Gå til innhold

Ulovlig nedlasting - nå faktisk utrygt?

Chib

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg visste ikke hvor jeg skulle legge denne tråden etter å ha tittet innom flere av de andre forumene, så jeg legger den her. Håper jeg gjorde rett i det.

Men til poenget...

Jo, altså, jeg hører rykter om at myndighetene i USA har startet med en overvåkning av svært aktive torrenter som ligger ute på nettet om dagen. Blant disse er f. eks helt nye filmer som nylig har blitt sluppet ut på DVD. Konsekvensen blir i første rekke et brev, visst nok, med en advarsel om at man må stanse nedlastingen. Dette sendes ut fra nettselskapet, som på sin side får opplysninger fra instanser som overvåker nedlasterne. Opprettholdes den ulovlige nettbruken, blir følgene noen hakk høyere.

Dette har jeg hørt, riktignok. Og jeg ser at mange bekymrer seg over det på internett, men det er lite informasjon om hvor mye hold det er i dette, ut fra hva jeg har lest.

Så da spør jeg her, om noen her inne er mer oppdatert enn meg: Har vi faktisk kommet til et punkt hvor det nå er en reel risiko å laste ned fra nettet? Eller er dette mer et rykte som er satt ut for å - i beste fall - skremme folk frå å laste ned piratmateriale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.. jeg hører rykter om at myndighetene i USA har startet med en overvåkning av svært aktive torrenter ..

Det er ikke amerikanske myndigheter som driver med slik overvåking - det er film- og musikkindustrien.

(Vel, sterke næringslivsinteresser "eier" jo amerikanske myndigheter - i hvert fall politikerne -, så på en måte har du rett.)

Lenke til kommentar

Jeg har sett et par kommentarer på torrenter, at noen visstnok skal ha fått mail fra rettighetsinnehaverene til filmene.

Selvfølgelig er det mer å tjene på å kreve en god slump penger fra mange, hvorav noen må betale. Enn å stenge servere.

Lenke til kommentar

DLD vil nok kanskje bli brukt til å bekjempe ulovlig fildeling? Vi alle vet at DLD er bra i teorien, men i praksis blir noe annet. Kanskje blir det misbrukt slik som i frankrike (?). Politi osv. er tross alt bare mennesker, man kan ikke stole på dem bare pga. de er politi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...