glenni92 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Har en peugot 406 1997 mod. jeg har lyst å tinte baklyktene å lurte på om det er mulig med vanlig svart spray boks, men hvordan gjør jeg det? hvor mange lag skal jeg ha? skal ha dem så svarte som det går an så lenge bilen bak ser når jeg trykker på pedalen å hvor langt unna lyktene skal jeg holde spray boksen? håper på svar Lenke til kommentar
iKent Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Hva enn du tenker å gjøre med belsyninga på bilen så ikke spørr her. Da drar du på statens vegvesen. Du får nok et stort nei tilbake på alle forslag du har som innebærer lykter og svart maling. bare sånn fyi. Lenke til kommentar
glenni92 Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 man ser jo fortsatt lysene da å ryggelyse skal fortsatt være vanlig, bare resten som skal være mørkt, kjenner mange som har gjort det jeg Lenke til kommentar
Waco Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Selv om du kjenner mange som har gjort de så er de ikke lov=) Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Svart spray boks blir antagelig altfor svart. Dra til mekonomen eller clas ohlson å kjøp en Sotingsspray til 100,- Dem har spesielle spray bokser til soting av baklykter, spør betjeningen Lenke til kommentar
glenni92 Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 yes det skal jeg men er den også ulovlig? Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Det er ikke lov til å endre på lyktene dine på noen som helst måte, så nei Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 yes det skal jeg men er den også ulovlig? Skal du endre på belysningen uten å skifte ut lampene med nye tüv godkjente lamper så er det nok ikke godkjent nei. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Smekk på sotefilm.. Det er avtagbart... Det har jeg gjort mange ganger.. Varmepistol/hårføner gjør jobben lett som fy. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) yes det skal jeg men er den også ulovlig? All endring av kjøretøyets utvendige lys er ulovlig så sant du ikke monterer E godkjente lys. Selv disse må vises og godkjennes av Statensvegvesen. Og føres opp i vognkortet før de er 100% lovelige. Men min erfaring er at det som regel går greit i politiets kontroller selv om man har sotet litt. Så lenge man ikke har gjort andre ting som gjør at de er ute etter å stoppe deg. Da gir sota lykter politiet en god grunn til å stoppe deg. Men det finnes jo selvsagt flise spikkere og idioter i politiet også. Men om du komer i en teknisk kontroll så får du fort problemer... En løsning på dette er å ha med ekstra lys i bagasje rommet. Å skifte lys på stedet. Solfilm er også en grei løsning. Selv så pleide jeg å bruke sorte dame strømper over lyktene i ungdomen. Ta ut lyktene og dra dem stramt over så det ser pent ut. Når du så skrur lykten godt fast så sitter de. Legg bare flere lag til du er fornøyd med fargen. I en kontroll så er det gjort på ett blunk å fjerne dem med en tapet kniv. Endret 20. april 2011 av The_Saint Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Husk for all del på trafikantene bak deg. Det er tåpelig å redusere baklysene slik at bilen bare "blir en mørk skygge " på veien. Tenk trafikksikkerhet. Baklysene er der ikke for å virke "tøffe" men for å gjøre deg synlig i trafikken. 1 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Også er jo dette HELT FEIL BIL å gjøre dette på, folk kommer jo bare til å le av deg, hehe. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 (endret) Tenk også på at det er grunnlag nok for skyld ved kollisjon bak å ikke ha forskriftsmessige fungerende lys. Det kan kanskje også bli avkortning på forsikringen i tillegg som følge av bevisst uaktsomhet ved å modifisere lyktene. Jeg har sett mye, og det inkluderer hjemmesotede baklykter hvor det på dagtid ikke er mulig å se forskjellen på baklys og bremselys med mindre man faktisk så dem bytte. Får man en kollisjon bak i f.eks køkjøring, hvor bremselys er veldig nødvendig, er det ingen problem for andre part å skylde på ikke-fungerende bremselys. Originalsotede baklys er vel gjerne slik at glasset er tonet på en måte som gjør at lys slipper ut, men ikke inn. Da ser dem mørke ut, men lyset fra baksiden slipper ut uten at det blir redusert. Endret 21. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå