Gå til innhold

Kordan forberede seg til forkurs ingeniør?

Anbefalte innlegg

Har etter 2 år som Motormannlærling bestemt meg for og søke Forkurs ingeniør i steden for vanlig fakskole.

Er hard konkuranse når en først er komt inn, så noken som har gode erfaringer med og gå ditta studiumet?

Mener, kordan kan eg bruke resten av tiden fra nå og fram til studiet begynner til og forberede meg best mulig, ved hjelp av mattematikk og fysikk primært, siden dette er fag eg ikkje har hatt på litt for lenge og ga blanke faen i når eg hadde dem.

Alt av råd blir tatt i mot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte mye på det samme for et par år siden, ble aldri noe av at jeg gjorde noen forberedelser, og savnet det ikke igrunn.

Forkurs er bygget opp for akkurat den type folk som gikk yrkesfag på vgs, for så å ha vert i arbeid noen år. På begynnelsen er det en del repetisjon av ungdomskole stoff.

Kan jo friske opp de grunnleggende matte(brøk- og potensregler etc.) og fysikk kunnskapene med f.eks. www.khanacademy.org for å ikke ligge noe lengre bak enn snittet når du begynner.

..og ga blanke faen i når eg hadde dem

Om du mener du sterkt missliker realfag så vil alle de matte og fysikk timene fort bli veldig (mye for-)tunge.

Endret av datastol
Lenke til kommentar

matten på forkurs kan etter øyet som ser, være litt vanskeligere enn den var på videregående. På videregående hadde man mattefagene 1MX 2MX og 3MX, og 2mx og 3mx var 2år på vgs, men på forkurs skal du fullføre begge på 1år.

Ser på dialekten din at du kanskje skal gå på høgskolen i Ålesund, her er forkurset i matte tilsvarende 2MX og 3MX hvis jeg ikke tar helt feil.

Det vil si at du burde kikket litt på 1MX boka (Den gamle Reform 94, ikke den nye som kom etter kunnskapsløftet) kanskje også regnet gjennom den. så slepper du å repetere når du begynner på forkurs.

Lenke til kommentar

matten på forkurs kan etter øyet som ser, være litt vanskeligere enn den var på videregående. På videregående hadde man mattefagene 1MX 2MX og 3MX, og 2mx og 3mx var 2år på vgs, men på forkurs skal du fullføre begge på 1år.

Ser på dialekten din at du kanskje skal gå på høgskolen i Ålesund, her er forkurset i matte tilsvarende 2MX og 3MX hvis jeg ikke tar helt feil.

Det vil si at du burde kikket litt på 1MX boka (Den gamle Reform 94, ikke den nye som kom etter kunnskapsløftet) kanskje også regnet gjennom den. så slepper du å repetere når du begynner på forkurs.

Godt Observert ;)

Skal se om eg finner bøkene noensteds men har forstått det som at det ikkje er allverdensgreier og komme seg igjenom det kurset der.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk forkurs, ved HiBu, var det mange timer med oppgaveregning på skolen, med studentassistenter som kunne hjelpe. Det er oppgavetimene man lærer mest av.

Men det skader jo ikke å finne ut hvilke emner som skal foreleses, og kikke litt på det.

Det aller meste av stoffet kommer jo fra 2-3MX eller R1 og R2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...