Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer Opel Corsa B - EGR ventilen?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har arvet en Corsa B 1.4l som jeg skulle ha glede av når jeg tok billappen, men den gleden var kortvarig.

Først stoppa bilen på vei til Sverige, da måtte vi bli tauet hjem igjen og bilen ble satt på Opel merkeverksted som først bytta coilen som ikke var feilen, så skaffa vi en brukt fordeler som ga start på bilen. Det varte i en ukes tid før starteren begynte å bli vanskelig. Skaffa det brukt og bytta den.

Så begynte tenninga å fjuske. Bytta fordelerlokk og rotor på den brukte fordeleren, I REGNVÆR (så lur som jeg er).

I dag, dagen etter at jeg bytta fordelerlokk og roter i regnvær så begynte bilen å bli virkelig vanskelig. Jeg tenkte at nå kan det ikke være annet enn tennplugg eller tennpluggledninger/hetter.

Dro på Biltema som var det eneste som var åpent og kjøpte nye tennplugger. Prøvde de, men fortsatt ikke noe liv.

La merke til at tennplugghettene var litt slappe og løse på det nye fordelerlokket. Og det ble skiftet i regnvær så det ble noen dråper her og der selv om jeg prøvde å gjøre det så fort som mulig.

Så antageligvis er det nok bare litt kondens i hettene. De henger nå til tørk.

Men jeg er usikker på rekkefølgen på hettene som sitter på fordelerlokket. Jeg leste at det skal være 1342 på et bilforum som jeg googla meg frem til. Prøvde dette, men bilen rista og sleit. Hva er det jeg gjør galt? Så det skal kobles 1342 fra toppen av svingen på rotoren, men hvilken vei svinger den? Med klokka? Mot klokka? ...Sett utenifra?

Og tror dere jeg kan stripse tennplugghettene for å slippe unna mer kondens?

Tusen takk for alle svar! :)

Endret av iNtensimilla
Videoannonse
Annonse

Fant bare et 2 tall og et symbol jeg ikke skjønner hva er for. Men har prøvd alle 1-3-4-2 kombinasjoner, får fortsatt ikke start.

Tok ut tennpluggene og de så fine ut, men stinket bensin! Kan det si dere noe?

EDIT: Leser at det er mye problemer med EGR ventilen? Hva er dette og hva kan jeg gjøre? Bilen lager en sånn rar "diesel motorlyd" på lavt turtall..

Endret av iNtensimilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...