bamsefar Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Det er vel liten tvil om at denne tråden kommer til å dukke opp før eller siden, så da sparker jeg den i gang. La oss holde samme tonen som tidligere! Starter med en liten FAQ som jeg la merke til gikk igjen, og samtidig noen nettsider jeg finner nyttig i flere sammenhenger! (OBS: Mye av denne informasjonen vil være fornorsking av informasjon gjengitt her, men siden dette har gått flere hus forbi tillater jeg meg denne åpenbare ripoffen) FAQ: Q: Hva er hit cap i WOTLK? Noen forskjell mellom combat, ass osv? A: Hard cap – som de fleste assossierer med cap – er i dag uoppnåelig og burde ikke tilstrebes. Hit faller bektraktelig i verdi ettersom det akkumuleres mer og mer. Se tabell! Q: Hva er egentlig expertise, og hvorfor burde jeg nå expertise cap? A: Expertise er kort fortalt dine evner med ditt våpen. Økende mengder reduserer sjansen for du får dodge/parry mot ditt target. Selv bakfra kan NPC dodge, mens parry bare kan forekomme frontfra. Expertise cap (for dodge) er siktet til 26 rating, mens parry er uvist. Verdien faller uansett etter dette punktet så dette er hva du burde sikte etter. Se tabell! Q: Hva slags gear burde jeg sikte etter? Hva slags gems? Hva slags enchants? A: WOTLK forandret dette aspektet ganske grundig for oss, hovedsaklig fordi vi er nå langt på nær så avhengig av hit som vi var før. Hit var primærstaten vår hovedsaklig pga Windfury, som nå er endret. I tillegg er våre poisons en såpass stor del av vår dmg at fokuset er forandret. Kort fortalt så skal du kle deg etter hva som gir deg mest skade. Dette kan du lett avgjøre ved å se på EP tabellen under. Alle stats er konstant bortsett fra Hit og Expertise, så se i deres respektive tabeller hva som er "cap" for deg. Mer EP = Mer skade. Så enkelt er det faktisk. Legg heller ikke så altfor stor vekt på å klare en socket bonus, se på EP du får av den mot hva du kan få om du putter inn gems som gir deg mest mulig EP. Samme prinsippet kommer til enchants. Q: HÆ? A: En lettere metode kan være å laste ned spreadsheet. Dette er en kompleks exceltabell som vil vurdere gear, talents og buffs for å vise deg din maksimum teoretiske DPS. Denne kan med andre ord lett fortelle deg om ett item er en upgrade eller ikke ved å bytte ut nevnte item. Spreadsheet kan nedlastes her. Husk å alltid nedlaste nyeste versjon fra bunnen. Tabeller: EP Mutilate Hit er verdt rundt 2.9EP under Yellow(Specials) hit cap, 2.2EP under Poison hit cap og 1.4EP over. Hver økning på 0.1 i MH speed er verdt rundt 35EP og hver 0.1 i OH speed er verdt rundt 75EP Combat Hit er verdt rundt 1.8EP under Yellow(Specials) hit cap, 1.6EP under poison hit cap og 1.4EP over. [*]Hit/Expertise cap Hit For PvP, uten Precision Expertise For 6.5% boss dodge chance (26/26 expertise): 26 expertise (214 expertise rating) for cap.16 expertise (132 expertise rating) for cap med 2/2 Weapon Expertise (Combat).13 expertise (107 expertise rating) for cap med 2/2 Weapon Expertise og Human som bruker ett sverd/mace. Talent Specs: PVE Mutilate 51/13/7Variasjoner er mulig, om du f.eks bare raider Naxx er Murder bortkastet. Andre variasjoner er Master Poisoner eller Turn the Tables, avhengig av om du er sikker på at andre bringer Master Poisoner buffen. RotasjonFør combat, få opp 3x HfB Initial på eget initiativ, få opp SnD 1. Mutilate til 4+ Combo Points 2. Sørg for at HfB ikke faller, refresh om tilfelle 3. Er Rupture oppe? Om ja, Envenom. Gå til steg 1. 4. Har SnD >12 sekunder igjen? Om nei, Envenom. Gå til steg 1. 5. Rupture. Gå til steg 1. [*]Våpen BiS(Best in Slot): Webbed Death x 2 Kjapp MH, Kjapp OH! [*]Poison MH = IP OH = DP CombatSword - 7/51/13 eller 15/51/3 Fists - 7/51/13 eller 15/51/5 Fist/Sword - 7/51/13 eller 15/51/5 RotasjonStart SnD på eget initiativ. 1. Sinister Strike til 5 Combo Points. 2. SnD. 3. Sinister Strike til 5 Combo Points. 4. Rupture. 5. Sinister Strike til 5 Combo Points. 6. Har SnD >12 sekunder igjen? Om ja, Envenom/Eviscerate. Om nei, gå til steg 2. 7. Gå til steg 1. [*]Våpen BiS: Calamity's Grasp og Webbed Death Treg MH, Kjap OH - Sjekk Spreadsheet! [*]Poison Uten Sword Spec (fist/mace MH og dagger/fist/mace OH):OH speed = 1.4: DP/WPOH speed > 1.4: WP/DP Sword Spec(MH eller OH sword eller begge):OH speed = 1.4: WP/WPOH speed > 1.4: WP/DP SHAT (Single HAT) 7/21/43 SHAT er en spec som bygger rundt talentet Honor Among Thieves. HAT gir deg ett CP hver gang noen i ditt party får en crit, opp til 1CP per sek per partymember. Dette dumpes så gjennom Eviscerate. Din egen CP builder er Hemo, gitt at du ikke får nok gjennom partymembers. Før 3.0.8 kunne man stacke rogues, slik at man fikk en ekstra CP per ekstra rogue. Dette ble logisk nok fjernet, derav navnet Single HAT. SHAT er speccen med mest potensiell DPS per dags dato. Den er bortimot bare brukbar i 25mans, og bare om gruppen er riktig stacket (klasser som critter ofte og mye, f.eks. hunters) og gearet. Den er med andre ord ubrukelig om det er progressraids, siden din DPS dør ettersom dine partymembers dør. Speccen har veldig mange valgfrie Subtlety talents, de viktigste kan nok de fleste tenke seg til. Personlig foretrekker jeg overnevnte build, men du kan variere slik at den er brukbar i PvP også. Det viktigste talentet er Relentless Strikes, siden du da vil få tilbake 25 av 35 energy på Eviscerate. Med 1sec GCD går du da i teori aldri tom for energy. Poenget er da å ikke bruke Eviscerate før 4CP, ellers risikerer du ikke å procce Relentless Strikes. Med riktig stacket gruppe kan du i praksis spamme Eviscerate (bind til mousewheel ned eller lignende) mot NPC som står stille. RotasjonInitial, start SnD 1. Bygg 4-5CP. 2. Har SnD >N (varierer stort etter party) sekunder igjen? Om ja, Eviscerate. Gå til steg 1. 3. SnD. Gå til steg 1. [*]Våpen BiS: Calamity's Grasp og Webbed Death evt Webbed Death x2 Treg/Kjapp MH, Kjapp OH - Spreadsheet tar seg ikke av SHAT grunnet sin random natur. [*]Poison MH = WP OH = WP PVP? Nyttige linker: Elitistjerks.com Shadowpanther.net Arenajunkies.com Roguerogue.com *Read Before Asking* Comprehensive Guide to Rogues in 3.0 DISCLAIMER: Klassen er under konstant evaluering og forandring, informasjon riktig i dag kan være gal i morgen. Ser du noe du mener er totalt galt, kontakt meg. Ellers tar jeg inget ansvar for eksterne linker eller hva infoen fører til. Endret 16. februar 2009 av bamsefar Lenke til kommentar
Elgenn Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 eg meine du heller sko hatt envenom på step 6 i combat rotasjonen. Lenke til kommentar
Kokkolocco Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Nice at rogue tråden endelig har blitt stor! Lenke til kommentar
Fredy Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Lvler rogue alt atm ^^ Muti er fett nok til lvling, ganske stort hopp fra Shaman og prot pala til Rog... Lenke til kommentar
Citus Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Må nesten si at combat er best for lvling Fredy! ^^ Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva bør jeg gjøre når jeg skal level min rogue fra 70? Den har crap gear, S1 swords med Mongoose/Executioner. Er det like greit å kjøpe seg noen billige daggere og specce Muti? (og da plukke opp bedre daggers fra de første instancene). De 20 minuttene jeg prøvde i Borean Tundra med Combat var forferdelige Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva var så fælt med de første 20 minuttene i Borean Tundra? Synes det har gått ganske greit, jeg, og jeg ble 70 post-WotLK. Litt lav DPS(550-700), men jeg forventer ikke annet fra gearet jeg har. Har nå Borean Smasher (fra quest) og Shocking Claws (BoE) fist-weapons og føler det går greit nok. Kjører Anesthetic/Wound på våpen (Anesthetic har for øyeblikket høyere skade enn Wound (136-172 vs. 118, lik proc-chance iirc), men Wound gir poison-debuff for Savage Combat-talentet). Lenke til kommentar
Halfedge Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva bør jeg gjøre når jeg skal level min rogue fra 70?Den har crap gear, S1 swords med Mongoose/Executioner. Er det like greit å kjøpe seg noen billige daggere og specce Muti? (og da plukke opp bedre daggers fra de første instancene). De 20 minuttene jeg prøvde i Borean Tundra med Combat var forferdelige Med så bra våpen bør du ikke ha problemer. Prøv eventuelt Howling Fjord først. Mulig det er lettere med mer humanoids (lvl 68-89) i starten. Gode muligheter for stun-locking. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 eg meine du heller sko hatt envenom på step 6 i combat rotasjonen. Det er nok fornorskingen min som har skyld i det, feilen er rettet opp. Har i tillegg lagt til SHAT spec som for øyeblikket er vår høyest DPS spec, og ryddet opp litt. Er det noe ønske å ta med informasjon om Glyphs per spec? Vi har tross alt ikke mange valgmulighetene så jeg tror ikke mange har problemer her. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Hva bør jeg gjøre når jeg skal level min rogue fra 70?Den har crap gear, S1 swords med Mongoose/Executioner. Er det like greit å kjøpe seg noen billige daggere og specce Muti? (og da plukke opp bedre daggers fra de første instancene). De 20 minuttene jeg prøvde i Borean Tundra med Combat var forferdelige Jeg levlet 70-80 som Mutilate, og det var en fryd. Jeg hadde riktignok skaffet meg gode daggers før WOTLK, da jeg fort så med 3.0.2 hvor potensialet lå. Jeg modifiserte min PvP build til denne og bygde så på nedover Subtlety etterhvert som jeg dinget. Rotasjon på NPC var: Ambush Mutilate Eviscerate. Ofte var mobben død før den tid. Når jeg kom så langt ned i Subtlety at jeg fikk Improved Ambush så brukte jeg ofte CP på SnD i stedet for Eviscerate siden ett par white hits var nok til å ta ned det meste. Før man får Preperation er den litt skadelidende mot Eliter, men pytt. Ikke akkurat noen instansebuild heller! Om du skal levle en rogue fra 1 i dag, begynn som combat. Så får du selv bestemme når overgangen til Mutilate er verdt det, men i midten av 60-tallet er absolutt mulig. Noe før så blir det litt pjatt for min del. Lenke til kommentar
Elgenn Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 seie seg jo ganske sjøl egentlig, at du skal ha snd, rupture og ss glyph når du går combat.. men så kan me jo linka t *Read Before Asking* Comprehensive Guide to Rogues in 3.0 og. kjekk å ha.. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva var så fælt med de første 20 minuttene i Borean Tundra? Synes det har gått ganske greit, jeg, og jeg ble 70 post-WotLK. Litt lav DPS(550-700), men jeg forventer ikke annet fra gearet jeg har. Har nå Borean Smasher (fra quest) og Shocking Claws (BoE) fist-weapons og føler det går greit nok. Kjører Anesthetic/Wound på våpen (Anesthetic har for øyeblikket høyere skade enn Wound (136-172 vs. 118, lik proc-chance iirc), men Wound gir poison-debuff for Savage Combat-talentet). Fordi jeg var vant til CS->SS->SS->Evi->død, eller CS->SS->SS->KS->SS til død. Tok knapt skade som combat pre-LK. Får tenke litt på det. Se på wow-loot hvor man kan få tak i noen greie daggers og evt stikke rett dit. Takk for innspill, forresten ! Lenke til kommentar
Jonas_InnleggNO Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 <Kjapp MH, Treg OH - Sjekk Spreadsheet om usikker på OH> Du mener vel egentlig Treg MH, Kjapp OH? Bruker, Calamity's Grasp som MH og The Hand of Nerub OH funer veldig bra.. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Segmentet du linker til er under Mutilate. Combat er som du sier treg MH, kjapp OH. Slik er det også skrevet! Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 seie seg jo ganske sjøl egentlig, at du skal ha snd, rupture og ss glyph når du går combat.. men så kan me jo linka t *Read Before Asking* Comprehensive Guide to Rogues in 3.0 og. kjekk å ha.. Hva som sier seg selv og hva folk faktisk orker å finne ut av er det overraskende stor forskjell mellom. Jeg og flere andre prøvde opptil flere ganger å linke til nyttige ressurser i den forrige tråden, men det tok ikke mange dagene før noen spurte om det samme. Med tid og stunder så kommer førsteposten til å bli ignorert og det samme til å skje her, men til da så vil jeg prøve og gi ut så mye informasjon som mulig. Tok en titt på linken din, absolutt mye bra lese stoff! La den til i nyttige linker. Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Føler ikke jeg tar så veeldig mye mer skade i Northerend kontra Outland, ihvertfall ikke nå når jeg fikk skifta våpen til S1-ekvivalente (~90 dps). Kjører CS->SnD->SS->SS->SS/Evi->SS/Evi->SS/Evi->Død. Blade Flurry + Killing Spree + Bloodfury (Orc-racial) er veldig festlig når det er 2 mobs eller flere. Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva som sier seg selv og hva folk faktisk orker å finne ut av er det overraskende stor forskjell mellom. Jeg og flere andre prøvde opptil flere ganger å linke til nyttige ressurser i den forrige tråden, men det tok ikke mange dagene før noen spurte om det samme. Med tid og stunder så kommer førsteposten til å bli ignorert og det samme til å skje her, men til da så vil jeg prøve og gi ut så mye informasjon som mulig. Tok en titt på linken din, absolutt mye bra lese stoff! La den til i nyttige linker. Gitt god og oppdatert førstepost kan vi jo innføre en ordning hvor de som lurer på noe bare blir henvist til førstepost. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Sneglen: Jeg kommer til å oppdatere førsteposten ettersom jeg ser behov etter forandringer, evt. etter forespørsel fra andre brukere. Foreløpig så sitter jeg å vurdere og skrive om PvP aspektet, men i og med at PvP ikke er på nær så statisk som PvE så er jeg faktisk litt usikker på hva som burde skrives. Skal føye til litt om glyphs i løpet av dagen, da en bekjent spurte om dette. Planen var også å legge til makroer som alle burde vite om, men ettersom det er opprettet en egen tråd om dette er jeg usikker. Jeg har ikke sansen for en så generell tråd, men det er vel litt smak og behag. Endret 4. februar 2009 av bamsefar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå