Paisley Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Denne tråden er stengt fordi det allerede fantes en tilsvarende aktiv tråd ved Diskusjon.no før sammenslåingen. Denne tråden ble opprinnelig postet ved Innlegg.no. — Administrator TSP Sony Playstation 3 Info: Produsent: SONY Lansert: 32.03.07 Medie: Blu-Ray Signal: HDMI Vekt: 5kg. Mål: 325X98X274 Pris: Fra 2999 Forord: Sonys spillkonsoll er den nyeste på markedet, og har dermed denne spillgenerasjonens dyreste og kraftigste komponenter. Den har intet mindre enn åtte prosessorer (SPU), blu-ray spiller, innebygd harddisk og har et sterkt grafikkort fra Nvidia. Da maskinen først kom ut hadde mange utviklere problemer med å utnytte potensialet under panseret, noe de heldigvis har mestret nå. Sonys online-tjeneste, Playstation network (PSN) er helt gratis, men er foreløpig ikke like omfattende som betalingstjenesten Xbox Live. I tillegg til å spille spill kan man også se blu-ray film, som er det nyeste filmformatet. Den første generasjonen med maskiner kan også spille PS2- spill. Innledning Playstation 3 er en spillkonsoll utviklet av Sony Computer Entertainament og er en ettefølger til den populære playstation 2. Denne syvende genrasjons spillkonsollen, inneholder denne gangen mange nye funksjoner som PlaystationNetwork, en onlinetjeneste som lar spillere spille på nett med andre spillere fra hele verden og som nå begynner å bli en ganske omfattende funksjon. En annen viktig funksjon er muligheten for oppkobling mot PlayStation Portable, og ikke minst er høydefinisjonsformatet Blu-ray Disc som hovedlagringsmedium et viktig argument for denne konsollen. Historikk: Konsollen ble for første gang vist frem under E3 messen 16 mai. 2005 . Etter at Sony viste frem maskinen for en samlet presse i Los Angeles under den årlige E3-messen i 2005, blåste det opp en diskusjon om kontrolleren som Sony hadde vist frem sammen med maskinen. Sony offentliggjorde senere at kontrolleren man den gang viste frem kun var et konseptdesign, og at det endelige designet på kontrolleren ville være annerledes. Kontrolleren viste seg senere å være lik den gamle DualShock-kontrolleren i design, og kalles SIXAXIS. Endringene var at den var trådløs, manglet rumble, L2 og R2 var triggere og den hadde en sensor som merket om du tiltet den. I april 2006 ble det antydet at PlayStation 3 kom til å koste mellom €499 og €599, noe som tilsvarer 4000-4800 norske kroner. Dette ble senere avvist av Sony, som sa at det var blitt oversatt feil. Det hele skyldtes at presidenten for Sony i Frankrike hadde gått ut og sagt at maskinen vil være svært billig dersom den skulle komme til å koste €500, sett i forhold til at den inneholder en Blu-ray-leser. Lansering: PlayStation 3 ble først utgitt i Japan 11. november 2006. I USA, Canada, Hongkong og Taiwan ble PlayStation 3 utgitt den 17. november 2006. Da playstation 3 ble lansert i Europa og Oseania den 23. mars 2007. var det en verson av konsollen tilgjengelig for oss her i norden: 60gb. Det ble i japan og USA lansert en 20gb, og som da var et billigere alternativ til 60gb. Mange klaget på en overraskende høy pris på 60gb, da den kostet rundt 5000,- med spillene Motorstorm og Resistance som også ble et av de raskest selgende ps3 spillene etter lansering. Maskinvare <div style="margin:20px; margin-top:5px"><div class="smallfont" style="margin-bottom:2px">Skjul <input type="button" value="Vis" style="width:45px;font-size:10px;margin:0px;padding:0px;" onClick="if (this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display != '') { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = ''; this.innerText = ''; this.value = 'Skjul'; } else { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = 'none'; this.innerText = ''; this.value = 'Vis'; }"></div><div class="alt2" style="margin: 0px; padding: 6px; border: 1px inset;"><div style="display: none;">CPU - 1 PowerPC kjerne @ 3,2 GHz. - 8 SPE-er @ 3,2 GHz, en av disse er ikke i bruk og en er reservert for GameOS så til sammen 6 stk er tilgjengelig for spill. - 512 KB L2 cache - 7 x 128b 128 SIMD GPRs - 7 x 256KB SRAM for SPE GPU - 1.8 TFLOPS floating point performance - Full HD (opp til 1080p) - 256 MB dedikert skjermminne (se under minne for mer info) Lyd - Støtter lyd ut gjennom HDMI 1.3, optisk eller AV multi out - Støtter: Dolby 5.1ch, DTS, LPCM og stereo. Støtter surround opp til 7.1. Bilde - Støtter bilde ut gjennom HDMI 1.3 eller AV multi out - Støtter 480i, 480p, 720p, 1080i og 1080p Minne - 256MB XDR HovedRAM @3.2GHz - 256MB GDDR3 VideoRAM @700MHz Båndbredde - HovedRAM: 25.6GB/s - VideoRAM: 22.4GB/s - RSX: 20GB/s (skrivehastighet) + 15GB/s (lesehastighet) - SB: 2.5GB/s (skrivehastighet) + 2.5GB/s (lesehastighet) Lagring - Støtter ekstern HD formatert med FAT-filsystem - Den interne harddisken kan byttes i en hvilken som helst 2,5" HDD (tutorial) - Minnekortleser, støtter for: Compact Flash, Memory stick duo og SD/miniSD Kontroller -Bluetooth (opp til 7) -USB2.0 -Wi-Fi (PSP) Diskmedia-støtte - PlayStation CD-ROM - PlayStation 2 CD-ROM - CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW - SACD Hybrid (CD layer), SACD HD - DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side) - PlayStation 2 DVD-ROM - DVD-Video: DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW - PLAYSTATION 3 BD-ROM - BD-Video: BD-ROM, BD-R, BD-RE Trådløst - Bluetooth 2.0 med støtte for ekstra tilbehør som tastatur, headset osv. - WiFi 802.11 b/g 54 MBP</div></div></div> PlaystationNetwork <div style="margin:20px; margin-top:5px"><div class="smallfont" style="margin-bottom:2px">Skjul <input type="button" value="Vis" style="width:45px;font-size:10px;margin:0px;padding:0px;" onClick="if (this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display != '') { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = ''; this.innerText = ''; this.value = 'Skjul'; } else { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = 'none'; this.innerText = ''; this.value = 'Vis'; }"></div><div class="alt2" style="margin: 0px; padding: 6px; border: 1px inset;"><div style="display: none;">PlayStation Network er Sonys utgave av internett. Her kan brukeren laste ned trailere, demoer og annet innhold. Demoer og trailere er gratis mens premium innhold( tilleggspakker) koster penger. På PlayStation Network bruker man ekte valuta enten man bruker kreditkort eller forhåndsbetalte kort. På PlayStation Network har man en egen bruker, og det er den man bruker for å kunne spille, eller for eksempel chatte med andre.I Nord-Amerika kom det en videotjeneste som lar brukerne laste ned filmer over nettet, men det er enda uvisst når/om dette kommer også til europa og oss i Norden. PlaystationNetwork (PSN) er ikke like omfattende som Xbox Live, men PSN er en stor tjeneste under utvkling og som bare blir bedre og bedre. Når du registrerer deg som en psn bruker, kan du legge til venner ( opptil 100stk), du kan se hva de spiller, chatte og kommunisere, se profil og ikke minst, bli med dem i spillet. </div></div></div> Trophies <div style="margin:20px; margin-top:5px"><div class="smallfont" style="margin-bottom:2px">Skjul <input type="button" value="Vis" style="width:45px;font-size:10px;margin:0px;padding:0px;" onClick="if (this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display != '') { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = ''; this.innerText = ''; this.value = 'Skjul'; } else { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = 'none'; this.innerText = ''; this.value = 'Vis'; }"></div><div class="alt2" style="margin: 0px; padding: 6px; border: 1px inset;"><div style="display: none;"> Trophies, eller trofèer er en ny funksjon for sony og ps3. Det ligner veldig på Microsoft og Xboxs funksjon: Acheivments. Tophies lar deg gjennomføre oppgaver i et spill som er lagd av utviklerne og som har blitt implementert i spillet. Disse oppgavene/utfordringene finnes i 3 vanskelighetsgrader: Bronsje, Sølv og Gull. Bronsje er da de enkleste utfordringene , mens sølv og gull er vanskeligere. Etterhvert som du samler trofèer, viser dette hvor mange % du har gjennomført et spill, og hvis du har 100% / alle trofèene får du et såkalt platinium trofèe som viser at du har samlet alle trofèene. Antall trophies og platinium gir deg en viss prosent sum, og det er da mulig å gå opp i levler, altså høyere level for hvor mange trophies du har. Dette er da litt gøy å sammenligne med venner, for å se hvem som har flest. Trophies har ikke noe å si enda, altså, det gir deg ingen andre utmerkelser enn heder og ære. Det ryktes om at trophies skal ha noen innvirkning på Playstation Home. </div></div></div> De forskjellige modellene: Den første modellen som kom ut i Eurpoa var en 60gb, men som nå er utsolgt og den produseres heller ikke. Sony lanserte da 40 GB-en som nå er blitt erstattet med en 80GB. 40GB-en er blitt strippet for muligheten til å spille PS2-spill, har 20 GB mindre lagringsplass, ikke noe minnekortleser, spiller ikke SACD-er og har kun 2 USB-porter. 80GB-en er helt lik 40GB-en, utenom at den så klart har dobbelt så stor harddisk. Grunnen til at de kutta ut muligheten til å spille PS2-spill er at de da slipper å produsere PS3-er med Graphics Synthesizer (som er grafikkortet i PS2) og produksjonen blir derfor billigere og det gjør at de kan selge PS3-en billigere. Det sies at det også skal komme enda en modell, denne gangen en 160gb, som er helt lik som 40 og 80gb, kun større harddisk. PS3 som media center PS3 har som de fleste vet en blu-ray-spiller. Det har vist seg at den er av svært god kvalitet sammenlignet med prisen og har slått dedikerte spillere til over 10 000,- i diverse tester i ps3s startperiode, men har i det siste litt dårligere kvalitet enn de aller nyeste. Den har HDMI 1.3 og det mangler egentlig ikke noe på den fronten. Til og med på DVD-oppskalering har den hevdet seg blant dyre dedikerte spillere. Sånn sett er PS3 veldig bra, den er forholdsvis stillegående også. Nå kan du faktisk også spille DivX/XviD-filmer som blir brukt veldig mye på nettet. Du kan til og med spille de av på PS3-en rett fra PC-en din. PS3 støtter nemlig streaming via media server. Det vil si at du kan laste ned f.eks. nero eller TVersity og la de programmene streame filmene du har på PC-en rett over på PS3-en. Ofte stilte spørsmål (FAQ) Maskinen fungerer ikke lenger. Hva gjør jeg? Lever den til butikken du kjøpte den, så sender de den til Nordisk Film som reparerer maskinen. Dette kan ta opptil 2-3 måneder. Jeg har noen spørsmål angående maskinen. Hvordan tar jeg kontakt med Sony? Ring Sonys kundeservice på 82 06 83 22. (merk at det koster 5. kr i minuttet.) Hva er nettadressen til playstation? Gå inn på sonys nettside www.playstation.no for informasjon Hva er mailadressen for kundeservice?: Har du problemer send en mail til [email protected] for hjelp. Generelle spørsmål <div style="margin:20px; margin-top:5px"><div class="smallfont" style="margin-bottom:2px">Skjul <input type="button" value="Vis" style="width:45px;font-size:10px;margin:0px;padding:0px;" onClick="if (this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display != '') { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = ''; this.innerText = ''; this.value = 'Skjul'; } else { this.parentNode.parentNode.getElementsByTagName('div')[1].getElementsByTagName('div')[0].style.display = 'none'; this.innerText = ''; this.value = 'Vis'; }"></div><div class="alt2" style="margin: 0px; padding: 6px; border: 1px inset;"><div style="display: none;">Kan man bytte harddisk på PS3? Ja, det kan man. Se i denne(ligger også under "nyttige tråder") tråden for guide og hvilke harddisker du kan bruke. Må man ha HDTV for å spille PS3? Nei, man trenger ikke HDTV. Den medfølgende kabelen som ligger i pakken skal virke på alle TV-er og gir ikke HD-signal. Har du HDTV, bør du gå til anskaffelse av en HDMI-kabel. Bør jeg kjøpe en "monster" HDMI-kabel til 800 kroner? HDMI-kabler leverer digitalt signal og det betyr at kvalitet på kabelen ikke har noe å si så lenge bildet kommer fram der det skal. Skal du derimot trekke en lang kabel (type 10 meter) bør du kanskje sjekke om den er testet for å klare 1080p. Kan man bruke PS2-tilbehør (kontrollere, minnekort o.l.) på PS3-en? Ja, men da må du kjøpe en overgang. Sjekk nettbutikker eller snakk med din lokale elkjøp forhandler Hvordan lager jeg PSN-konto(forklaring på US står også)? I hovedmenyen på PS3 så blar du deg bort til PS Network og trykker sign up / registrer. Så følger du rett og slett instruksene på skjermen. For å lage amerikansk eller japansk konto se i nyttige tråder. Vitsen med det er at USA og Japan ofte får demoer o.l. før oss og da kan man gå der for å laste de ned. Er PS3-en regionfri? Hva er det regioner på? Alle PS3-spill er regionfrie. Noen få har soneinndeling på online-delen, men det er veldig få. Resten er det soner på. Har du norsk PS3, kan du spille norske DVD-er, norske PS2-spill, norske blu-ray-filmer og ikke amerikanske. Dere tar poenget. Kan man bruke USB-hub på PS3? PS3 støtter de fleste USB-huber, så med mindre du har tenkt å ha mange eksterne harddisker(da ville farten blitt betraktelig redusert), så er det bare å fyre på så mange du vil. Hvor laster jeg ned demoer og sånn? Lag deg en PSN-konto og gå inn på PS Store under PS network. Hva betyr NAT Type 1/2/3 og hvordan fikser jeg dette? Tingen er egentlig at hvis du har Type 1 eller 2 trenger du ikke bekymre deg for noe. Type 1 sier at du er koblet direkte til internett uten router, type 2 sier at du bruker ruter, men de nødvendige portene er åpne. De portene du da må åpne er: TCP: 80, 443, 5223 og UDP: 3478, 3479. Skal du bruker headset til å chatte og har problemer med det, prøv og åpne opp UDP: 3658. Støtter PS3 eksterne harrdisker? Hvorfor vises ikke min harddisk når jeg kobler den til? Du må ha FAT32-filsystem på den eksterne harddisken din for at den skal funke med PS3. For å sjekke hva du har kobler du den til PC-en din, høyreklikker og ser på egenskaper. Der står det nok enten FAT32 eller NTFS. Du kan prøve å konvertere NTFS til FAT32 om du vil det, men det kan være litt risikabelt. Jeg anbefaler deg å dele inn i 2 partisjoner neste gang du formaterer og la en liten partisjon være f.eks. 10 GB hvor du kan legge over filer som du igjen kopierer inn på PS3-en. NB: FAT32 støtter ikke enkeltfiler som er større enn 4GB Kan man spille PSX/PS/PS1 spill på PS3 40gb versjonen? Ja, det kan man. PS1-spill emuleres kun i software. Hvordan kan jeg overføre filmer, bilder og musikk fra PC-en til PS3-en? Du kan sette opp en media server på PC-en. Ta en titt her for å finne ut hva det går ut på. Har DualShock 3 (den nye rumble-kontrollen) også sixaxis-funksjon (motion sensing)? Ja, den har det. Mange spill som krever det, så de kan ikke akkurat kutte det ut. Kan man legge inn spill på harddisken? Svaret er egentlig nei. Visse spill (GTA4 og DMC4 f.eks.) krever en installasjon, men du installerer ikke hele spillet, så du må fortsatt bruke plata. Men det er noen spill som du kan laste ned fra PS Store og spille fra harddisken. F.eks. WarHawk. Selges ikke 60GB-en lenger? Nei, den er ute av produksjon og det er ikke noe som tilsier at det kommer en ny versjon som kan spille PS2-spill.</div></div></div> Nyttige tråder: Hvordan bytte HDD på din ps3 Billige ps3 spill Informasjon angående import av ps3 og blu-ray Import av spill fra utlandet Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hallo! Her kommer og blir det , den fulle informasjonstråden om playstation 3! Ville det ikke være greit å ha noe å skrive om før du lager en slik topic? Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Ville det ikke være greit å ha noe å skrive om før du lager en slik topic? Som du sikkert skjønner kommer det til å bli lagt til en hel haug med ting, som jeg da skal få med i løpet av kvelden/morgendagen! Her blir det masse! Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det er dette som er så moro med forum "resets". Man kan lage alle tråder på nytt og derfor oppdatere informasjonen med hjelp fra brukerene -alt mye lettere. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Lykke til! Med konkurranse, lages bedre produkter. Birger Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Det er dette som er så moro med forum "resets".Man kan lage alle tråder på nytt og derfor oppdatere informasjonen med hjelp fra brukerene -alt mye lettere. Jepp! Grunnen til at jeg "sikret" meg denne tråden er at det er utrolig kjedelig å holde på i 2 timer for å så poste og se at en annen har laget tråden før. Derfor "sikret" jeg meg denne nå, så skal jeg legge inn alt det som behøves for at alle brukere skal få gleden av denne tråden! Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jepp! Grunnen til at jeg "sikret" meg denne tråden er at det er utrolig kjedelig å holde på i 2 timer for å så poste og se at en annen har laget tråden før. Derfor "sikret" jeg meg denne nå, så skal jeg legge inn alt det som behøves for at alle brukere skal få gleden av denne tråden! Ah, skjønner at det er kjipt å jobbe med en tråd i flere timer til ingen nytte, ja. Men nok OT Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 *Drumroll*. Godt å se at du fortsetter tradisjonen med å starte gode og informative tråder. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Da har jeg sånn smått begynt med en førstepost, jeg skal legge til mer viktige opplysninger, ofte stilte spørsmål, sammenligninger mellom modellene og masse bilder. Det kommer! Lenke til kommentar
hvo91 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Så bra og informativ tråden har blitt ^_^ Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Så bra og informativ tråden har blitt ^_^ Takk, virket ikke som om veldig mange hadde troen på meg i går, men er ganske fornøyd med tråden! Er fortsatt en god del jeg føler jeg mangler, det gjelder også tilbehør og bilder. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Nå kom tråden seg, ja! Kjekt med mer info etterhvert. Sticky, anyone? Lenke til kommentar
123321123321 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Bra intiativ! Keep it up. Lenke til kommentar
Shicca Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Nå kom tråden seg, ja! Kjekt med mer info etterhvert. Sticky, anyone? Fortjener det ja Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hadde vært fint med en oversikt over de forskjellige modellene (40GB, 60GB, 80GB osv.) og hvilke spesfikasjoner de har. Bortsett fra diskstørrelse, selvsagt. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Hadde vært fint med en oversikt over de forskjellige modellene (40GB, 60GB, 80GB osv.) og hvilke spesfikasjoner de har. Bortsett fra diskstørrelse, selvsagt. Det er noe jeg holder på med, det kommer! Lenke til kommentar
Bloodaxe sl5p Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 God og informativ tråd, bra initaiv Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Ser at ihvertfall PS Eye -delen er direkte kopiert herfra, hadde kanskje vært lurt å i det minste endre fra "Prisen kommer til å ligge på 25 pund som vil si ca 300 kroner i Norge.", da den faktisk har kommet ut og vi vet prisen? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Takk, virket ikke som om veldig mange hadde troen på meg i går, men er ganske fornøyd med tråden! Ja den kommer seg virkelig. Selv har jeg hele min Xbox 360 Informasjonstråd liggende ferdig laget på PC'en men jeg får ikke postet den enda pga begrensninger i forumet. Også vil jeg anbefale å formatere tråden litt slik at det ikke er noen enkelte setninger som stikker ut ifra avsnitt osv, det gjør at tråden blir mer slitsom å lese. Tenk også på å bruke forskjellige skriftstørrelser og fonter for å differensiere mellom verskrifter og vanlig informasjon. Oversiktlighet er alfa og omega i en tråd som dette. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Ja den kommer seg virkelig. Selv har jeg hele min Xbox 360 Informasjonstråd liggende ferdig laget på PC'en men jeg får ikke postet den enda pga begrensninger i forumet. Også vil jeg anbefale å formatere tråden litt slik at det ikke er noen enkelte setninger som stikker ut ifra avsnitt osv, det gjør at tråden blir mer slitsom å lese. Tenk også på å bruke forskjellige skriftstørrelser og fonter for å differensiere mellom verskrifter og vanlig informasjon. Oversiktlighet er alfa og omega i en tråd som dette. Takk for tips! Jeg skal gjøre meg enda mere flid med denne tråden, akkurat nå ville jeg bare få nok på plass og jeg har noen andre tråder å ta hånd om. Men denne- og andre informasjonstråder, har et stort utviklingspotensial og kan nesten alltid bli bedre. Og ja, det er for mange begrensninger som f.eks spoiler som gjør at jeg ikke får lagt ut alt jeg ønsker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg