Gå til innhold

PC til videoredigering, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg et digitalt Sony videokamera.

Regner med at jeg trenger en ny harddisk for å få plass til å redigere litt film..

Har denne PCen:

AMD Athlon XP1700+ T.bred

MSI MS6330 VIAKT133

Point Of View GF Ti4200SE 64MB

516 + 128 MB SDRAM

80 GB Western Digital C. se8MB

Creative Lydkort SB Live! Drive II

Asus CD-Brenner 40/12/48x

Sony CD-Rom 52x

Anngående videoredigering, er det noen som har et firewire-kort å anbefale? :woot:

Hva med software? (Laste ned? eller kjøpe en pakke med kort?)

:o Trenger jeg nytt skjermkort for videoredigering?

Andre tips til en som skal begynne med litt videoredigering???

Skal prøve å legge ut filmer på web (komprimert). Pleier folk å lagre originalfilmen på tape, eller på hardisk, eller brenne det på CD?

Kan dere anbefale meg en god, rask, stillegående, lite varmeutviklende, stabil hardisk? Fortell gjerne om hvilke merker jeg bør holde meg unna, og om erfaringer med kræsjer osv... :cry:

Trenger også en annen harddisk til stue-PC-en, men den trenger ikke være kjemperask, men stillegående!!! Skal brukes til lagring av Mp3, film osv.. Noen tips? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem å bruke den maskina med en extra HD på minst 120G, men hvis du ikke har så god tid :D:D:D

Jeg bruker Premiere 6,5 og DVDit.

Brenner NEC 1300 med ny FW

Har 1 80G WD og 1 Maxtor 120G. ps WD er stillest

amd xp1700

Twinmos 512 (den billige)

8xagp 64mb

Asus A7V8X/LAN/S-ATA

Funker middels hos meg, kansje xp2500 er neste innhugg :smile:

Jeg vil anbefale min det jeg har,, obs ANBEFALING!!

Blue Skies!

Lenke til kommentar
...men hvis du ikke har så god tid... Jeg bruker Premiere 6,5 og DVDit.

Brenner NEC 1300 med ny FW

Hva mener du med hvis du ikke har så god tid?

Hva slags firewire kort bruker du? DVDit - er det noe for å brenne DVD?

Er CPU-en min bra nok? (AMD 1700)

Hva med skjermkortet?

Er det nok med 644 MB Ram?

Noen som vet om noen bra "pakker" med kort og software i ett?

Er det lurt å kjøpe f.eks. 2stk 120 GB harddisker og bruke Raid? (Men da sliter jeg vel med å få koblet de på, for 2 CD + 3 HD er vel for mye..)

Lenke til kommentar

Skal vi se: 640 BM RAM holder LENGE. CPU'en er i tregeste laget, men det eneste det går ut over er rendringshastigheten. Skjermkortet har ikke noen betydning.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...54&GrpID=1&s=sr

Her har du et helt greit FireWire kort, og en suveren programvare. Pinnacle Studio 8 er det beste redigeringsprogrammet jeg noensinne har prøvd. OK, det er kanskje ikke det mest omfattende, men det er utrolig enkelt og stabilt å bruke. Anbefales!

Hvis du skal henge på ekstra HDD'er, så trenger du en IDE kontroller: http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=8&t=2051&l=2

Husk kabler til den!

Lenke til kommentar

jeg har xp 1700 384 md ddr ram og geforce2 mx. Bruker adobe premier til å redigere og det går strøkende.

Mest stillegående hd er seagate tror jeg. har pleid å vert det. minst varmeutviklende også.

Skal du ha en stillegående pc ville jeg valgt seagate hd og den dyreste/beste kjøleribba men xp 1700 el.no. trenger ikke rask cpu for å se på filmer. geforce2 mx duger til det og. så slipper du vifte på sk, altså mindre støy.

Lenke til kommentar

Åsmund: Jeg har allerede en stillegående PC (i stua), men skal ha en ekstra harddisk til denne.

Den andre PC-en min (med XP1700) skal brukes til videoredigering, og det er ikke så nøye om den ikke er musestille...

Lurer på om jeg sikter inn på følgende:

For Videoredigering:

WD Caviar 160GB IDE 7200 SE 8MB WD1600JB (evt 120 eller 200)

Pinnacle Studio DV Versjon 8

Lagrings harddisk til stuePC:

Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB evt (160GB 2MB)

Høres det OK ut?

PS! Ar`Kritz: har du prøvd Premiere?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurer på om jeg sikter inn på følgende:

For Videoredigering:

WD Caviar 160GB IDE 7200 SE 8MB WD1600JB (evt 120 eller 200)

Pinnacle Studio DV Versjon 8

Lagrings harddisk til stuePC:

Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB evt (160GB 2MB)

Høres det OK ut?

Siden det har gått litt tid, og som kjent utvikler ting seg fort i databransjen;

Er dette fortsatt bra kjøp?

Hvilke størrelser på harddisk ville dere kjøpt?

Lønner det seg å kjøre raid (med to disker)? (må da evt kjøpe et IDE-kort). Vet egentlig ikke hva raid er... Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar

Er det nytt hk du har foresten? har du det har du kanskje sata støtte. da burde du kjøpe 2 stk sata i raid. er ikke sikker på hvilket merke som er best. seagate ville ialefall jeg valgt tror jeg.

det er 2 typer raid

Raid er nå du dele all data på 2 disker. Da får du teoretisk ca 20 %

høyere ytelse tror jeg. men du merker ikke den veldige forskjellen. kanskje du merker det i renderinga.

Du kan også ha raid slik at det er to hd-er med samme innhold for sikkerthet men da går det dobelt med plass og. desuten er det ikke så raskt.

Skal du flytte hd-en over til en anen pc for kopiering går ikke det med den ene raid disken. begge må være tilkoblet. og de må være kobla til raid kontroller. spå det kan være mindre tungvindt å ikke bruke raid om du flytter rundt på hd-ene.

raid kan du ha både med sata og gamle pata, om det er støtte for det.

er jeg ganske sikker på at du kan ha raid med sata ialefall. rett meg om det er feil.

sata har ca 150mb/s overføringshastikhet. pata har 50. (cirka)

Du kan også ha raid slik at det er to hd-er med samme innhold for sikkerthet men da går det dobelt med plass og. desuten er det ikke så raskt.

Med raid skal windows se hd 2 hd-ene som en. du vil se om det er riktig om du har en stor hd i min datamaskin.

Skal du flytte hd-en over til en anen pc for kopiering går ikke det med den ene raid disken. begge må være tilkoblet. og de må være kobla til raid kontroller. spå det kan være mindre tungvindt å ikke bruke raid om du flytter rundt på hd-ene.

noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar

I gamle dager redigerte jeg film på en p2 400 med 128 MB ram og 9 giga harddisk.. Det du har der duger definitivt. Jeg har den WD-disken du nevner, og kan absolutt anbefale den, aldri hatt noe trøbbel. Det er varmt som i en bakerovn i maskina mi, jeg vet egentlig ikke om det er den som er skylden i det.

Hvis du bare skal ha et firewire-kort (og du trenger ikke noe mer, jeg har bare det, og det funker heeelt fint), så tror jeg du kan nøye deg med et kort til maks 500 kr, eller det som er intergrert på hovedkort (om det finnes). Om selgeren sier at "da får du ikke bilde på tvskjermen når du redigerer", kan du bare svare at "kameraet mitt har dv-in, jeg bare kobler det til tv, så har jeg realtime playback på tvskjerm alt jeg gidder".

Dette er hvertfall tilfelle om du bruker Adobe Premiere.

Lykke til, videoredigering er skikkelig moro!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...