Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte T1(1T?), R1 + R2, Hvilke bøker?


Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale/si hvilke bøker jeg burde kjøpe for å kunne lære meg det som skal til for å kunne fullføre Matte T1(1T?), R1 og R2? Har tenkt å ta forkurs til ingenør studier etter jeg er ferdig med Medier & Kommunikasjon på videregående (+ påbygg til generel studiekompetanse), det vil si om ca to år +/-...

 

Har veldig lyst til å tyvstarte ettersom jeg finner Calculus 1 kursa til Florida International University utrolig spennende.

 

Det eneste problemet er at jeg kunne godt skaffet meg ei "lærebok" men mor sier at jeg burde skaffe ei bok som hvertfall inneholder pensumet til norsk T1(1T?), R1 og R2...

 

Så anbefalinger hadde vert veldig greit, har selv tenkt på Calculus for Dummies og Calculus II for Dummies, men spørsmålet om de to er om de har det som trengst for å kunne fullføre/lære meg det som er pensum til T1(1T?), R1 og R2?

 

Takk på forhånd for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av pensumet fra Calculus I overlapper med R1 og R2. Ellers kan du kjøpe "Precalculus" av Dwyer & Gruenwald -- den brukte jeg mye selv da jeg tok fagene som privatist. Den tar for seg en del om funksjoner, grenseverdier, trigonometri osv.

 

De norske bøkene er mye dårligere skrevet, så dem åpnet jeg knapt.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok kjøpt Precalculus av Dwyer og G. og "Calculus" av E&P ... En fagbok innenfor Calculus II trenger du neppe ... Det er vel stort sett funksjoner av flere variable, dobbel- og trippelintegral mm. Det kommer du ikke borti på vgs.

 

Det var i hvert fall det jeg gjorde. I tillegg regnet jeg nesten bare gamle eksamenssett og så mye på Khanacdemy.org.

 

Jeg gikk opp som privatist i både 2MX og 3MX (r1 og R2) samt fysikk, fikk 6-er i matte og 5-er i fysikk, og jobbet ikke så mye med det. Nå, på universitetet, har jeg fordelen av å ha lært matte skikkelig, og ikke brukt mye av snarveiene og de knotete metodene mange norske vgs.bøker bruker.

Lenke til kommentar

http://www.amazon.com/Precalculus-CD-ROM-iLrn-Tutorial-InfoTrac/dp/0534352871/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1302727085&sr=8-1

http://www.amazon.com/Calculus-6th-C-Henry-Edwards/dp/0130920711/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1302727115&sr=1-2

 

 

Begge koster en del -- så det må være noe du er interessert i, utover det å bare bestå forkurset. Jeg var så heldig å få begge gratis av en bekjent som underviser i matematikk. Precalculus-boken var veldig grei for meg som ikke hadde noe grunnlag fra før ... Har du noe kjennskap til grenseverdier, funksjonsdrøfting, polynomer osv. trenger du den nok ikke.

 

Forøvrig bruker jeg Calculusboken nå på universitet òg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...