AliveTech Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Kan noen anbefale/si hvilke bøker jeg burde kjøpe for å kunne lære meg det som skal til for å kunne fullføre Matte T1(1T?), R1 og R2? Har tenkt å ta forkurs til ingenør studier etter jeg er ferdig med Medier & Kommunikasjon på videregående (+ påbygg til generel studiekompetanse), det vil si om ca to år +/-... Har veldig lyst til å tyvstarte ettersom jeg finner Calculus 1 kursa til Florida International University utrolig spennende. Det eneste problemet er at jeg kunne godt skaffet meg ei "lærebok" men mor sier at jeg burde skaffe ei bok som hvertfall inneholder pensumet til norsk T1(1T?), R1 og R2... Så anbefalinger hadde vert veldig greit, har selv tenkt på Calculus for Dummies og Calculus II for Dummies, men spørsmålet om de to er om de har det som trengst for å kunne fullføre/lære meg det som er pensum til T1(1T?), R1 og R2? Takk på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Mye av pensumet fra Calculus I overlapper med R1 og R2. Ellers kan du kjøpe "Precalculus" av Dwyer & Gruenwald -- den brukte jeg mye selv da jeg tok fagene som privatist. Den tar for seg en del om funksjoner, grenseverdier, trigonometri osv. De norske bøkene er mye dårligere skrevet, så dem åpnet jeg knapt. Lenke til kommentar
AliveTech Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Vil det si at jeg burde skaffe "Precalculus", Calculus I og Calculus II i plassen for de norske matte-bøkene for T1, R1 og R2? Hadde vert det beste om det var de engelske Calculus bøkene som er lurest xD siden jeg vil lære matte på engelsk og Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Jeg ville nok kjøpt Precalculus av Dwyer og G. og "Calculus" av E&P ... En fagbok innenfor Calculus II trenger du neppe ... Det er vel stort sett funksjoner av flere variable, dobbel- og trippelintegral mm. Det kommer du ikke borti på vgs. Det var i hvert fall det jeg gjorde. I tillegg regnet jeg nesten bare gamle eksamenssett og så mye på Khanacdemy.org. Jeg gikk opp som privatist i både 2MX og 3MX (r1 og R2) samt fysikk, fikk 6-er i matte og 5-er i fysikk, og jobbet ikke så mye med det. Nå, på universitetet, har jeg fordelen av å ha lært matte skikkelig, og ikke brukt mye av snarveiene og de knotete metodene mange norske vgs.bøker bruker. Lenke til kommentar
AliveTech Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Vet du en god/grei plass å skaffe disse to bøkene da? ("Precalculus" av Dwyer & Gruenwald + "Calculus" av E&P) Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Bøkene er jo veldig dyre i tillegg, så jeg vurderer å ikke kjøpe bøkene når jeg tar opp igjen all matten fra VGS. Jeg bruker heller boken jeg brukte på universitetet. "Calculus - A complete course". Du bør uansett bli kjent med terminologien innen matte på engelsk. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 http://www.amazon.com/Precalculus-CD-ROM-iLrn-Tutorial-InfoTrac/dp/0534352871/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1302727085&sr=8-1 http://www.amazon.com/Calculus-6th-C-Henry-Edwards/dp/0130920711/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1302727115&sr=1-2 Begge koster en del -- så det må være noe du er interessert i, utover det å bare bestå forkurset. Jeg var så heldig å få begge gratis av en bekjent som underviser i matematikk. Precalculus-boken var veldig grei for meg som ikke hadde noe grunnlag fra før ... Har du noe kjennskap til grenseverdier, funksjonsdrøfting, polynomer osv. trenger du den nok ikke. Forøvrig bruker jeg Calculusboken nå på universitet òg. Lenke til kommentar
AliveTech Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Tusen takk for all hjelp Da blir det nok Precalculus av D&G og Calculus av E&P på meg Kostet bare ca 1750,- inkludert frakt fra Amazon.com, helt nye bøker. Lenke til kommentar
operg Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hvorfor i all verden betalte du så mye? Alle bøker på det nivået er så å si like, og du kunne enkelt betalt 900 kr i stedet for 1750 kr. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Kjøpte Precalcus i god stand for 100 kroner levert på eBay for en tid siden. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg er veldig fornøyd med Sinus bøkene Cappelen Damm, spesielt siden alle utregningene ligger på nettsiden dems. 1 Lenke til kommentar
AnomymBruker123 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg tar R1 nå, og bruker Sinus Cappelen R1 og CoSinus R1 oppgavesamling Veldig greie bøker. Gode og oversiktlige, og gode nettsider 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå