Gå til innhold

Installere MS-DOS 5.0

Anbefalte innlegg

Har en gammel PC stående på rommet nå som jeg har planer om å installere DOS 5.0 på, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette.

Må vel formatere først (siden Windows 95 er installert)

noen som kan hjelpe meg litt på vei? /hjelpe meg hele veien :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du installere DOS 5.0 regner jeg med at du har diskettene.

Bare å starte opp pcen med disketten i, og i kommandolinjen skrive de berømte ordene: format c: /q (for hurtig)

Så skriver du install eller setup (avhengig av språk)

Men hvorfor vil du ha MS DOS når du ikke en gang vet kommandoen for formatering? Er jo ikke så mye du får gjort i DOS om du ikke kan kommandoene.

Lenke til kommentar

takk for hjelp :) har planer om å lære meg litt DOS, syntes det var greit å spørre om hjelp for å komme igang.

Fant nå en diskett med MS DOS 6.22 så går for den heller.

Men nå sliter jeg med at det er en eller annen feil innstilling i BIOS, får denne beskjeden:

Waiting for disk ready...

Fixed disk controller failure

Invalid configuration information - pleas run SETUP program

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg heller anbefale deg å lære deg linux kommandoer og oppsett. Du kommer mye lengre med det. DOS er tross alt avleggs, og oppi det hele er det vel ennå lisensiert programvare (tror jeg).

Linux med bare kommandolinje vil du kunne installere på den gamle maskinen din, og det vil nok virke.

Det er bare mitt råd. Har lært dos, men har skjelden fått praktisk bruk for det.

[edit]

Men nå sliter jeg med at det er en eller annen feil innstilling i BIOS, får denne beskjeden:

Waiting for disk ready...

Fixed disk controller failure

Invalid configuration information - pleas run SETUP program

Du må prøve å endre boot sekvensen sånn at maskinen prøver å starte fra diskett. Har du testa med oppstartsdiskett til w98 elns? Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...