Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage "webserver" hjemme.. Hjelp en nybegynner :)


Anbefalte innlegg

Har en PC- som står på hele døgnet med windows XP.

Vil gjerne få til at folk får adgang til ting som ligger på denne, via web. (Private bilder og filmer m.m.).

Er det noen som kan hjelpe meg med en "trinn for trinn"-beskrivelse av hvordan jeg kan få til dette?

Sitter med Nextgentel ADSL, og har Cisco "modem", og en vanlig hub som denne PCen og 3 andre er koblet til.

 

Trenger tips til:

Åpning av porter på modem

Fast IP-adresse (?)

Server-software (vil helst kjøre XP, men er åpen for forslag)

Og andre konkrete, praktiske tips!!

 

Har en annen hjemmeside(via NTNU) som jeg kan linke fra. Trenger først og fremst mer lagringsplass til bilder osv...

(Kanskje noen vet om gratis-plass et sted med god linje?)

 

Dette er PC-en:

VIA C3 933 MHz

MSI MS-694T Pro

Saphire Radeon 9000 Atlantis 128

Original SDRAM PC133 2x256MB

Maxtor 120 GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*) Vil anbefale apache webserver

 

*) du må forwarde port 80 til din lokale ip, 10.0.0.x ip, på maskinen, i NAT tabellen på routeren, "easy servers" hvis du har en av ngt routerne.

 

*) hvis du vil slippe avgift for fast ip, evt domene navn, gå da til dyndns.org og registrer domene der. installer deretter program på din pc som automatisk oppdaterer din ip med slik at domene navnet alltid peker på din ip.

Lenke til kommentar

ja apache er også til windows.. et alternativ der er foxserv. foxserv.net.. da får du apache/php/mysql og litt annet snaks i en pakke som omtrent setter opp seg selv, må endre en iso instilling i ei fil tror jeg bare (for å få norsk "tastatur") så kan du fex gå til www.no-ip.com, og få deg dittvalg.no-ip.com som "domene" som også oppdateres automatsik når du endrer ip.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vedrøerende port forwardingen kan du se på noe jeg skrev her, det er det nederste innlegget. Eneste du må forandre er 2700-27020 skal du forandre til 21. Om du ikke får det til kan du sende en Pm så kan jeg prøve å hjelpe deg.

Du trenger ikke fast IP, spesielt ikke bare til en slik "leke"(no disrespect) server. Du kan bruke No-ip. Du kan da registerere opptil 5(om jeg husker riktig) domener (si ifra om du ikke er sikker på hva det er). Det er ikke unormalt, men det som er litt spesielt her er at du laster ned et program som du innstalerer på en av Pc ene på nettverket (serveren altså). Dette programmer sjekker IP en din med jevne mellomrom, og om den forandrer seg så sender den en beskjed til No-ip.com. Så forandrer de domenet til den nye IP'en, så da kan IP en forandre seg så mye den vil.

Lykke till.

Lenke til kommentar

jepp, da tror jeg at jeg har installert iis.. Men så da? Hvor har den gjort av seg? Og hva gjør jeg så? hvordan finner jeg min ip nå? hjeeelp... Trinn for trinn beskrivelser liker jeg... Ikke bare: "sett QPN-porten til 2104 og forwarde ditt og datt"...

Lenke til kommentar

Logg deg på ruteren > Telnet 10.0.0.1

Skriv Enable

Skriv passord

Skriv set nat entry add <intern ip> <port> 0.0.0.0 <port> <protokoll>(tcp/udp)

F.eks.: web-server port 80 :

set nat entry add 10.0.0.2 80 0.0.0.0 80 tcp

 

http://127.0.0.1 eller Ip'n til pc hvor web-serveren er satt opp. F.eks. http://10.0.0.2

Hvis du klikker på en av linkene over skal du komme inn i "home directory" hvor det ligger en default IIS side hvis jeg ikke tar feil.

Hvis det ikke kommer opp noen hjemmeside så er enten IIS ikke satt igang, ingen hjemmeside-dokumenter i "home directory" eller ip'n over er feil. Sjekk dette.

 

Sjekk også innstillingene for den innebygde firewallen i XP.

Lenke til kommentar

Hvordan logger jeg meg på ruteren...

Hvordan finner jeg ut hvilken ip adresse jeg har...

Hva betyr egentlig dette:

set nat entry add <intern ip> <port> 0.0.0.0 <port> <protokoll>(tcp/udp)

eks web-server port 80 :

set nat entry add 10.0.0.2 80 0.0.0.0 80 tcp

 

Hva slags innstillinger skal jeg ha i firewallen?

de linkene funka ikke..

 

Takker for svar folkens...

Som sagt trenger jeg trinn for trinn beskrivelse...

Lenke til kommentar

Først sjekker du den lokale ip-adressen din :

Trykk på :

Start > Run (kjør) > Skriv cmd og trykk enter

skriv ipconfig og trykk enter.

- Øverst vil det stå IP-address : 10.0.0.x eller.no

For at du skal komme deg inn på ruteren så MÅ det stå 10.0.0.2 der. Hvis det står noe annet så må du bytte IP til det riktige.

 

Logge seg på ruteren :

Start > Run (kjør) > skriv Telnet 10.0.0.1 og trykk enter.

Passordet står på brevet som fulgte med abonnementet, 8 siffer.

Skriv Enable og trykk enter. Skriv passord igjen.

Nå skriver du det som jeg skrev i forrige post... set nat entry add.. osv...

Etter at du har gjordt det skriver du write og trykker enter. Dette lagrer forandringene du har gjordt.

Så skriver du Reboot og trykker enter.

Ferdig...

 

Hva set nat entry add 10.0.0.2 80 0.0.0.0 80 tcp betyr ser du vel i den forrige posten min..... men i praksis vil det si at du forwarder all innkommende trafikk på port 80 til en pc med IP: 10.0.0.2

Lenke til kommentar

jahaja... Men hvordan velger jeg hvilke mapper som skal være delt da? Vil jo ikke dele hele PC-en med hele verden..

Gi meg gjerne noen linker også, med mer detaljerte beskrivelser.

 

Må prøve å få tak i dette passordet også, for gudene vet hvor papirene fra nextgentel er...

Lenke til kommentar

Du får et problem hvis du har NGT gjennom NTNU, da har du ikke muligheten til å ha en server stående. Dette er pga at NTNU har restriksjoner når det gjelder dette.

Dette har ikke noe med NGT å gjøre, men NTNU som har regler. Derfor har man flere muligheter slikt som beskrevet over hvis man ikke går gjennom NTNU.

 

 

AMD Athlon XP3200+ 2,2 GHz 400 MHz bus

Socket A ,Barton, Prosessor, 512kb BOXED

MSI KT6 DELTA-FIS2R

Corsair PC2100 DDR-DIMM 2048MB ECC REG

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 256MB

Western Digital Caviar 250GB IDE 7200RPM

Lenke til kommentar

Start IIS kontrollpanelet :

Start > Run (kjør) > skriv %SystemRoot%System32Inetsrviis.msc (copy/paste denne linjen) og trykk enter.

 

Du vil se en mappe som heter Default Web Site. Høyreklikk på denne og velg Properties (egenskaper). SÅ velger du Home Directory. Der kan du se "local path", altså hvor på pc'n hjemmesidepmrådet er. Dette kan du forandre selv ettersom...

Står det (stopped) etter "Default Web Site" så kjører ikke denne servicen. I såfall så høyreklikker du på "Default Web Site" og velger Start.

 

Det får masse info om IIS og konfigurering av denne ved å søke på google.com. Spørsmålene er også tatt opp mange ganger tidligere her på forumet...

 

IIS er ikke for uerfarne folk. Sikkerhet er prioritet nr. 1 og IIS er ikke sikker i utgangspunktet... Btw, med IIS på XP pro eller 2kPro så er det maks 5 besøkende på siden om gangen, men det holder til privat-bruk...som regel...

 

I firewallen i XP skal du åpne/slippe igjennom trafikk på port 80.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...