entotrefirfem Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Hei, jeg har blitt kalt inn - eller forsåvidt valgte jeg meg selv inn - i HMKG til August i år. Jeg ser at det er flere som har skrevet om dette før, men siden trådene var så gamle ønsket jeg å starte en ny en for oppdaterte svar rett og slett. Som tittelen tilsier er det særlig jegertroppen jeg er interessert i, er det noen som har erfaring herifra? I den forstand hvordan skiller det seg fra vanlig garde-tjeneste, og i hva slags fysisk form var dere i ved opptaket? Må man liksom briljere fysisk, eller holder det at man ønsker seg inn der? Prøv å holde diskusjonen saklig, altså hvis du ikke har vært der eller har fakta å komme med så la heller være å svare. Takk for alle svar! =) Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Når jeg var i garden var det tillfeldig hvem som ble jegertroppen, det var bare de som tilfeldigvis ble valgt til tropp fire i kompaniet. Tjenesten generellt var ganske likt for dem og resten av troppene. De hadde en del andre oppgaver under øvelser og i felt, men måtte stå like mye vakt etc. 1 Lenke til kommentar
entotrefirfem Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Ja ok! Så det er med andre ord ikke så mye jeg kan gjøre for å komme i kompani 4? Eller kan jeg liksom fremme ønsket for offiserene? .. Også vakttjenesten da, er det mulighet for å lure seg unna vakt foran slottet etc? Leste noe om at man også kunne bli satt på Husby leir? Lenke til kommentar
beaverHunter69 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Det er en jegertropp i hvert geværkompani i HMKG. Ingen jegerkommando. Du kan ikke komme i Kp. 4 da det er Kp. 1 og Kp. 5 som skal ha rekruttene fra kontingenten din. Kp. 1 og Kp. 4 er likt bygget opp. Du søker om å komme inn i den troppen du har lyst på, så plasserer befalet på rekruttskolen deg etter dine kvalifikasjoner og ønsker. De som kommer i jegertroppen er typisk de som er fysisk sterke og ekstra ivrige. Du vil ende opp med mer vakt om du havner i jegertroppen eller eskortetroppen enn en av geværtroppene, da troppene står like mye vakt, men jegertroppen og eskortetroppen har færre gardister. Hvor du har vakt varierer fra vaktdøgn til vaktdøgn. Eneste måten å "lure seg unna" slottet er å være totalt evneveik på alle plan, noe jeg ikke vil anbefale. 1 Lenke til kommentar
entotrefirfem Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Det er en jegertropp i hvert geværkompani i HMKG. Ingen jegerkommando. Du kan ikke komme i Kp. 4 da det er Kp. 1 og Kp. 5 som skal ha rekruttene fra kontingenten din. Kp. 1 og Kp. 4 er likt bygget opp. Du søker om å komme inn i den troppen du har lyst på, så plasserer befalet på rekruttskolen deg etter dine kvalifikasjoner og ønsker. De som kommer i jegertroppen er typisk de som er fysisk sterke og ekstra ivrige. Du vil ende opp med mer vakt om du havner i jegertroppen eller eskortetroppen enn en av geværtroppene, da troppene står like mye vakt, men jegertroppen og eskortetroppen har færre gardister. Hvor du har vakt varierer fra vaktdøgn til vaktdøgn. Eneste måten å "lure seg unna" slottet er å være totalt evneveik på alle plan, noe jeg ikke vil anbefale. Forøvrig klar over at det er en jegertropp, skrev bare feil, hehe. Har liksom forhørt meg litt rundt. Men ja så dette betyr stort sett at du må liksom ikke være helt fysisk tilbakestående, samt. vise interesse for det rett og slett.. ? Hehe, var ikke "lure meg unna" jeg mente i den forstand, men har nok mer lyst på en vakttjeneste utenom å være gardist da hvis du skjønner, typ vakt i en leir eller noe hvor jeg får gå i vanlig uniform etc (typ grønn standard). Jeg vet ikke helt hva mulighetene for dette er? Høres også ut som du har ganske god peiling, så kunne du kanskje også si noe om hvordan det faktisk er der? Lenke til kommentar
beaverHunter69 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Vakt er vakt. Før hver vaktperiode setter vaktskriveren opp vaktlister hvor det står hvor du skal hvilke dager. Alt rulleres (med delvis unntak av Slottet da alle ikke regnes som egnet til å stå alle postene), du vil ikke være fast noe sted. Et vaktdøgn varer fra hovedavløsning til hovedavløsning (~13:30-13:30). Forskjellene på vaktstedene er ikke annet enn uniform og hvordan våpenet bæres. Unntaket her er Akershus Festning hvor du vil patruljere festningsområdet når det er stengt (21:00-06:00). 1 Lenke til kommentar
entotrefirfem Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Vakt er vakt. Før hver vaktperiode setter vaktskriveren opp vaktlister hvor det står hvor du skal hvilke dager. Alt rulleres (med delvis unntak av Slottet da alle ikke regnes som egnet til å stå alle postene), du vil ikke være fast noe sted. Et vaktdøgn varer fra hovedavløsning til hovedavløsning (~13:30-13:30). Forskjellene på vaktstedene er ikke annet enn uniform og hvordan våpenet bæres. Unntaket her er Akershus Festning hvor du vil patruljere festningsområdet når det er stengt (21:00-06:00). Ja ok, så du kan velge å ikke ha fast vakt, og også vakter der du får røre litt på deg ihvertfall? Takker for de svarende jeg allerede har fått, mye hjelp i dem ! Lenke til kommentar
beaverHunter69 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 (endret) Vakt er vakt. Før hver vaktperiode setter vaktskriveren opp vaktlister hvor det står hvor du skal hvilke dager. Du kan ikke velge noen ting. Du blir satt opp på en post på et vaktsted for et vaktdøgn, og der havner du med mindre du bytter vakt med noen andre Endret 13. april 2011 av goatclaw 1 Lenke til kommentar
entotrefirfem Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Vakt er vakt. Før hver vaktperiode setter vaktskriveren opp vaktlister hvor det står hvor du skal hvilke dager. Du kan ikke velge noen ting. Du blir satt opp på en post på et vaktsted for et vaktdøgn, og der havner du med mindre du bytter vakt med noen andre Jaja, får ta det med godt humør er ikke vits å gjøre det værre enn det allerede er ved å bekymre meg over det nå .. Stort sett virker det som om befalet styrer showet rett og slett, samt. at du bare blir plassert i et tilfeldig kompani? Uansett takk for alle svarene, setter pris på det =) ! Lenke til kommentar
beaverHunter69 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Du kan ikke komme i Kp. 4 da det er Kp. 1 og Kp. 5 som skal ha rekruttene fra kontingenten din. Kp. 1 og Kp. 4 er likt bygget opp. Du søker om å komme inn i den troppen du har lyst på, så plasserer befalet på rekruttskolen deg etter dine kvalifikasjoner og ønsker. Befalet vil, med noen unntak, styre showet uansett hvor du avtjener førstegangstjenesten din. Du må bare innfinne deg i å være nederst på næringsstigen 2 Lenke til kommentar
entotrefirfem Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Du kan ikke komme i Kp. 4 da det er Kp. 1 og Kp. 5 som skal ha rekruttene fra kontingenten din. Kp. 1 og Kp. 4 er likt bygget opp. Du søker om å komme inn i den troppen du har lyst på, så plasserer befalet på rekruttskolen deg etter dine kvalifikasjoner og ønsker. Befalet vil, med noen unntak, styre showet uansett hvor du avtjener førstegangstjenesten din. Du må bare innfinne deg i å være nederst på næringsstigen Hehe, får bare satse på at de finner meg lett å like da =). Et siste spørsmål egentlig, så skal jeg slutte å plage deg; Har du noen konkrete tips til trening, slik at jeg er best mulig forberedt til å prøve på inntak i jeger/eskortetroppen som liksom er "målet" da ? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Generelt så anbefales vel alle som skal inn til fgtj å gå litt med sekk, start lett, rundt 10 kg og bygg vekten gradvis opp. Ikke gå på asfalt, helst i skog for å spare føttene for mest mulig belastning. Ellers vil jeg anbefale å bygge opp kondis samt styrketrening. Ikke noe for fancy, å investere i dyre dommer på et treningssenter er overkill. Fast opplegg med løping, marsjtrening og pushups, situps, squats og pullups er en god måte å trene seg opp til innrykk. 1 Lenke til kommentar
beaverHunter69 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Å ut merke seg i de fysiske testene (3000m, push-ups, hang-ups og sit-ups) er alltid bra. Et annet fysisk aspekt er å være god til å gå med sekk. Her vil jeg si at om du er i god nok form til å utmerke deg i de fysiske testene, vil du ikke ha problemer med å gå med sekk da du må holde følge med alle som er i dårligere form enn deg. Er du ivrig er det bare fint å ha gått noen turer med tung sekk, men jeg vil prioritere testene. Ellers er det bare å ikke klage, gjøre som du blir fortalt og være god på det dere skal gjøre. Ikke bli han streberen som alltid skal prøve å imponere befalet, men bare ender opp med å bli hatet av både befalet og troppen. Og lås for all del skapet ditt, alltid. 1 Lenke til kommentar
entotrefirfem Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Takk for alle svar ! =) Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Siste taler hadde to ting som er viktig å tenke på, nr1; ikke vær en såkalt streber, dvs typen som alltid spør "skal vi ha på hjelm?" og "du glemte å si når vi skulle stille omvask". Da blir man ikke likt, verken av medsoldater eller befal. Og nr2, lås alltid skapet ditt. Dette er pri-1, alltid. Sparer deg for mye dritt. Ellers, tid er hellig i militæret (hvertfall rekrutten), klokke er et must. Kommer du akkurat tidsnok er du for sent ute...fikk vi høre. Og ha kontroll på alt utstyret ditt, er sykt lett å miste små-tjafs i starten før man er vant med alt kitet, jeg f.eks fant plutselig ut at jeg manglet feltspade og skytebriller... 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Skap er noe som flere har lett å glemme "skal jo bare en tur på do, trenger ikke låse for det" tankegang er farlig... Ser befalet det, tar de rifla og du må regne med en straff for dette. Kan også risikere at det blir fellesstraff på resten av gjengen på grunn av en feil du gjorde, og det er slettes ikke morsomt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå