GreenRay Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Har en gammel PC stående på rommet nå som jeg har planer om å installere DOS 5.0 på, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette. Må vel formatere først (siden Windows 95 er installert) noen som kan hjelpe meg litt på vei? /hjelpe meg hele veien Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Skal du installere DOS 5.0 regner jeg med at du har diskettene. Bare å starte opp pcen med disketten i, og i kommandolinjen skrive de berømte ordene: format c: /q (for hurtig) Så skriver du install eller setup (avhengig av språk) Men hvorfor vil du ha MS DOS når du ikke en gang vet kommandoen for formatering? Er jo ikke så mye du får gjort i DOS om du ikke kan kommandoene. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 noen som kan hjelpe meg litt på vei? /hjelpe meg hele veien Med denne setninga så antyder du jo at du klarer å finne hjelpa sjøl. Kommandonavnet etterfulgt av slash-help er oftest brukt i dos. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Nyeste versjon av DOS er vel 6.22? Finnes forøvrig FreeDos også. MS DOS er litt vanskelig å få tak i, men 6.22 ligger ihvertfall tilgjengelig på MSDNAA. Endret 14. april 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 takk for hjelp har planer om å lære meg litt DOS, syntes det var greit å spørre om hjelp for å komme igang. Fant nå en diskett med MS DOS 6.22 så går for den heller. Men nå sliter jeg med at det er en eller annen feil innstilling i BIOS, får denne beskjeden: Waiting for disk ready... Fixed disk controller failure Invalid configuration information - pleas run SETUP program Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Personlig vil jeg heller anbefale deg å lære deg linux kommandoer og oppsett. Du kommer mye lengre med det. DOS er tross alt avleggs, og oppi det hele er det vel ennå lisensiert programvare (tror jeg). Linux med bare kommandolinje vil du kunne installere på den gamle maskinen din, og det vil nok virke. Det er bare mitt råd. Har lært dos, men har skjelden fått praktisk bruk for det. [edit] Men nå sliter jeg med at det er en eller annen feil innstilling i BIOS, får denne beskjeden: Waiting for disk ready... Fixed disk controller failure Invalid configuration information - pleas run SETUP program Du må prøve å endre boot sekvensen sånn at maskinen prøver å starte fra diskett. Har du testa med oppstartsdiskett til w98 elns? Endret 14. april 2011 av geir__hk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hva skal du egentlig med DOS? De fleste spill og programmer for DOS fungerer helt fint i DosBox. Jeg tror jeg ville bare slengt datamaskinen i søpla. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 Skal bruke den til spilling (Wolfenstein 3D ol) grunnen til at jeg ikke skal bruke DosBox er fordi jeg vil kjøre det på en gammel pc bare for morro skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå