inaktiv000 Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Wow, takk for godt innlegg Regner med at Iron-X skal på etter lakkrens da? Det som er så kjipt, er at jeg ikke engang har hageslange hjemme. Kan fylle vann inne, kanskje det holder? Eventuelt kan jeg ta det når bilen står hos foreldrene mine i sommer, der er både vann og høyttrykk Finnes det butikker (i Trondheim) som selger Iron-X? Sjekket på parts&retards og autobahn-bilpleie eller noe sånt, de hadde mer i fraktpris enn hva produktet kostet... Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Wow, takk for godt innlegg Regner med at Iron-X skal på etter lakkrens da? IronX brukes før lakkrens. Jeg pleier å bruke den etter avfetting og skum er avspylt. Før bøttevask. (la til dette punktet i forrige post) Det som er så kjipt, er at jeg ikke engang har hageslange hjemme. Kan fylle vann inne, kanskje det holder? Eventuelt kan jeg ta det når bilen står hos foreldrene mine i sommer, der er både vann og høyttrykk Kan være en god løsning å ta bilen der det er vann og ht, men det er fullt mulig å gjøre som beskrevet tidligere med vask i selvvaskehall og ONR hjemme. Da trenger du kun en (evt. to) bøtter vann. Dette er også en fin måte å vaske bilen på etter du har fått lagt på beskyttelse. Legger ved en link til med demo av ONR. ONR wash demo video Finnes det butikker (i Trondheim) som selger Iron-X? Sjekket på parts&retards og autobahn-bilpleie eller noe sånt, de hadde mer i fraktpris enn hva produktet kostet... Autobahn-bilpleie har agentur på IronX og det er foreløpig bare de og Parts&Retards som selger dette. Parts&Retards har også Prickbort og ONR som du bør ha. Så er det vel også noen andre ting du trenger om du skal ta full shine på bilen 1 Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Da har jeg fått ordnet med vann og høyttrykkspyler i sommer, så da er det bare å skrive handleliste Forstod det slik at ONR var noe jeg burde bruke dersom jeg ikke fikk tak i slange og HT? Ser dette greit ut? Har forsøkt å sammenfatte rådene jeg har fått i denne tråden, den andre tråden og det som sto i bilpleie for dummies. Handleliste: Bilsåpe Bilshampo (samme som såpe?) Vaskehanske Wafflewave tørkehåndkle Asfaltfjerner Lakkrens Beskyttelse (sealer) (eventuelt all-in-one-produkt?) Mikrofiberkluter Prosedyre: Behandle med asfaltfjerner Skylle/spyle med HT Iron-X Skylle/spyle Vaske med såpe og vaskehanske ovenfra og ned Skylle/spyle (evt med HT) Skylle/spyle Tørke bilen ovenfra og ned Rens (er dette noe annet enn asfaltfjerner?) Beskyttelse Spørsmål: Er clay nødvendig, eller mer for entusiaster? (husk dette er en Skoda Fabia, ikke Ferrari ) Hva bruker jeg for å påføre lakkrens, polish og sealer? Er all-in-one-produkt bra for rens/polish/beskyttelse? Jeg har også noen (små) steinsprut, burde jeg fikset disse med det samme? Hvor i prosedyren kommer dette? Jeg har kjøpt lakkstift. Er bilsåpe og bilshampoo det samme? Trengs eventuelt begge? Bør alt bestilles på Parts&Retards eller Autobahn bilpleie? Det blir *dyrt*. Er det OK å ta Iron-X fra en av dem, og resten på Torshov e.l.? Endret 27. mai 2011 av cecolon Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Forstod det slik at ONR var noe jeg burde bruke dersom jeg ikke fikk tak i slange og HT? Stemmer. Er også fin å bruke ved vask etter du har polert bilen siden du ikke har tilgang til vann. Ser dette greit ut? Har forsøkt å sammenfatte rådene jeg har fått i denne tråden, den andre tråden og det som sto i bilpleie for dummies. Handleliste: Bilsåpe Bilt hamber Surfex HD Bilshampo (samme som såpe?) Ja Vaskehanske Wafflewave tørkehåndkle Asfaltfjerner Lakkrens Beskyttelse (sealer) (eventuelt all-in-one-produkt?)Sealer eller voks Mikrofiberkluter Prosedyre: Behandle med asfaltfjerner Legge på vannbasert avfetting f.eks Surfex-HD blandet ca 1:5 Skylle/spyle med HT Iron-X Skylle/spyle Vaske med såpe og vaskehanske ovenfra og ned Skylle/spyle (evt med HT) Skylle/spyle Tørke bilen ovenfra og ned Rens (er dette noe annet enn asfaltfjerner?) Lakkrens er ikke det samme som asfaltfjerner. Beskyttelse Spørsmål: Er clay nødvendig, eller mer for entusiaster? (husk dette er en Skoda Fabia, ikke Ferrari ) Både og. Clay fjerner eventuelle partikler på lakken som vaskeprosessen ikke klarer å fjerne. Kan dog etterlate litt riper (marring) som i verste fall må maskinpoleres bort. Med grundig vask kan du kansje droppe clay.... Hva bruker jeg for å påføre lakkrens, polish og sealer? påføringspad Er all-in-one-produkt bra for rens/polish/beskyttelse? Tja, du får litt av alt. Bedre med dedikerte produkter. Renser bedre og gir bedre holdbarhet. Jeg har også noen (små) steinsprut, burde jeg fikset disse med det samme? Hvor i prosedyren kommer dette? Jeg har kjøpt lakkstift. Søk på detailersclub ang. flekklakkering Er bilsåpe og bilshampoo det samme? Trengs eventuelt begge? Er det samme Bør alt bestilles på Parts&Retards eller Autobahn bilpleie? Det blir *dyrt*. Er det OK å ta Iron-X fra en av dem, og resten på Torshov e.l.? Disse nettbutikkene er ikke dyre. Kjøper du noe billigere får du sannsynligvis dårligere produkter....Kansje en idè å sjekke engelske nettbutikkerEliteCarCareShinearama Endret 2. juni 2011 av jkarte 1 Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Da har jeg forsøkt å sette sammen en handleliste hos Autobahn. Ettersom jeg er helt grønn, hadde det vært fint med feedback på om jeg har fått med alt som trengs, og om noe kan utelates? Det ble temmelig dyrt, og jeg er egentlig bare ute etter å fjerne piggstøvet og ta litt vare på lakken. Også, greit med tilbakemelding om jeg har tatt feil på noen av produktene... Bilsåpe: Raceglaze Aqua Bathe 500 ml Avfetting/asfaltfjerner (det samme?): Bilt-Hamber Surfex HD Bilshampo (samme som såpe?) Ja Vaskehanske: Micropak Ultra-Plush Wash Mitt Wafflewave tørkehåndkle: fant ikke, men greier meg vel med mikrofiberkluten Asfaltfjerner (surfex Lakkrens: Raceglaze Signature Pre-Wax Cut & Cleanse Beskyttelse (sealer): 3M Performance Finish Mikrofiberkluter: Micropak Ultra-Smooth Svamp, Påføring ... og selvsagt, CarPro Iron X Endret 6. juni 2011 av cecolon Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Surfex HD er en vannbasert avfetting. Den tar ikke asfalt men er rå på all annen møkk. For å fjerne asfalt trenger du en petroleumsbasert avfetting f.eks. Prickbort. Siden du ikke skal bruke clay anbefaler jeg deg virkelig å være nøye med vaskeprosessen og bruke begge typer avfetting. Om du derimot velger å bruke kun en, er det bedre du bruker prickbort istedet for Surfex. Lista ser ellers grei ut, har ikke prøvd nevnte lakkrens og forsegling men regner med de funker bra.... Hesk at sealer har herdetid på 12-24 timer (dvs. Etter at den er buffet av og før den utsettes for fuktighet), mens voks normalt har 4 timer herdetid. Om voks da er et bedre alternativ skal collinite 915 være bra. God holdbarhet og lett å jobbe med. Kan nok bli vanskelig å tørke hele bilen med en microfiberklut waffleweave autobahn Wafflewave Parts&retards Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Det blir kanskje et filosofisk spørsmål, men på en bil med hel-galvanisert karosseri går hele prosessen ganske sakte, slik at det er ingen automatikk i at en liten flekk eller såvidt med bobler under lakken nødvendigvis forverrer seg betydelig, selv over mange år. Hvis galvaniseringen er borte derimot, ved at det slipes helt ned, tror jeg ikke det er garantert at det overhodet lønner seg, sammenlignet med å bare bruke en lakkstift nærmest rett på. Endret 7. juni 2011 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå