgrunnshistorier, voice-acting, skriptede og uskriptede hendelser og altfor mye annet, så er det et vannvittig pent spill; ja!

 

Edit: det er vel forsåvidt PC-utviklere som er best til fysikk? Half-Life 2, Portal (Source idet hele tatt), CryEngine2, RAGE etc. PC-utviklere har jo så godt som ubegrenset kraft å gå på hos de feteste entusiastmaskinene!

 

Jeg synes ikke CryEngine 2 har spesielt overlegen fysikk. Selv om du kan hogge trær med hendene er alt bare stabler av objekter, en teknikk som nå blir brukt i mange nye konsollspill. Når det gjelder Half Life så har ikke source særlig mye med fysikken å gjøre. Her er det mesterverket Havoc som gjelder, og det er en veldig bra motor ja, som brukes i mange konsollspill også, men kun som grunnmur.

 

Fysikk handler ikke bare om hvor bra en dass kan se ut når den sprenger etter at du kastet en granat inn i den. Det handler også om hvordan karakterer beveger seg, hvordan biler ter seg på veien og lignende. Og her er samtlige konsollspill overlegne. Bare se på hvordan Drake beveger seg rundt steiner og jungel i Uncharted, alt er motion capture. Eller hvor solid og tungt karakterene i Killzone 2 beveger seg i terrenget. Mens i Fallout ser det nesten ikke ut som du er nær bakken i det hele tatt når du går eller løper.

 

Og ja, jeg spiller Fallout på PS3, men anser Bethesda som primært PC-utvikler, akkurat som Valve primært er det samme.

Lenke til kommentar

Til dere som er ute etter alle bubbleheadsa. Bruk fallout wiki eller en bubbleheadguide. De er KOMPLETT umulig og finne alle sammen selv (med mindre man bruker sinnsykt mange timer på og finkjenne hver eneste del av kartet.

 

Har nå 20/20 :D og da var det bare bøkene som ligger rundt forbi igjen så er characteren min så god som han kan bli. :p

 

 

Forresten, en som nevnte Bubbleheads man kan risikere og miste hvis man ikke plukker dem opp på et spesielt tidspunkt, det er tre tilfeller av dette:

 

 

Ikke spreng megaton uten og tenke deg om, bubbleheaden forsvinner sammen med byen, ikke forlat Vault 101 (enten i starten eller i "Trouble on homefront" questet) uten videre, du vil aldri komme deg inn der igjen, og pass på og finkjem raven rock før stedet sprenger, sammen med et stk bubblehead.

 

 

Lenke til kommentar

Nesten så jeg vurderer å skaffe meg en slik en jeg også, men jeg er IGN Insider og får derfor prima .pdf guider derfra. Fallout-pedia bruker jeg også relativt ofte (aner ikke hvor lenge jeg så etter et Medical Brace for å lage et våpen!), og det å bla i en bok er litt tungvindt når det bare er å søke i et dokument. Men, det må jo være kjempestilig å kunne slå opp i en fysisk bok og lese om alt og ingenting! :)

Lenke til kommentar

Kjøpte Strategiboka jeg også, egentlig kun siden den er et fint samleobjekt. Det står sinnsykt mye bra i den men alt ligger på nettet nå uansett.

 

om wiki er juks eller ikke kommer ann på øyet som ser. Jeg har lyst og ha med meg alle opplevelsene i spillet men gidder ikke bruke hundre år på og finne dem heller. Jeg ville vite hvor alle bubbleheadsa befant seg, siden jeg følte de var en relativt stor del av spillet, og angrer ikke på at jeg fant locations på nettet. Hadde nok kun hatt en 6-7 stk nå hadde jeg bare lett og lett isteden.

 

Ellers så er jeg straks ferdig med alle achievmentsene, kun 5 stk igjen :p

Lenke til kommentar

Skjønner.. er bare meg som er litt sær da.. hehe..

Leser ikke baksiden på coveret til en film heller jeg da..

 

Men ødelegger det ikke litt gleden over å finne det,

når du vet hvor det er?

 

Så er det jo fort å lese noe en ikke ville vite da..

 

Mente egentlig ikke det var "juks" da.. bare trekker litt.. :)

Lenke til kommentar

Å være "blind" for ting karakteren ennå ikke kjenner til gjør det mer spennende å spille... Men har man først spilt igjennom en gang virker det ikke så dumt å bruke guides - for slik oppdage og oppleve flere ting.

 

Men det finnes selvfølgelig også ulemper. Som level 2 (tror jeg) skaffet jeg meg Dogmeat for å be den finne et bestemt alienvåpen til meg (etter en random encounter), og jeg løp/svømte helt til Rivet City for å få Intelligence opp til 10 og dermed flere skill points per level. Med alienvåpenet kunne jeg lett kverke en Deathclaw og lage meg en Deathclaw Gauntlet. Lenge før level 5 var jeg allerede ganske uslåelig. Det var morsomt å spille slik også, men første gjennomspilling var likevel mer spennende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...