Gå til innhold

Fettforbrenning ved løping uten mat

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å jogge uten å spise mat først noen dager, for dette tar jo rett fra fettet om jeg ikke har mat i meg. Om jeg da spiser etter joggeturen, vil kroppen ta opp ekstra fett fra maten for å "fylle igjen" det jeg forbrente på turen, eller hjelper det mye å jogge uten å spise?

Sannsynligvis ikke riktig tema å poste under, men fant ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så om jeg jogger uten å spise først vil jeg ikke ta opp noe mer fett enn jeg ville gjort om jeg hadde spist først? Ergo jeg går fortere ned, siden jeg tar rett fra fettlageret?

Hvis du spiser først (+300kcal) og så jogger (-500kcal), eller jogger først (-500kcal) og så spiser (+300kcal) så blir kcal balansen den samme, -200kcal (kaloriunderskudd).

Det spiller mao ingen rolle på vektnedgangen din. Det viktige er at du klarer å jogge det du skal og at du klarer å holde matmengden nede. Hvilken rekkefølge som passer deg må du nesten finne ut av selv.

Det som kanskje kan ha noe for seg er å holde blodsukkeret jevnt ved å hovedsakelig spise protein/fett og lite karbohydrater. Det hjelper ihvertfall meg med å klare å trene uten å måtte spise rett før trening.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du får ikke noen bra joggeøkt hvis du allerede har tomme glykogenlagre og lavt blodsukker. Du vil ikke ha energi til å jogge, fordi energien fra fett frigjøres mye saktere, det er en mye mer kompleks prosess en å bruke energi fra blodsukker/glykogenlagre.

Tanken er god, du kan i teorien booste fettforbrenningen ved å trene på tomme lagre (dvs om morgenen før frokost), men du vil ha best utbytte av å gå raskt, heller enn å jogge. Ved høyere intensitet bruker kroppen stort sett energi fra karbohydrater, ikke fett. Men i det lange løp er det vel uansett balansen som teller.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...