Gå til innhold

Trenger tips og råd ang. bygging av PC (15.000-20.000)

Anbefalte innlegg

Heisann...

Jeg kommer snart til å gå for en ny datamaskin, og vil derfor sette meg ned og undersøke litt. Den skal brukes til litt forskjellig. Det blir nok endel spilling, men det er også viktig at den håndterer bilde- og videoredigering tålig bra.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=914905&su=33A35CE5-C273-4BEF-9414-AEFE12174B65

Jeg har vært innom Komplett.no og satt opp et provisorisk førsteutkast av komponentene jeg vil bestille. Er det stor forskjell på ytelsen til Intel i7-970 og i7-2600 for eksempel?(Bortsett fra at i7-970 koster dobbelt så mye?)Kanskje skal jeg bruke mindre penger på CPU og mer på noe annet? P.S Jeg har bestemt meg for at dette blir en Intel-maskin..

Jeg har fått med meg at det har vært noe trøbbel med BIOS til bla.a Sabertooth-kortet. Er det noe som har blitt utbedret ved senere batcher av disse kortene, eller er det fortsatt noe som henger igjen?

Valg av minnebrikker har jeg ikke gjort ennå. Mest fordi jeg ikke har en anelse om hva som passer best for dette hovedkortet. Som emne- tittelen tilsier; jeg er åpen for forslag om endringer eller evt. ulemper ved de komponentene jeg har valgt. Kanskje er det nye komponenter som slippes i sommer, som er verdt å vente på? Kan jo nevne at det foreløpig ikke er aktuelt sette opp grafikken i SLI eller Crossfire. Jeg tar meg ikke råd til to stk. grafikkort i første omgang.

Til sist kan jeg jo si, at dette er ment til å bli en datamaskin som skal kunne henge med i toppsjiktet så lenge som mulig.

Fyr løs! Konstruktiv kritikk mottas med takk :)

Mvh MoggeKa

Endret av MoggeKa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke geforce 580 med mindre du skal kjøre 2 eller flere skjermer.

Den cpu-en du har valgt bytter du ut til fordel for en intel i7-2600k og et 1155-hovedkort. 1155-sokkelen er fremoverkompatibel med de kommende Ivy-prosessorene til Intel, så du gjør lurt i å gå for dette. Du kan jo se benchmarktester av Sandy-cpu-ene og en drøss med andre i signaturen min.

Forøvrig MÅ du ha en ssd (vertex 3?) når du først skal bruke så mye på pc. OS på ssd og en F3 eller to til lagring.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke geforce 580 med mindre du skal kjøre 2 eller flere skjermer.

Den cpu-en du har valgt bytter du ut til fordel for en intel i7-2600k og et 1155-hovedkort. 1155-sokkelen er fremoverkompatibel med de kommende Ivy-prosessorene til Intel, så du gjør lurt i å gå for dette. Du kan jo se benchmarktester av Sandy-cpu-ene og en drøss med andre i signaturen min.

Forøvrig MÅ du ha en ssd (vertex 3?) når du først skal bruke så mye på pc. OS på ssd og en F3 eller to til lagring.

Ok... Da har jeg byttet MB til Maximus IV Extreme og lagt til Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB. Jeg kommer nok til å kjøpe SSD-disk etterhvert, men føler at det er litt for dyrt pr. GB ennå. Er denne typen RAM greit å bruke til dette hovedkortet, eller kan jeg velge en annen type som passer bedre? Takker for alle innspill.. :)

Lenke til kommentar

Om du ikke har spesielle grunner til å velge Maximus Extreme og Dominator, ville jeg gått for PRO og XMS. Førstnevnte gir ikke ekstremt dårligere ytelse, men sparer nok til at du kan kjøpe en SSD. Sistnevnte får du med like god spec til lavere pris, pluss at de ikke kommer i konflikt med en eventuell tredjeparts kjøler, som kan være en fordel om du har planer om overklokking.

Jeg har både i7 970 (@3.75) og 2600k (@4.7) kjørende, og førstnevnte yter ca 10% bedre til min bruk. For programmer som ikke kan utnytte alle kjernene, vil SB'n være overlegen. Den bruker også endel mindre effekt. Begge kan sikkert klokkes høyere, men jeg er mer opptatt av greie temperaturer og stabil 24/7 drift. SB'n kjører forøvrig på et P8P67 PRO HK.

Lenke til kommentar

Ok... Takker igjen for alle svar og råd. Jeg har ingen spesielle grunner for valg av verken mainboard eller type minne. Jeg vil nok si at jeg kommer til å bruke maskinen mer til spill, enn til redigering. Men hvis jeg ikke taper nevneverdig på å jekke ned litt på specsa så gjør jeg jo det. Jeg føler at det viktigste for meg er at komponentene jobber bra sammen, og at ingen av dem blir en flaskehals med tanke på ytelsen til resten av oppsettet.. En SSD på 60 GB holder vel egentlig det? Da jeg hovedsaklig legger Windows 7 og de tyngste programmene på den? Tenker jeg heller skaffer større etterhvert.

MoggeKa

Lenke til kommentar

i7-2600k er raskere i generell bruk enn en i7-970, og billigere. Ingen av dem vil flaskehalse en datamaskin i noen nevneverdig grad under annet enn CPU-intensive programmer, men en i7-2600k vil som sagt være raskere til programmer som Excel, kan overklokkes høyere og kommer med en høyere klokkefrekvens og en langt bedre turbo (enkelte kjerner klokkes opp mens andre klokkes ned)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...