WarpX Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Hva om vi alle begynner å handle i slike små utsalg; Mengden med stress for å komme seg rundt overalt for å få kjøpt alt man trenger! Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Ja, så samtidig som myndighetene klager over makten og vareutvalget i matbutikkene(for det er i realiteten de som har brakt fram temaet), og høyner skatter og avgifter for bruk av private kjøretøy.. Ja, livet er hardt. Politikere tenker rimelig kort når de innfører ditt og datt, men på bekosting av alle eventuelle hendelser, så oppnår de det ene lille målet sitt, hva enn det er. Det går ikke ann å ta en regjering seriøst som holder på slik de gjør og det skulle jeg ønske flere kunne innse, men egentlig så har det ingenting å si hva man stemmer for det reelle problemet er der uansett, og gjett hva det er. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Enda en video hvor skaperen ikke skjønner systemet han/hun kritiserer. Samtidig så trekkes det en hel del merkelige konklusjoner, som f.eks at dagens økonomiske system SKAPER fattigdom og problemer. For å være brutalt ærlig, så skulle jeg likt å sett et økonomisk system hvor ingen kunne være fattige. Når det er sagt så betyr det ikke at vi står helt uten rom for forbedring. Kjerneproblemet er imidlertid mennesket, og det vil det være uansett hvilken ideologi eller økonomisk modell man følger. En del av dere er rett og slett noen sleipe og grådige jævler. Oss andre ønsker selvsagt å berike oss selv, men jeg tror nok at de fleste av oss har moralske skrupler. 5 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Etter at de store kjedene har kommet har mat blitt billigere i Norge, det er det ikke tvil om. De "gamle" kjøpmenn hadde en langt større pris på sine varer, av samme type som disse store kjeder. Utvalget var også langt mindre hos disse små kjøpmenn med lokaler på 50m2 og større. Disse store kjeder har kunnet formidle ett støre utvalg av varer ut i distriktene. Går nå en serie på NRK som heter Indre Billefjord... Der har jeg handlet på stedets eneste butikk ca 1978/79 ( skipsproviantering ). Det som gikk igjen over hele Troms og Finnmark på 70-tallet og tidligere, var at friske grønnsaker var nærmest umulig å få fatt i. Enten hadde de ikke noe utvalg av grønnsaker, dette kunne være så vanlig som Gulrot, eller så var varene halvrotent. De store kjeder har fått orden på dette nå, grunnet sine distribusjonsnettverk og at de greier å ta kostnadene ved en høyere % andel svinn. De store kjeder leverer heller ikke gørr, de har varer fra Nora, Nortura, Tine, Nordfjord kjøtt, Stabburet++++++ I tillegg har vi i Norge større kostnader, større avstander, mere regelverk og høyere avgifter og MVA. I Sverige ( Nordbotten ), har flere butikker som er myntet på Nordmenn gått konkurs, bla Tærna vilt. Dette grunnet priser som er tilnærmet Norske og høyere enn Norske priser. Klær, sko osv er dyrere i Sverige enn Norge. I tillegg har tobakkspriser i Sverige gått mye opp. At man ikke får god fersk fisk i butikkene er det myndighetene som har skylden for. Alt må innom ett sentralmottak nå, i Nordland får ikke butikker kjøpe fisk direkte fra fisker, selv om private kan gjøre dèt. Dette gjør at fisk blir mye dårligere, og har vandret rundt i landet før det når fiskedisk. Også jeg mener mat er dyrt i Norge. Vi har en del pensjonister og trygdede, for disse er gjennomsnitts industriarbeiderlønn misvisende. Er mange kommuner i Norge der gjennomsnittsinntekt er godt under 200.000,- i året. Dette gjelder også andre varer som f.eks. påhengsmotorer. I 1976 kostet en 4,5 hk Suzuki 1.600.- kr Noen år senere kom hk avgift for motorer over 10 hk. Men også motorer på 9,9hk bli med i denne avgiftskarusellen. Lenge måtte man betale kr 1.000,- pr hk, og dèt var ganske dyrt. I dag koster en påhenger nærmere 2.000,- kr pr hk, og i tillegg har bensinpriser inkludert avgifter økt hele tiden. Statens avgiftspolitikk må nødvendigvis overføres videre til oss kjøpere, ingen selger produkter med tap. Dèt å sende varer rundt om, i Norge koster penger, og denne kostnad blir vi forbrukere nødt til å betale. Det samme gjelder belysning, strøm til kjøle og fryseanlegg, økende kostnader ved bygging osv. Alt dette fører til at varepriser blir dyrere. Endret 16. april 2011 av Vårbris 1 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Zaftig Som det meste som er galt med dagens samfunn kan det spores tilbake til Sosialismen. Før sosialismen var det lefse/tynning, flatbrød, spekesild og spekekjøtt, saup og vassgraut helt til poteten kom for almuen. Da sultet færre ihjel, grunnet potetens holdbarhet og mulighet for å dyrke denne praktisk talt over hele landet. Endret 16. april 2011 av Vårbris 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Hvorfor handler dere i disse butikkene og klager etterpå? Du har mengder av slakterier med utsalg, du har fiskere med utsalg, du har helt egne butikker for salg av ost i alle slag, du har frukt og grønt utsalg. Du kan t.o.m dra til bøndenes egne utsalg på deres gårder. Dette er forretninger som tjener godt nok til å overleve.. Hva om vi alle begynner å handle i slike små utsalg; det vil oppstå flere av dem og jeg tror ikke du f.eks får ferskere fisk enn den som ble fisket samme dag den ble lagt ut i disken.Svært få har tid til å holde på slik så idag må de fleste klare seg med det kjedeutvalget vi har idag. Forbrukerne selv vil altså ikke klare å forandre situasjonen, det må ti lovendringer: få bort tollmurene og forby ekskluderingsavtaler så vil vi komme opp mot europeisk nivå. Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Jeg skal ikke være direkte uenig i at det er et noe begrenset vareutvalg i norske butikker, men samtidig lurer jeg på hva man egentlig savner. At det kan være mange varer man rett og slett ikke får i Norge er jo en ting. Men man trenger ikke 26 forskjellige slag jordbærsyltetøy. For min del ville jeg først og fremst fått ned prisene. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Savner både produkter innen de fleste produktgrupper og typen produkter. Jeg er for eksempel vant med yughurt av "bulgarsk" type og med fruktkompott på bunnen av glasset. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg har egentlig bare lyst på 1000 forskjellige versjoner av chips. Ellers er utvalget greit. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg skal ikke være direkte uenig i at det er et noe begrenset vareutvalg i norske butikker, men samtidig lurer jeg på hva man egentlig savner. At det kan være mange varer man rett og slett ikke får i Norge er jo en ting. Men man trenger ikke 26 forskjellige slag jordbærsyltetøy. For min del ville jeg først og fremst fått ned prisene. Fersk fisk. Ferskt kjøtt av god kvalitet. God ost istedenfor 15 smaksløse varianter. Ordentlige pølser som inneholder kjøtt og ikke bare mel. God leverpostei. (Takk til finsbråten som er de eneste i Norge som vet hva leverpostei kan være). Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Fersk fisk. Ferskt kjøtt av god kvalitet. God ost istedenfor 15 smaksløse varianter. Ordentlige pølser som inneholder kjøtt og ikke bare mel. God leverpostei. (Takk til finsbråten som er de eneste i Norge som vet hva leverpostei kan være). Jeg er nå stort sett fornøyd iallfall. Man kan ikke forvente samme utvalget i et land med 5 millioner innbyggere. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg er også enig i at utvalget tildels er begredelig i Norge når man sammenligner med andre land. Men i et mindre marked kan man vel uansett ikke forvente at utvalget skal være det beste? Men det som er snodig er jo at feks. Rema og Rimi ikke bare har Norge som marked. De har ekspandert til utlandet også så markedet er mye større enn bare Norge. Så der ryker jo deler av "lite marked=dårlig utvalg" teorien. Når det er sagt så er jeg også først og fremst interessert i at prisene settes ned. Jeg overlever greit med det labre utvalget fordi jeg i likhet med alle andre har måtte klare meg med det i alle år. Men prisene er det jeg har mest problem med. Det jeg synes er rart er at det virker som om de store kjedene tildels har klart å innbille deler av befolkningen til å tro at prisene deres på mat er svært billig. Så lenge de store kjedene befinner seg i en tilnærmet monopolsituasjon og driver med "samarbeidsavtaler" samtidig som de formelig håver inn lass med penger, er det svært lite som tyder på at det de selger er billig. De har kommet i en posisjon hvor de driver i nærmest en "luksusbransje" med tanke på inntekter. Og det kommer aldri forbrukeren til gode. 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg er faktisk litt enig med en del folk her inne.. Største fokus burde ikke nødvendigvis være gigantisk utvalg, men heller best mulig kvalitet og lavest mulig pris (et kompromiss mellom de to). Det finnes nesten ikke grenser for hva man kan lage av god mat så lenge man har tilgang på gode og ferske råvarer (kjøtt, grønnsaker og frukt). Når folk sier "bedre utvalg" så mistenker jeg at vi snakker flere typer ferdigsauser, flere typer Cola, osv. Egentlig så savner jeg en butikk som gjør det mest grunnleggende på en veldig god og rimelig måte. Vi trenger ikke en million forskjellige olivenoljer, osv. 1 Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg sikter mot kvalitet, og skulle gjerne sett mer ferskt kjøtt i butikkene. Vakumpakket kjøtt har jo ikke smak. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Når folk sier "bedre utvalg" så mistenker jeg at vi snakker flere typer ferdigsauser, flere typer Cola, osv. Tja problemet med norske butikker er nok ikke antallet ferdigsauser, frossenpizzaer eller cola. Hvem vil ha noe annet enn coca eller pepsi? Vi har butikker der halvparten av fryselageret går med til 20 forskjellige frossenpizzaer som alle smaker papp. Utrolig nok er den værste av dem alle, den mest populære. Det norske butikker mangler er ferskvarer som kjøtt og fisk av god kvalitet. Vi har 20 ulike typer pølser, men de smaker alle likt da pølsemakerne er redde for å gi pølsene smak og bruker mer mel enn kjøtt i pølsene. Heldigvis finnes det noen få steder som selger gode ferske pølser og ikke bare smaksløse melboller. Vi har 10 ulike typer kjøttdeig der kun mengden tilsatt vann varierer, men jeg kan f.eks knapt få tak i And(og da til en syk pris). Vi har en stor fiskeindustri, men i vanlige butikker er det knapt nok mulig å få tak i fersk fisk. Til nød har de noen ferdigpakkede klumper med laks, men ellers er det kun findus. Norske butikker har altfor mye lavkvalitet hel eller halvfabrikkert mat. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Man kan ikke forvente samme utvalget i et land med 5 millioner innbyggere.Hvorfor? Det er som oftest raskere og enklere å transportere mat fra andre land enn fra de mest bortgjemte krokene av Norge. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Nordmenn har simple og lite kresne matvaner. Hva er vitsi med å ha tonnevis med utvalg når nordmenn faktisk frotser i seg grandiosa frossen pizza og finner det som en grei middag. ..Du gir ikke bikkja de biff dersom han er fornøyd med tørrfor... Samme som at matvarehuset gir oss ikke mer utvalg dersom vi faktisk er fornøyd med den jævla frosne pizzaen, noe som tall viser at vi faktisk ER. 1 Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Man kan ikke forvente samme utvalget i et land med 5 millioner innbyggere.Hvorfor? Det er som oftest raskere og enklere å transportere mat fra andre land enn fra de mest bortgjemte krokene av Norge. Tenkte mest på det at det rett og slett finnes for få kunder per butikk, med alle kjedene som bygger rett ved siden av hverandre her i landet. Det ville vært lønnsomt for ytterst få, og skulle tilby det vareutvalget som mange ønsker. Selvfølgelig hadde Rema fulgt etter, om Kiwi plutselig hadde utvidet butikkene/vareutvalget noe voldsomt. Det hadde blitt en konkurranse hvor begge ender opp som tapere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå